5 Superstar College 스토리미디어융합전공안내 교육혁신본부융합교육지원센터

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스토리미디어융합전공 1. 전공소개 전공명 스토리미디어융합전공 story media Major 학위명 스토리미디어학사 Bachelor of story media 주임교수영화방송학과한승룡교수연락처 220-2395 ( 영화방송학과사무실 ) 전공소개 인재상 교육목적 교육내용 졸업후주요진로 뉴미디어기반의스토리기획개발교육 뉴미디어스토리텔링영상물제작교육 창의적인스토리콘텐츠제작인재 뉴미디어환경에적응하는인재 뉴미디어기반의영상소비형태에어울리는영상물제작기법을습득 전통스토리콘텐츠를활용한스토리텔링미디어콘텐츠제작개발역량강화 스토리기획및개발 영상촬영편집후반작업 미디어송출및홍보마케팅 방송작가, 시나리오작가 영화방송제작스텝 웹콘텐츠기획제작자 교육과정 교육과정이수 구분 총이수학점 주전공중복인정학점 융합전공신설학점 1 참여전공이수학점 2 기타이수학점 (1 or 2) 복수전공 36 학점 12 학점이내 12 학점이상 9 학점이상 3 학점 부전공 21 학점 6 학점이내 9 학점이상 3 학점이상 3 학점 졸업자격 4IR 공통교과인정조건 현장실습센터를통한국내ž외현장실습 (3학점이상 ) 필수이수 ( 총이수학점외별도학점 ) 비고 - 전필 0 학점 - 전선 36 학점 - 전필 0 학점 - 전선 21 학점 4IR 공통교과의이수학점은융합전공이수학점과참여전공이수학점으로인정함단, 융합전공이수학점의경우복수전공은최대 6 학점까지, 부전공은최대 3 학점까지만인정가능 - 1 -

교육과정편성표 구분 스토리미디어융합전공신설교과목 영화방송학과 한국어문학과 공연방송연기학과 이수구분 학수번호 교과목명학년학기학점 ( 시간 ) K S A 전선 15500 단편영화워크샵 2 1 3(3) 3 5 2 전선 15226 공연영상제작워크숍 2 2 3(3) 3 5 2 전선 15569 고전콘텐츠내것으로만들기 3 2 3(3) 6 3 1 전선 09158 시나리오작법 2 1 3(3) 2 4 4 전선 13277 방송제작워크샵 2 1 3(3) 3 3 4 전선 15685 영화사의명장면 2 1 3(3) 4 4 2 전선 13284 영화와문학 4 2 3(3) 4 4 2 전선 13550 방송기획론 3 2 3(3) 3 4 3 전선 15443 스토리미디어의이해 2 1 3(3) 5 3 2 전선 15444 이야기영상워크샵 3 1 3(3) 4 5 1 전선 15445 콘텐츠기획론 4 1 3(3) 4 5 1 전선 14645 전선 14646 스토리텔링기획실습 ( 캡스톤디자인 ) 콘텐츠기획팀프로젝트 ( 캡스톤디자인 ) 3 2 3(3) 3 6 1 4 2 3(3) 3 6 1 전선 14767 극작 3 2 3(3) 4 4 2 전선 15295 융합창작프로젝트 (1) ( 캡스톤디자인 ) 4 1 3(4) 2 6 2 전선 15303 연극워크숍 3 1 3(4) 2 6 2 전선 14768 연극제작 3 2 3(4) 2 6 2 합계 51 57 79 34 Supertstar College 4IR 공통교과편성표 구분 Superstar College 이수구분 학수번호 교과목명학년학기학점 ( 시간 ) K S A 전선 15557 3D 모델링 Ⅰ(Auto-Cad 2D/3D) 3, 4 하계 3(3) 3 4 3 전선 15223 3D 모델링 Ⅱ(Autodesk 3D-MAX) 3, 4 2( 야 ) 3(3) 3 5 2 전선 15598 드론조정교육및촬영 3, 4 하계 3(3) 3 4 3 전선 15597 사물인터넷 (IoT) 기초 3, 4 하계 3(3) 3 4 3 전선 15558 Big data 기초 3, 4 하계 3(3) 4 4 2 전선 15631 빅데이터와 Data Visualization 3, 4 2( 야 ) 3(3) 2 6 2 전선 15632 사물인터넷 (IoT) 응용 3, 4 동계 3(3) 3 4 3 전선 15634 인문공학의이해 3, 4 동계 3(3) 5 1 4 전선 15630 4 차산업혁명과연결지능 3, 4 1( 야 ) 3(3) 2 2 6 전선 00000 증강현실과가상현실 3, 4 동계 3(3) 2 6 2 합계 30 30 40 30-2 -

교육과정이수체계도 직무전문능력 영화와문학 융합창작프로젝트 ( 캡스톤디자인 )1 콘텐츠기획팀프로젝트 ( 캡스톤디자인 ) 콘텐츠기획론 현장실무능력 스토리텔링기획실습 ( 캡스톤디자인 ) 방송기획론이야기영상워크샵 전공심화능력 방송제작워크샵단편영화워크숍 연극제작극작연극워크숍고전콘텐츠내것으로만들기 전공기초능력 영화사의명장면 시나리오작법스토리미디어의해공연영상제작워크샵 구분 1 학년 2 학년 3 학년 4 학년 교과목설명 전공선택 구분과목명 / 내용 Subject / Descriptions 스토리미디어융합전공 고전콘텐츠내것으로만들기 우리나라의고전에는현대에도활용이가능한다양한콘텐츠가들어있다. 본수업을통해고전자료가현대의스토리미디어로이어지는과정을학습하고자신의힘으로활용할수있는능력을키운다. 공연영상제작워크숍 공연영상제작워크샵은방송및영화의매체연기의특성을이해하고연기스타일을습득하는데있다. 단편영화워크샵 단편영화제작을통해서모든과정을습득케함으로써영화제작에있어문제점들을이해하고, 기획, 시나리오, 촬영, 편집, 녹음등다양한영화제작분야의특성을체험한다. 영화연출에서가장큰비중을차지하는연기연출이다. 시나리오를분석하고 Classical contents utilization and practice This course aims to find out classical contents by using the Internet database. Students will le arn the process of utilizing classical contents f rom raw data to story media. Video Workshop of Performance Video Workshop of Performance helps to learn how to substitute specific experience or many acting style for student's acting in TV and Fil m. Workshop of Short Film This course will introduce you to the tools and techniques of digital film production. You ll c over pre-production, production, and post-prod uction basics, a comprehensive overview of dig ital camera operation, sound and lighting techn iques. A most important part of director's works is di - 3 -

영화방송학과 배우에게더좋은연기를끌어내기위한방법론을학습하고훈련한다. 시나리오작법 좋은스토리의요건을파악하고, 스토리텔 링의기초와이야기구성요소의종류와특 성을이해한다. 이를바탕으로다양한영 화의시나리오를분석하여영화시나리오 의구조적특성을이해하고극영화대본의 기초를습득한다. 방송제작워크샵 기초적인방송프로그램의기획하고제작하는과정이다. 방송프로그램의다양한종류와특성들을이해하고, 간단한프로그램제작을실습한다. 방송제작에대한기초적인지식을습득하고제작실습을통해, 고급방송제작을위한기초를형성한다. 영화와문학 문학은인류의여러정신활동영역중에서 가장오랜역사를지닌다. 인간의정신을 다루는인문학분야에는문학과더불어철 학, 역사학, 심리학등이있지만문학만큼 구체적이고도광범위하게개인과사회에 작용하는것은없다. 영화에서어떻게녹 아서표현되었는지살펴본다. 방송기획론 방송기획은방송프로그램제작에있어서매우중요한부분이다. 이과목에서는방송제작에있어서기획의역할, 주요전략이론및발전과정, 전략모델, 기획의절차등을중점적으로강의한다. 영화사의명장면 영화언어형성의방법및예술형식의발달과정, 그리고시대사회적배경에따른사조적변천과정을되돌아보고미래상을진단한다. 찰리채플린, 존포드, 알프레드히치코크, 오손웰즈등위대한작가감독의작품을연구한다. recting of acting. We will study on acting thro ugh analysing scenario. Elementary Screenplay Examination of screenwriting fundamentals: str ucture, character and scene development, confl ict, locale, theme, history of drama. Basic of TV Program This course will introduce you to the basic too ls and techniques of TV program. You ll cove r pre-production, production, and post-producti on basics, a comprehensive overview of TV pr ogram production. Film & Literature Literature is a human spiritual activity that ha s the longest history among human activities a nd has greater influence on the individual and the society than any other humanities. Compar ing Film & Literature text, we'll understand hu man activities and society. TV Program Planning TV Program planning is the most important fa ctors in Making of TV Program. The course o f TV Program Planning provides serial lectures focusing on analysis of roles of planning, majo r theories of strategy, the development of pla nning, strategic models and the procedures of planning with respect to TV Program planning. Best Scenes of Cinema History Today s strongest filmmakers actively study t he films of the past for inspiration, guidance, and focus. You will study the films of some of the great auteur directors, including Chaplin, F ord, Griffith, Hawkes, Hitchcock, Keaton, Lang, Lubitsch, Ophuls, Preminger, Renoir, von Stern berg, and Welles. 한국어문학과 스토리미디어의이해 Understanding of Story Media - 4 -

하이퍼텍스트, 인터넷소설, 컴퓨터게임서사, 멀티픽션등디지털기술로가능해진새로운예술텍스트에대한이론적토대와미학적가치를조망한다. 이야기영상워크숍 다양한이야기를현장학습을통해수집하고분류하고영상으로제작함으로써문화산업의소스로써의스토리의가치를학습한다. 콘텐츠기획론 새로운미디어의등장으로인한콘텐츠기획의변화를이해하고, 실제사례분석과개인프로젝트진행을통해콘텐츠기획에대한실무역량을배양한다 스토리텔링기획실습 ( 캡스톤디자인 ) 스토리텔링의이론을문화산업영역별로살펴보고, 기획과창작실습을통해스토리텔링기획능력을배양한다. 콘텐츠기획팀프로젝트 ( 캡스톤디자인 ) 산업현장에서요구하는콘텐츠기획을팀프로젝트를통해실습해봄으로써현장감각을익히고창의적인아이디어를구체화한다. 극작 연극의텍스트가되는희곡문학의이해를 높이고, 그구성원리와작법을학습함으로 써연출, 스텝으로서의분석능력을제고 시킨다. 또한실제극작실습을통해창의 적아이디어를무대화시키는능력을배양 한다. The theoretical foundation and aesthetic value of new art texts made possible by digital tech nologies such as hypertexts, internet novels, co mputer game narratives, and multi-fiction are examined. Workshop of story culture We learn the value of story as a source of cult ural industry by collecting, classifying, and prod ucing various stories through field learning. Theory of Content Planning Understand changes in content planning due to the emergence of new media, and cultivate pr actical skills in content planning through case studies and individual projects Planning storytelling exercise(capstone Design) Storytelling by the theory of cultural industry zone look, planning creative planning skills thr ough hands-on storytelling are cultured. Content planning team project(capstone Design) Content in the industry that requires planning, practice by doing things with a team project si te to learn about sensation and embodies the creative ideas. Play Writing For comprehension of dramas, which are basic subject of plays, this lesson aims to understand ing for fundamental composition of drama and to promote description method of drama. 공연방송연기학과 융합창작프로젝트 ( 캡스톤디자인 )1 Fusion Creation Project(Capstone Design) 1 본과목은졸업공연을제작하기위한작품발굴과개발에목적이있다. 희곡을무대적현실로형상화하고프로젝트의과정중에노출된문제해결방안을모색 연구함으로써각분야의요소를융합하는교육을한다. This course is aimed at discovering and develo ping works to produce graduation performance s. It is a production project that visualizes the script as a stage reality and fuses elements of each field by exploring and solving problems t hat are exposed during the process of the proj ect. - 5 -

4IR 공통교과 연극제 기획단계실제공연까지의제작전과정을실제로체험해봄으로써연기실습과협력의중요성을파악하고, 각분야스텝과의공조방식을실습하는과정을보다심화시킨과정으로실제작품제작에보다큰비중을두어교육한다. 연극워크숍 본과목은창작능력과의사소통능력을 배양하는데목적이있다. 국내외단편 연극작품의무대화를위한과정을직 접시연하고체득한다. 연기적요소와 기술적요소를적절하게운용하는교육 을한다. 3D 모델링 Ⅰ(AutoCAD 2D/3D) AutoCAD 를활용한 2 차원및 3 차원모델링에관한강좌로, 자주사용하는명령어를습득하여다양한예제를수행한다. 3D 모델링 Ⅱ (Autodesk 3D-MAX) 3D MAX 를사용하는수업으로다양한디자인의제품을 3D 모델링을통하여만들어냅니다. 드론조정교육및촬영 국내항공법규및드론운영에대하여학습하고, 드론촬영 2,3 급자격증취득과정교육을통한방송, 사진항공촬영기술습득하며, 드론교육지도사및항공촬영 2,3 급자격증취득과정교육한다. 사물인터넷 (IoT) 기초 사물인터넷 (IoT :Internet of Things) 은우리주변의모든사물들이인터넷에연결되는초연결디지털핵심기술로사물인터넷디바이스. 사물인터넷서비스기획, 네트워크, 스마트폰앱제작등의실습을통해 I ot( 사물인터넷 ) 연동과응용을위한기본적인지식배우고경험한다. 빅데이터기초 빅데이터와이의활용에대한기초지식을습득하는것을목적으로한다 빅데이터와 Data Visualization Production of Performance This course aims to cultivate creative ability and individual competency by field. Korea, one-piece drama, and conducts stage-shaping through collaboration with production, acting, and technology. Workshop of Play This course aims to cultivate creative ability and communication ability. Demonstrate and personalize the process for stage setting of short plays in Korea and abroad. Educate to properly manage the factors of acting and technical factors. 3D modeling Ⅰ(AutoCAD 2D/3D) It is a course on 2-D and 3-D modeling using AutoCAD, and students will learn commands an d perform various examples. 3D Modeling Ⅱ(Autodesk 3D-MAX) Create a wide range of design products using 3D modeling in a classroom using 3D MAX. Drone Control and Filming It learns about the aerial codes and drone oper ation and learns about Broadcasting Class 2, 3r d degree certificate of qualification through trai ning courses, and learns how to obtain a drone training certificate and an aerial filming. Basic Application of IoT(Internet of Things) The Internet of Things is an ultra-connected d igital core technology that connects everything around us to the Internet. Through hands-on p ractice such as planning of Internet of Things, planning of Internet services, making network, smartphone apps, etc. It learns and experience s basic knowledge for IoT linkage and applicati on. Big Data Fundamentals This class is focused on the acquisitions of the fundamental knowledge of big data and its app lications. Big Data and Data Visualization - 6 -

빅데이터가어떻게시각적으로표현되는지과정을이해하고이를적용하는과정을학습한다. 사물인터넷 (IoT) 응용 본교과목에서는사물인터넷의기본적인개념을학습하고아두이노를이용한사물인터넷시스템제작실습을수행한다. 인문공학의이해 IT 기술을이해할수있는인문학적방법론을학습한다. This course is designed to provide students wit h the foundations necessary for understanding and extending the current state of the art in data visualization. Internet of Things In this course, students will study the basic co ncepts of IoT and conduct the practice of mak ing internet systems of objects using Arduino. Understanding of Human-engineering Learning humanities methodology to understand technology 4 차산업혁명과연결지능 4th Industrial Revolution and Connectional Intel ligence 4 차산업혁명의초연결사회에서학생들이갖추어야할역량을연결지능의관점에서알아보고해당역량을증진시키기위한다양한방안에대해서알아본다. 증강현실과가상현실 증강현실, 가상현실의주요한적용사례에대해서알아보고간단한실습을통해증강현실및가상현실의개발프로젝트를진행한다. This course provides understanding of compete nce to adapt 4th industrial revolution based on connectional intelligence to drive innovation an d breakthrough results by harnessing the powe r of relationships and networks. Augmented Reality and Virtual Reality This course provides introduction to virtual rea lity, output/input devices, virtual reality APIs, 3 D interaction techniques, modeling and simulati on, experimental design and user studies, effec ts of system fidelity, augmented reality, real-w orld applications of virtual reality. - 7 -