-2007 ~ Analysis on the Trend and Present Condition of the Blockbuster Gallery Exhibition -Focussed on the Exhibitions Taking Place from 2007 to

Similar documents
영상문화27호 (보람편집)_수정 (4).hwp

11¹Ú´ö±Ô


1. KT 올레스퀘어 미디어파사드 콘텐츠 개발.hwp

DBPIA-NURIMEDIA

민속지_이건욱T 최종

<B1E2C8B9BEC828BFCFBCBAC1F7C0FC29322E687770>

pdf 16..


부록12.1

Contents Culture & Arts Center March vol 경 상 남 도 문 화 예 술 회 관 예술과 삶 의 공존, 그 영혼 속에 낙원을 Discovery Performance 1

자켓-okok

<30322D28C6AF29C0CCB1E2B4EB35362D312E687770>

12Á¶±ÔÈŁ

歯kjmh2004v13n1.PDF


<B9AEC8ADC4DCC5D9C3F7BFACB1B82D35C8A32833B1B3292E687770>

<B7CEC4C3B8AEC6BCC0CEB9AEC7D B3E23130BFF9292E687770>

퍼스널 토이의 조형적 특성에 관한 고찰

<3135C8A3B3EDB9AE DBCF6C1A42E687770>

1. 서론 1-1 연구 배경과 목적 1-2 연구 방법과 범위 2. 클라우드 게임 서비스 2-1 클라우드 게임 서비스의 정의 2-2 클라우드 게임 서비스의 특징 2-3 클라우드 게임 서비스의 시장 현황 2-4 클라우드 게임 서비스 사례 연구 2-5 클라우드 게임 서비스에

Output file

2011´ëÇпø2µµ 24p_0628

04-다시_고속철도61~80p

<31332EBEC6C6AEB8B6C4C9C6C3C0BB20C8B0BFEBC7D120C6D0C5B0C1F6B5F0C0DAC0CE20BFACB1B82E687770>

歯1.PDF

?? 1990년대 중반부터 일부 지방에서 자체적인 정책 혁신 을 통해 시도된 대학생촌관 정책은 그 효과에 비자발적 확산 + 대한 긍정적 평가에 힘입어 조금씩 다른 지역으로 수평적 확산이 이루어졌다. 이? + 지방 A 지방 B 비자발적 확산 중앙 중앙정부 정부 비자발적

212 영상기술연구 세대라고 할 수 있다. 이 뉴 뉴웨이브 세대란 60년대 일본의 영화사에서 과거세대와는 단 절된 뉴웨이브 의 흐름이 있었는데 오늘날의 뉴웨이브 세대를 뛰어넘는다는 의미에서 뉴 뉴웨이브 세대로 불린다. 뉴 뉴웨이브 세대 감독들의 경향은 개인적이고 자유분

09±èÇÐÈñ

03¹ü¼±±Ô

16 식공간연구. Vol. 8 No. 2 I. 서 론 1. 음식과 드레스 2010년 MTV 비디오 뮤직 어워드 에서는 일대 파란을 일으킨 사건이 하나 있었다. 언제나 파격적인 의상으로 그녀의 노래만큼이나 주목 받았던 행위 예 술가이자 가수인 레이디 가가(Lady GaG


AT_GraduateProgram.key

untitled


44-6대지.07전종한-5

歯M PDF

<36C8A3B3EDB9AE5B31305B315D2E323020BCF6C1A45D2E687770>

<B1A4B0EDC8ABBAB8C7D0BAB8392D345F33C2F75F E687770>

장양수


<BFACBCBCC0C7BBE7C7D E687770>

01이정훈(113~127)ok

공연영상

우리들이 일반적으로 기호

(JH)

歯kjmh2004v13n1.PDF

<B3EDB9AEC1FD5F3235C1FD2E687770>

원고스타일 정의

- 2 -

<C0C7B7CAC0C720BBE7C8B8C0FB20B1E2B4C9B0FA20BAAFC8AD5FC0CCC7F6BCDB2E687770>

2 大 韓 政 治 學 會 報 ( 第 18 輯 1 號 ) 과의 소통부재 속에 여당과 국회도 무시한 일방적인 밀어붙이기식 국정운영을 보여주고 있다. 민주주의가 무엇인지 다양하게 논의될 수 있지만, 민주주의 운영에 필요한 최소한의 제도적 조건은 권력 행사에서 국가기관 사이의

세종대 요람


?

: 4 2. : (KSVD) 4 3. :

hwp

30이지은.hwp

공연영상

10송동수.hwp

사단법인 커뮤니케이션디자인협회 시각디자인학회

I&IRC5 TG_08권

한국성인에서초기황반변성질환과 연관된위험요인연구

232 도시행정학보 제25집 제4호 I. 서 론 1. 연구의 배경 및 목적 사회가 다원화될수록 다양성과 복합성의 요소는 증가하게 된다. 도시의 발달은 사회의 다원 화와 밀접하게 관련되어 있기 때문에 현대화된 도시는 경제, 사회, 정치 등이 복합적으로 연 계되어 있어 특

( ) ) ( )3) ( ) ( ) ( ) 4) 1915 ( ) ( ) ) 3) 4) 285

05_±è½Ã¿Ł¿Ü_1130


_ _ Reading and Research in Archaeology. _ Reading and Research in Korean Historical Texts,,,,,. _Reading and Research in Historical Materials from Ko

20(53?)_???_O2O(Online to Offline)??? ???? ??.hwp

03-ÀÌÁ¦Çö

~41-기술2-충적지반


1960년대 영국하위문화 패션에 관한 연구

DBPIA-NURIMEDIA

목차 1. 서론 1.1. 연구의 배경 및 목적 1.2. 연구의 내용 및 방법 2. 제품스타일 분석 2.1. 제품이미지 2.2. 미래지향적 스타일 3. 신세대 감성분석 3.1. 라이프스타일 3.2. 광고전략 3.3. 색채에 따른 제품구매 분석 4. 결론 *참고문헌 ( )

430출력-3

09김정식.PDF

<3136C1FD31C8A320C5EBC7D52E687770>

본문01

야쿠르트2010 9월재출

<303220C7D1C5C2B9AE2E687770>

¸Þ´º¾ó-ÀÛ¾÷5

<C1A63236B1C72031C8A328C6EDC1FDC1DF292E687770>


Page 2 of 6 Here are the rules for conjugating Whether (or not) and If when using a Descriptive Verb. The only difference here from Action Verbs is wh

歯문화기반시설(본문).PDF

①국문지리학회지-주성재-OK

중국 상장회사의 경영지배구조에 관한 연구

DBPIA-NURIMEDIA

<31335FB1C7B0E6C7CABFDC2E687770>

제 출 문 문화체육관광부장관 귀하 본 보고서를 문화예술분야 통계 생산 및 관리 방안 연구결과 최종 보고서로 제출합니다. 2010년 10월 숙명여자대학교 산학협력단 본 보고서는 문화체육관광부의 공식적인 견해와 다를 수 있습니다

274 한국문화 73

p 19; pp 32 37; 2013 p ㆍ 新 興 寺 大 光 殿 大 光 殿 壁 畵 考 察 ; : 2006

02양은용

07_À±¿ø±æ3ÀüºÎ¼öÁ¤

38이성식,안상락.hwp

<5B D B3E220C1A634B1C720C1A632C8A320B3EDB9AEC1F628C3D6C1BE292E687770>

삼교-1-4.hwp

IKC43_06.hwp

<31372DB9CCB7A1C1F6C7E22E687770>

Transcription:

-2007 ~2009 - Analysis on the Trend and Present Condition of the Blockbuster Gallery Exhibition -Focussed on the Exhibitions Taking Place from 2007 to 2009- NID Lee so-yeon Ph.D Course, Graduate School of NID Fusion Technology, Seoul National University of Science & Technology

1. 1-1. 1-2. 2. 2-1. 2-2. 2-2-1. 2-2-2. 3. 3-1. 3-2. 4. : 2007 2009 4-1. 2007 4-2. 2008 4-3. 2009 4-4. 5.,.,.. -,, 2007 2009,.,,...,,..,,.,. Abstract The blockbuster type exhibition held all over the world has been rapidly spreading for the last half a century and established themselves as one form of cultural arts. They have encouraged the public to visit galleries by making it possible for them to appreciate the works of major artists belonging to famous museums and arts foundations in the west. And it has become the trend of cultural arts by providing exhibitions of various countries and histories. The process of putting a blockbuster type exhibition on display is accompanied by the economic problems of paying immense expenses including works rental fee, shipping charge, and insurance as well as the detailed planning for a long period. Accordingly, a marketing strategy has become a requirement for a blockbuster type

exhibition, and this form of exhibition along with the huge amount of capital investment has resulted in the commercialization of exhibition, and the aspect of exhibition prefers only popular major artist. The exhibition also has appeared which prefers the works by highly recognized popular artists and is assorted with a famous artist's engravings and drawings. In addition, the exhibition structure has generalized where the press and a specialized agency plan and sponsor an exhibition, a gallery only lends a place. But galleries can get much support for their operation by holding a blockbuster type exhibition, and the public can enjoy a culture and leisure life through galleries by seeing works of famous artists without visiting galleries abroad. The analysis into the distinctive exhibitions of a blockbuster form held in the major galleries in Korea from 2007 to 2009 - Deoksugung Gallery, National Museum of Contemporary Art, Korea, Seoul Museum of Art, and Hangaram Gallery, Seoul Arts Center - shows the characteristics of exhibition planning and trend in the exhibition culture and local galleries are also making efforts to plan good quality of exhibitions and attract visitors. It is true that the major galleries` exhibitions had the display theme which could easily attract the general public's attention and guarantee success only a few years ago. When exhibitions are planned, those of various artists and extensive materials: a design display, fashion design and photos, should be held as well as the works of similar western artists. To satisfy the public in terms of cultural pleasure is the duty of a gallery as a complex cultural facility. Keeping pace with the improved demand and level of visitors, either major galleries or local ones are expected to plan many exhibitions to convey the richness of life. Keyword blockbuster, exhibition aspect, gallery 1. 1-1..,,.(, 2008, p.30) 3.,.. 1....,. 1-2.......

,,,.,,. 2007 2009 -,, ( )..,.,.,,. 2. 2-1...... (Biennale).,.(, 2005, p.17)..,. (, 2004, p.81)..,,,.(, 2000, p.189)..,.,. 1967 (Thomas Hoving) (Metropolitan Museum of Art).(Editorial, 1986) (The British Museum) (The Treasures of Tutankhamen)

.. 2-2. 2-2-1.... 1980. 20. (Royal Academy of Arts) (The National Gallery London), ( MoMA :Museum of Modern Arts), (The Art Institute of Chicago). (Pablo Picasso) (Marc Chagall), (Salvador Dalí), (René Magritte), (Rembrandt, Harmenszoon van Rijn) (Claude Monet), (Andy Warhol),..,,..... 2009 12 16 2010 3 28 < >.,,.,,,,. < (Gustav Klimt) - > 2009 2 2 5 15. (Belvedere Museum),,,. < > 2007 11 24 2008 3 16.,, (KBS),,.,,,,,..,,.. - [ 1]

[ 2] 2-2-2....,,.,,,.(,, 2008, p.162)...,,,,,,,.(, 2008, p.55),,.,.,........,,.... [ 3]

3. 3-1.,.(, 2008, p.66)..,,.. (Édouard Manet),, (Paul Gauguin), (Van Gogh),, (Henri Matisse). 2009 < > 2006 < >, 2007 < >, < : >.,..,,..(, 2004, p.196), [ 4] 3-2.,.. 1976 (Washington National Gallery) 1979.,..... (Herbert Bayer 1) ) 1) ([Herbert Bayer, 1900.4.5~1985.9.30), 1921. 1925~1928. 1928, 1938.,

.(, 2003, p.106),,.,.,,. 2003 (Robert Rosen-blum) 10.,,.,,.(, 2003, p.192).. 2007 <, > (Amedeo Modigliani), 2010 < (POP:ART Keith Haring)>.. < (Paul Smith)> 2). [] 2) < > 2010 9 2 11 28,,, 70 300... [ 5] 4. : 2007 2009 2000 < (Orsay Museum) - >. 3 3 ( ),,. 4-1. 2007, 2007 6 26 2007 9 30 < - (Great Habs burg Collectors Kunsthistorisches Museum Wienna)>.,. (Le musée du Louvre), (Museo del Prado)

3 17., (Peter Rubens), (Diego Velázquez), (Vecellio Tiziano) 64. 2007 6 6 9 26 < > 2007 11 24 2008 3 16 < - >. 70 20. 4,300 40, 30. 11 < > (Van Gogh Museum) - (Kröller-Müller Museum) 45 22. 2006 12 22 2007 3 28 < - > (Cleveland Museum of Art) 94. 4 21 9 2 < > (SBS) 19,,, (Auguste Renoir), (Paul Cézanne) 19 44. 11 27 2008 2 27 < (Kandinsky and Russian Masterpieces) - 19 20 > 91. 2007 < > 11 16 12 21 10. 2007... - - 2007.6.26-2007.9.30 2007.6.6-2007.9.26 2007.11.24-2008.3.16 2006.12.22-2007.3.28 2007.4.21-2007.9.2 2007.11.16-2007.12.21 2007.11.27-2008.2.27 70 45, 22 94 19 44 10 91 [ 6] 2007 [1] [2] 4-2. 2008 2008 < - (Antoine Bourdelle)> 2 29 6 8. (Bourdelle Museum)

, 123.,,. 11 22 2009 3 22 < - (Musée National D'art Moderne Centre Pompidou)> (Didier Ottinger),, 79. 4 30 5 29 < > 20,,,. 11 1 11 30 2007 < 2-> 1, 2. 11 7 2009 2 26 < - >. ((Pushkin Fine Arts Museum), (Pieter Bruegel), (Anthony Van Dyck) 17-18 76.... 2007. - - 2008.2.29-2008.6.8 2008.11.22-2009.3.22,, 123,,, 79 2 - - [3] 2008.4.30-2008.5.29 2008.11.1-2008.11.30 2008.11.7-2009.2.26,,, 1, 2,, 17-18 76 [ 7] 2008 [4] 4-3. 2009 2009 6 30 9 17, < (Fernando Botero)>. 20 92. 10 1 12 6 (Thyssen Museum) < >. 1990. 5 7 9 13 < - > 12 12 2010 4 4 < >. < - > 19 (Musée de l'orangerie) 40 118

. < - >,, 110 400. 2 2 5 15 < - > 12 15 2010 3 28 < (Georges Rouault)>, 12 16 2010 3 28 < >. < - >, (Albertina), 110. 100. ( ).(, 2009) < > 170. < > 130 (Philadelphia Museum of Art) 96.,,, 22 5 3 (, 2010, p.312). 3 4 5 8 < (Yousuf Karsh)>. 1930 1990 4000 90 20.,,. 2009,,, 20..,. - - [5] 2009.6.30-2009.9.17 2009.10.1-2009.12.6 2009.5.7-2009.9.13 2009.12.12-2010.4.4 2009.2.2-2009.5.15 2009.3.4-2009.5.8 2009.12.15-2010.3.28 2009.12.16-2010.3.28 92, 40 118 110, 400,, 110 1930 ~1990 4000 90, 20, 170 96 [ 8] 2009 [6]

4-4.., 2004 9. 2006 < - >, 2007 < > < >, 2008 < > 2010 < >, 2006. 2007 12 27 2008 3 16 <, - > 2008 4 4 6 15 < >. 2009 </ > < -, >. 2007 12 30 2008 2 24 < -, >, 2008 12 20 2009 2 22 < - > 103.. 2008 ' ' < >.. < -Pop N Pop>.,,,. 2009 12 <How to enjoy the Modern Art, together with miffy-! Let's go to the MUSEUM> (Hendrik Bruna),,. 24., -, -, 2007.7.12-2007.9.30 2007.4.7-2007.5.20 2008.6.17-2008.8.31 2007.12.27-2008.3.16 2008.4.4-2008.6.15 2009.4.17-2009.6.28 2009.10.15-2009.12.27 2007.12.30-2008.2.24 2008.5.27-2008.10.17 94 2, 150 / 8,, 22 120 80, 23 125

-Pop N Pop -! 2008.7.4-2008.8.28 2008.12.20-2009.2.22 2009.12.12-2010.2.21 103,, [ 9] 2007-2009 5.,,.,. (, 2003, p.23),. 21. 2007... 2008. - < - > < >. 3). 2009,, 3) < 2- > 2007 < 1->.,., 2008.,... - < >. < >... 2010 < (Nino Caruso)> 4).,,... 4) < > 2010 6 12 9 26.,,,.

.,..... -.(2010).. :. -.(2008).. :. -.(2000).. :. -.(2003).. :. -.(2004).. :. -, (John H. Falk & Lynn D. Dierking). ( ). (2008).. :. -.(2005)... -.(2004).. : ', 2, 191-213. - Editorial.(1986). Art History and the "Blockbuster" Exhibition. Art Bulletin. 68, 358-359.