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아니라 일본 지리지, 수로지 5, 지도 6 등을 함께 검토해야 하지만 여기서는 근대기 일본이 편찬한 조선 지리지와 부속지도만으로 연구대상을 한정하 기로 한다. Ⅱ. 1876~1905년 울릉도 독도 서술의 추이 1. 울릉도 독도 호칭의 혼란과 지도상의 불일치 일본이 조선

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김치학 총서 03 뒷표지 문구 내용 세계김치연구소 김치학 총서_03 김치에 대한 인지, 정서 그리고 변화 초판 1쇄 발행 2015년 12월 20일 글쓴이 박채린, 조숙정, 강진옥, 함한희, 김일권, 서리나, 루치아 슈람프, 김소희 펴낸이 세계김치연구소 펴낸곳 세계김치연


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498 石 堂 論 叢 50집 이야기의 담론에서 발생하기에 독자의 삶에 깊이 관여한다. 인간은 본 능적으로 재현의 욕구가 있다. 재현된 형상화를 재형상화하면서 독자 는 세계를 이해하고 자신의 삶을 이해한다. 그렇게 삶의 뜻을 다시 풀 어보고 행동을 통해 자기 삶을 새롭게

Transcription:

이매방살풀이춤 [ 중요무형문화재제 97 호 ] 복식연구 정예희 A Study on the Yi Mae-Bang s Salpurichum Costume Jeong, Ye-hee Nansa Traditional Costume Heritage Institute research worker It goes without saying that Yi Mae-Bang, as the sole owner of two of the intangible cultural assets including No. 27 Seungmu in 1987 and No. 97 Salpuri Chum, is a top-notch Korean traditional dancer. Moreover, in regards to traditional clothing, he is also known as the only traditional dancer who directly performs on stage as well as analyzes traditional clothing in order to apply them into his own dance performances by designing and producing them to meet his artistic spirit. In order to examine how Yi Mae-Bang's unique and creative stage clothing was developed, and what kind of process it went through to possess its unique style, which draws the attentions of people with its harmony of beauty and dance, this research first examined the change of the composition through the yearly picture data. Before 1984, the composition of the Salpuri Chum clothes changed by putting on Jeogori on the Mudong-Bok without the Kweia (sleeveless), and in 1999 'Mudong-Bok' became widened with the decoration of embroidered hem making it more attractively colorful. after 2000 it became more splendidly adorned by embroidering hem on widened Mudong-Bok and tucking 'Kweja' in the layers which created silhouette like a dress that is seemingly wider and luxuriant than a skirt. One of notable features of Yi Mae-Bang's Salpuri is that its cloth and cuff ribbons are lightly colored in different colors enclosing the tip part. As for the ribbons, it was also changed as time went by from direct-cutting of the cloth just like the A-line of Mudong-Bok to drawing a diagonal line less than 5cm above the ribbon and 8cm below the ribbon so that it takes the form of getting widened as it gets to the lower part, and its length was also elongated in proportion to that of the bottom of Mudong-Bok. Key words: Jeogori(), Kweja(), Mudong-Bok(), Salpuri Chum(), Yi Mae-Bang() Corresponding author: Ye-hee Jeong, e-mail: nenemine@naver.com

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服飾 第63卷 7號 <그림 7> 1988서울 올림픽문화예술축전 - 우봉이매방화보집, p. 110 <그림 8> 1996.12. 60주년 공연 - 우봉이매방화보집, p. 124 <그림 9> 1998문예회관 제20회 국제 무용제 - 우봉이매방화보집, p. 127 <그림 10-1> 1999. 댄스 - 우봉이매방화보집, p. 166 <그림 10-2> 백 경우 (2001.6. 이수평가) - 본인 소장품 <그림 11> 2009년 5월 - 우봉이매방화보집, p. 167 서 장식효과를 주는 아름다운 것이다. 이것을 활용 하여 무동복의 양 깃에 대칭적으로 매어 장식하였 다. 또한 쾌자를 많이 끼워 입고 선 테두리에 가식 을 했음이 확인된다. 이것이 1998년 <그림 9>에서는 흰색 바지저고리와, 연분홍색 무동복의 앞에 매인 고름이 짙은 자주이었음이 확인되며. 무동복의 양 깃에 노리개가 매어 있다. 이때 무동복의 테두리에 얇은 선단과 금수 단을 장식한 것이 특징이며 살풀 이 의상의 색들이 다양하게 쓰이고 더불어서 점차 화려해져 가는 것을 알 수 있다. 1999년의 <그림 10-1>은 1999년 이전에 이미 어 깨선을 절개하여 폭 수를 많이 넣은 지금의 무동복 식의 도식과 조형성이 완성되었음을 알 수 있는 점 에서 중요한 자료이다.17) 무동복의 겉감은 이매방의 기호색인 보라색이고 안감은 옥색을 배색하여 겹으 로 만들었으며 양쪽 깃과 밑단에 장식한 동그란 꽃 모양의 것은 양단에 있는 꽃모양을 동그랗게 잘라 붙여 장식하였다. 사진으로는 확인되지 않으나 섶단 과 밑단의 테두리에 얇게 선단을 대어 미적 감각을 살렸다. 1999년의 이 의상은 이매방의 제자인 백경 우의 이수 평가 의상<그림 10-2>과 색만 다르고, 전 체적인 도식과 디자인이 똑같으며 바느질 구성도 겉과 안의 소재를 같이 붙여 통솔 바느질 하였다. <그림 10-1>은 이매방이 1999년에 직접 착용한 연 보라색 무복이고, <그림 10-2>는 그의 제자 백경우 가 2001년 6월 이수자 평가 때 착용한 밝은 남빛 - 36 -

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