Judging System Technical Panel Handbook Single Skating 2010/2011 Version as of 17.07.2010 ver 1.1 First release on Yu-Na Kim Day, 07. Aug. 2010 By (가나다순): 나빌레라, 러너스하이, 몬나니, 이니, 크레이브, 탸푼, ㅍㄹㅈㅁ
목 차 Step Sequences... 2 Rules... 2 Level features... 3 Clarifications... 3 Spiral Sequence (Ladies Senior)... 7 Rules... 7 Clarifications... 7 Spins... 8 Rules... 8 Specific elements in Short Program:... 9 Level features...12 Clarifications...13 Positions...13 Entrance of the spin...15 Variations...16 Edges and directions...20 Change of foot...21 CAMEL POSITIONS...24 SIT POSITIONS...24 UPRIGHT POSITIONS...25 INTERMEDIATE POSITIONS...25 INCREASE OF SPEED...25 Jump Elements...26 Rules...26 Solo jump...26 Jump combination...28 Jump sequence...29 Clarifications...29 Short Program...32 Free Skating...33 Summary by 탸푼...35 010. Aug. 2010 / ver 1.1 1 of 39
ST1. Short Program Step Sequences Rules Short Program for Senior & Junior Men and for Senior & Junior Ladies must include one Step Sequence. Shape of the Step Sequence: - Straight Line Step Sequence: commences at any place of the short barrier and goes to any place of the opposite short barrier keeping the approximate shape of the straight line or - Circular Step Sequence: skated on a complete circle or oval utilizing the full width of the ice surface or - Serpentine Step Sequence: commences at the end of the ice surface and progresses in at least two bold curves and ends at the opposite end of the ice surface. May include any unlisted jumps. Short stops in accordance with the music are permitted. Retrogressions are not prohibited. 시니어/주니어 남싱 그리고 시니어/주니어 여싱의 쇼트 프로그램에는 하나의 스텝 시퀀스가 반드시 포함되어야 한다. 스텝 시퀀스의 형태 - 직선 스텝: 단면[직사각형에서 길이가 짧은 쪽을 의미/하키 골대 측]의 어디서건 시작 가능하며, 거의 직선을 유지하면서 반대편 단면의 어느 위치로든 진행 - 원형 스텝: 빙판 전체를 이용하여 완전한 원형 또는 타원형으로 활주 - 서펜타인 스텝: 빙판의 한쪽 종단에서 시작해서 최소 두 개 정도의 확실한 곡선으로 진행하여 빙판의 다른 종단에서 종료. 모든 비 규정 점프 포함 가능. 음악에 맞춘 순간적인 정지동작 허용. 역 주행도 가능 ST2. Free Skating A well balanced Free Skating program 1 must contain two Step Sequences of a different nature for Senior Men and one Step Sequence for Senior Ladies & Junior Men & Ladies. The competitors have complete freedom in selecting the kind of step sequence they intend to execute. Jumps can also be included in the step sequence. However the step sequence must fully utilize the ice surface. Step sequences too short and barely visible cannot be considered as meeting the requirements of a step sequence. For Senior Men the second (in the order of execution) step sequence will always be awarded a fixed Base value, called a choreographic step sequence and evaluated by Judges in GOE only. This sequence can have any pattern while fully utilizing the ice surface. 균형 잡힌 프리스케이팅 프로그램에서 시니어 남싱의 경우에는 유형이 상이한 두 개의 스텝시퀀스가 반드시 포함되어야 하고, 시니어 여싱, 주니어 남싱/여싱의 경우 하나의 스텝시퀀스가 반드시 포함되어야 한다. 선수는 연기할 스텝시퀀스의 종류를 자유롭게 선택 할 수 있다. 스텝시퀀스에 점프가 포함될 수 있으나, 스텝시퀀스는 반드시 빙면을 전부 활용해야 함. 너무 짧거나 명시적이지 못한 스텝시퀀스는 스텝시퀀스 규정을 준수하지 못한 것으로 간주. 시니어 남싱의 경우 (수행순서에 따라) 두 번째 스텝시퀀스는 고정된 기본 점수만 부여되고, choreographic 스텝시퀀스 로 콜 되며 저지로부터 GOE만 평가됨. 이 시퀀스는 빙면을 전부 활용하는 어떤 패턴이건 활용가능 1 A well balanced Free Skating program: 균형잡힌 프리스케이팅 프로그램이란 프리는 선수가 Elements 구성에 있어서 규정요소가 많은 쇼트보다 자유롭지만 이 전제로 인해 여러가지 제약이 붙게 됨. 강제성을 지니면서도 일면 비 강제성도 내포하는 구문임. 010. Aug. 2010 / ver 1.1 2 of 39
Level features 1) Simple variety (Level 2), variety (Level 3), complexity (Level 4) of turns and steps throughout (compulsory) 2) Rotations (turns, steps) in either direction (left and right) with full body rotation covering at least 1/3 of the pattern in total for each rotational direction 3) Use of upper body movement 4) At least half a pattern on one foot only 5) Combination of difficult turns (rockers, counters, brackets, twizzles) quickly executed in both directions (at least twice within the sequence) 1) 전반적으로 턴과 스텝이 Simple variety한 경우(레벨 2), variety한 경우(레벨 3), complexity한 경우(레벨 4) [레벨 업을 위한] 2 (필수조항) 2) 각 회전 방향 별로 합해서 최소 1/3이상의 패턴을 커버하는 전신 회전을 수반하는 양방향(좌,우) 회전 (턴과 스텝) 3) 상체 움직임의 활용 4) 적어도 패턴의 반 이상을 한쪽 발만 사용 5) (시퀀스에서 최소 두 번의)양방향으로 신속하게 수행되는 난도 높은 턴(로커, 카운터, 브라켓, 트위즐)의 조합 ST3. Pattern Clarifications Straight Line - Short barrier to short barrier. Serpentine 2 or 3 bold curves. Skater skates from short barrier to short barrier. Circular A skater completes a circle using the width of the ice surface. A Step Sequence will only receive a Level if at least 50% of the sequence pattern is performed. The choreographic step sequence will receive no value if it definitely does not fully utilize the ice surface. Straight Line 단면에서 단면으로 Serpentine 두 세 개의 명확한 곡선. 선수는 단면에서 단면으로 활주 Circular 선수는 빙면 전체를 활용하여 원을 그려야 함 스텝시퀀스는 시퀀스 패턴의 최소 50% 이상이 수행되어야만 Level을 받을 수 있음. Choreographic step sequence 는 빙면 전체를 활용하지 못할 경우 기본 점수도 부여되지 않음. ST4. End of the pattern 패턴의 종료 In Short Program the end of the of the Step sequence is either the moment when the skater reaches the opposite short barrier (Straight Line or Serpentine step sequence) or closes the circle (Circular step sequence) or the moment when the skater concludes the Sequence (if this happens earlier). In Free Skating however the pattern of the Step sequence is unlimited; the call will be according to the pattern of the first part of the sequence. 쇼트 프로그램에서 스텝시퀀스의 종료는 선수가 반대쪽 단면에 도착한 순간(직선 또는 서펜타인 스텝의 경우), 원을 다 그린 순간(써큘라 스텝의 경우) 또는 선수가 해당 시퀀스를 그만두는 순간이다 (만약 이런 일이 먼저 발생하는 경우) 프리스케이팅에서 스텝시퀀스의 패턴은 제한이 없지만, 시퀀스 첫 부분의 패턴에 따라 어떤 유형의 스텝인지 판정됨 2 [레벨업을 위한] ß 이러한 꺾쇠괄호(Square bracket)와 갈색형태의 표기는 원 문서의 내용이 아니라 이해를 돕 기 위해 임의로 추가된 텍스트 입니다. 010. Aug. 2010 / ver 1.1 3 of 39
ST5. Definition of Turns and Steps Types of Turns: three turns, twizzles, brackets, loops, counters, rockers. Types of Steps: toe steps, chasses, mohawks, choctaws. change of edge, cross rolls, running steps. Turns must be executed on one foot. Steps must be executed on one foot whenever possible. If a turn is jumped, it is not counted as performed. 턴 유형: three turns, twizzles, brackets, loops, counters, rockers. 스텝 유형: toe steps, chasses, mohawks, choctaws. change of edge, crossrolls, running steps. 턴은 반드시 한 발로 수행되어야 함. 스텝은 어쨌거나 한발로 수행되어야 함. 턴이 점프 가 되면, 수행된 것으로 카운트되지 않는다. ST6. Simple Variety Must include at least 7 turns and 4 steps, none of the types can be counted more than twice. 최소 7개의 턴과 4개의 스텝을 반드시 포함, 어떤 유형도 2회까지만 카운트 됨 ST7. Variety Must include at least 9 turns and 4 steps, none of the types can be counted more than twice. 최소 9개의 턴과 4개의 스텝을 반드시 포함, 어떤 유형이건 2회까지만 카운트 됨 ST8. Complexity Must include at least 5 different types of turns and 3 different types of steps all executed at least once in both directions. Both directions refers to rotational direction. Skating forward and skating backward is not a change of rotational direction. 최소 5개 유형의 턴과 3개 유형의 스텝이 양방향으로 최소 한 번씩은 수행되어야 함. 양방향 이란 회전 방향을 의미함. 전방활주 후방활주는 회전 방향의 변경이 아님 ST9. No simple variety, only simple variety, only variety If a skater does not perform a simple variety of steps and turns, the Level cannot be higher than 1. If a skater performs only simple variety of steps and turns, the Level cannot be higher than 2. If a skater performs only variety (but not complexity) of steps and turns, the Level cannot be higher than 3. 스텝과 턴에서 Simple variety 를 수행하지 못한 경우, Level은 1을 넘을 수 없다. 스텝과 턴에서 Simple variety 만 수행한 경우, Level은 2를 넘을 수 없다. 스텝과 턴에서 Variety 는 수행했으나 Complexity 는 수행하지 못한 경우, Level은 3을 넘을 수 없다. ST10. Distribution Turns and/or Steps must be distributed throughout the sequence. There should be no long sections without Turns or Steps. If this requirement is not fulfilled, the Level cannot be higher than 1. 턴들과/또는 스텝들은 반드시 시퀀스 전체에 걸쳐 고루 분포되어 있어야 함. 턴 또는 스텝이 없는 구간이 길어서는 안됨. 이 조건이 충족되지 않는 경우 Level은 1을 넘을 수 없다. 010. Aug. 2010 / ver 1.1 4 of 39
ST11. Rotations in either direction 양방향 회전 This feature means that a skater rotates continuously in one direction for at least 1/3 of the sequence and then continuously for at least 1/3 of the sequence in the opposite direction or over the length of the step sequence the skater is performing turns for at least 1/3 of the sequence in total (not continuous) in one rotational direction and at least 1/3 of the sequence in total (not continuous) in the opposite direction. Full body rotation means one complete rotation. The skater should not just turn half a rev. back and forth. 이 feature 는 선수가 스텝시퀀스의 최소 1/3 정도는 한쪽 방향으로 지속적으로 회전하고 그 다음에는 반대방향으로 최소 1/3을 계속해서 회전하거나 스텝 시퀀스 전체를 통틀어 선수가 (지속적으로가 아니라) 합계 스텝 시퀀스의 최소 1/3을 한쪽 방향으로 회전하고 마찬가지로 (지속적으로가 아니라) 합계 최소 1/3은 반대 방향으로 회전하는 것을 의미함 Full body rotation(전신 로테이션) 은 완전한 1회전을 의미하므로 앞/뒤로 반 바퀴 만 돌아서는 안됨. ST12. Use of upper body movement Use of upper body movements means the visible use for a combined total of at least 2/3 of the pattern of the step sequence any movements of the arms, head and torso that have an effect on the balance of the main body core. 상체 움직임의 이용이란 스텝시퀀스의 총 합계 최소 2/3 패턴에 대한 가시적인 사용을 의미함. 신체중심의 균형에 영향을 주는 팔, 머리 그리고 몸통의 모든 움직임을 의미. ST13. Half a pattern on one foot At least half a pattern on one foot only presumes that the skater stays on one foot without any breaks for at least half of the sequence pattern. 한 발만으로 최소 패턴의 절반 이란 시퀀스 패턴의 최소 절반은 중단 없이 한 발로 유지해야 함을 의미함. ST14. Combination of difficult turns Combination of difficult turns (rockers, counters, brackets, twizzles) quickly executed in both directions presumes that: a) at least 2 different types of difficult turns must be executed; b) in each direction at least 2 turns must be executed; c) bullets a) and b) above must be completed twice; d) the number of times any type of difficult turns can be used during this combination is unlimited, however only 2 turns of the same type will be counted for variety ; e) the combination must be executed quickly. 양방향으로 신속하게 수행되는 난도 있는 턴(rockers, counters, brackets, twizzles)의 콤비네이션 이란 아래를 의미함: a) 최소 2개의 다른 유형의 난도 있는 턴이 반드시 수행되어야 함 b) 각 방향으로 최소 2개의 턴이 반드시 수행되어야 함 c) 위 a) b) 항목이 반드시 2회 수행 되야 함 d) 이 콤비네이션을 수행하는 동안 난도 있는 턴 유형을 몇 번이건 수행해도 상관없지만, 동일 유형의 턴은 2개만 Variety 로 카운트 됨 e) 이 콤비네이션은 반드시 신속하게 수행되어야 함 010. Aug. 2010 / ver 1.1 5 of 39
ST15. Jump with more than half a revolution executed in the step sequence Any unlisted jumps can be executed in both the Short Program and Free Skating. A listed jump has to be called in Free Skating. In Short Program such a jump is ignored (but reflected by the Judges in their GOE reduction). In any case it does not influence the determination of Level of difficulty of the Step sequence. 쇼트와 프리 모두 어떤 비 규정 점프건 수행이 가능하다. 프리 스케이팅에서 규정 점프는 반드시 Call 되어야 하고, 쇼트에서는 무시됨(그러나, 저지는 GOE 감점에 반영). 어떤 경우에도 스텝 시퀀스의 난이도 Level 결정에는 영향을 주지 않음 ST16. How to call the Choreographic Step Sequence Choreographic The call should be Steps confirmed (if the Sequence will be counted) or Steps no Value in the opposite case. 콜은 (스텝시퀀스가 카운트 될 경우) Steps confirmed 이고 반대의 경우 Steps no Value 010. Aug. 2010 / ver 1.1 6 of 39
Spiral Sequence (Ladies Senior) Rules SS1. Short Program In Short Program a performed Spiral Sequence will be evaluated in Transitions. SS2. Free Skating SS3. Definition 쇼트에서 수행된 스파이럴 시퀀스는 트랜지션 으로 평가됨 The spiral sequence will always be awarded a fixed Base Value, called a choreographic spiral sequence and evaluated by Judges in GOE only. In this sequence there must be at least two (2) spiral positions not less than three (3) seconds long each or only one (1) spiral position not less than six (6) seconds long. In case this requirement is not fulfilled, the spiral sequence will have no value. 스파이럴 시퀀스는 Choreographic 스파이럴 시퀀스 로 판정되며 고정된 기본점수가 부여되고 심판은 단지 GOE만 평가한다. 이 시퀀스에는 적어도 각 3초 이상을 유지하 는 두 개의 스파이럴 자세 또는 6초 이상의 스파이럴 자세가 하나 존재해야 함. 이 조건을 충족하지 못하는 경우 스파이럴 시퀀스는 어떤 점수도 얻을 수 없다. Clarifications A Spiral is a position with one blade on the ice and the free leg (including knee and foot) higher than the hip level. Spiral positions are classified according to the skating leg (right, left), edge (outside, inside), direction (forward, backward) and position of the free leg (backward, forward, sideways). 스파이럴이란 빙판 위에서 스케이트 날 하나로 프리레그(무릎과 발을 포함)를 엉덩이 보다 높은 위치에 두는 자세이다. 스파이럴 자세는 스케이팅하는 다리(좌/우측), 에지(인/아웃), 방향(전/후진) 그리고 프리레그(앞,뒤,측면)의 자세에 따라 구분된다. SS4. Free leg position Free leg: knee and foot higher than the hip level. 프리레그: 무릎과 발이 엉덩이 보다 높이 위치해야 함 SS5. Free leg drops When the free leg drops at the hip level (or lower), this is considered the end of the concerned spiral position 프리레그가 엉덩이(또는 그 이하)수준으로 내려올 경우, 해당 스파이럴 자세의 종료로 간주됨 SS6. Order of the counted spiral positions 카운트된 스파이럴 자세의 순서 SS7. How to call the Choreographic Spiral Sequence The two (2) or one (1) long enough spiral positions mentioned in the Rules above are not necessarily the first ones in the sequence. 위 룰에서 언급된 규정시간을 충족하는 스파이럴 자세 2개 또는 1개가 시퀀스에서 필연적으로 최초에 수행되어야 하는 것들은 아님 The call should be Spirals confirmed (if the Sequence will be counted) or Spirals no Value in the opposite case. 콜은 Spirals confirmed (해당 시퀀스가 카운트 될 경우) 그 반대의 경우 Spirals no Value 010. Aug. 2010 / ver 1.1 7 of 39
Spins Rules SP1. General The minimum number of revolutions required in a position is two (2). In case this requirement is not fulfilled, the position is not counted. A spin with less than three rotations is considered as a skating movement and not a spin. If the skater falls when entering a spin, a spin or a spinning movement is allowed immediately after this fall (for filling time purpose) with this spin/movement not being counted as an element. In spins in one position and flying spins (which means a spin with a flying entrance and no change of foot and position) the concluding upright position at the end of the spin (final wind-up) is not considered to be another position independent of the number of revolutions, as long as in such a final wind-up no additional feature is attempted (any change of edge, variation of position ect.. ) and the revolutions executed in this position are not to be counted in the required number of revolutions. Variations of positions of the head, arms or free leg, as well as fluctuations of speed are permitted. In spin combinations during a change of position a difficult variation of position can be executed (which means that a difficult change of position is counted as a difficult spin variation). 하나의 포지션에서 요구되는 최소 회전 수는 2회전임. 이 조건이 만족되지 않는 경우 해당 포지션은 카운트되지 않는다. 3회전 미만의 스핀은 스케이팅 동작으로 간주되지 스핀으로 간주되지는 않음 스핀 도입 시에 선수가 넘어질 경우, 그 즉시 (시간을 채우기 위한) 스핀/스핀동작의 수행은 용인되나 해당 스핀/동작은 element로 평가되지는 않음 단일 포지션 스핀과 플라잉 스핀(플라잉으로 도입해서 발과 자세를 바꾸지 않는 스핀을 의미)에서, 해당 스핀의 최종 업라이트 포지션은 그런 최종 마무리(windup)에서 추가적인 요소(에지 변경, 포지션의 variation 등)가 시도되지 않는 한 회전 수와는 관계 없이 다른 포지션으로 간주되지 않고 해당 포지션에서 수행된 회전 수는 요구된 회전수로 카운트되지 않는다. 머리, 팔 또는 프리레그의 포지션 변화와 더불어 속도의 완급조절도 허용됨. 콤비네이션 스핀에서는 포지션을 변경하는 과정에서, 포지션의 난도 높은 Variation이 수행 가능하다. (이 말은 난도 높은 포지션 변경은 a difficult spin variation 로 카운트 된다는 의미임) 010. Aug. 2010 / ver 1.1 8 of 39
SP2. Short Program The Short Program of the season 2010 2011 includes the following 3 spins: -Seniors: Flying spin with landing position different than in the Spin in one Position; Juniors: Flying camel spin; -Senior Men: Camel/Sit spin (position different from the landing position of the Flying spin) with only one change of foot; Junior Men: Sit spin with only one change of foot; -Senior & Junior Ladies: Layback/sideways leaning spin; -Spin combination with all three basic positions and only one change of foot. The spins must have a required minimum number of revolutions: eight (8) for the flying spin and the layback spin, six (6) revolutions on each foot in the spin with a change of foot and the spin combination, the lack of which must be reflected by the Judges in their marking. In the spin combination the change of foot is required. Except flying spins, spins cannot be commenced with a jump. 2010-2011 시즌 쇼트에는 다음 3개의 스핀이 포함되어야 함: - 시니어 남/여싱: 플라잉 스핀 단일 포지션 스핀과는 다른 랜딩 포지션 3 포함; [SP6. Flying Spin 참조: 간단히 말하면, 단일 포지션 스핀과 F*Sp는 기본 포지션이 달라야 함을 의미] - 주니어 남/여싱: 플라잉 카멜 스핀; - 시니어 남싱: 단 한 번의 체인지 풋을 수반하는 카멜/싯스핀 (플라잉 스핀의 랜딩 포지션과는 다른 포지션이어야 함) - 주니어 남싱: 단 한 번의 체인지 풋을 수반하는 싯스핀 - 시니어/주니어 여싱: 레이백/사이드웨이 리닝 스핀: - 세 가지 기본 포지션 모두와 한 번의 체인지 풋이 포함된 콤비네이션 스핀 스핀에는 최소 요구 회전수가 있다: 플라잉/레이백 스핀의 경우 8회전, 콤비네이션 스핀 및 체인지 풋의 경우 각 발 별로 6회전, 부족한 경우 저지는 채점에 반영함. 콤비네이션 스핀에서는 체인지 풋이 요구됨 플라잉 스핀 외에는 점프로 도입 될 수 없음 Specific elements in Short Program: SP3. Ladies: layback/sideways leaning spin Any position is permitted, as long as the basic layback or sideways leaning position is maintained for eight (8) revolutions without rising to an upright position. The position of a Biellmann Spin can only be taken and considered as a feature to increase the Level after having successfully rotated these required 8 revolutions in the layback-position (backward and/or sideways). 업라이트 포지션으로 몸을 일으켜 세우지 않으면서, 기본 레이백 또는 사이드웨이 리닝 포지션을 8회전 유지한다면, 어떤 포지션도 허용됨. 비엘만 스핀 포지션은 (백워드 and/or 사이드웨이)레이백 포지션에서 요구된 8회전을 성공적으로 회전한 이후에만 Level을 올리기 위한 요소로만 고려됨 3 랜딩 포지션: 플라잉 도입 직후 취하게 되는 기본자세. 예를 들어, 데스드랍으로 시작되는 FSSp라면 데스드랍 랜 딩 직후 취해지는 자세가 싯스핀 임 010. Aug. 2010 / ver 1.1 9 of 39
SP4. Men: spin with only one change of foot Senior & Junior: The spin must consist of only one change of foot, which may be executed in the form of a step over or a jump with not less than six (6) revolutions on each foot. Senior: The competitor can choose either the camel position or the sit position to be executed, but this position must be different from the landing position of the Flying spin; Junior: Only the prescribed sit or camel position is permitted to be executed. 시니어/주니어: 체인지 풋이 반드시 하나 있어야 하며, 스텝 오버 또는 점프 유형으로 수행되어야 하며 각 발 당 최소 6회전 이상이어야 함 시니어: 선수 임의로 카멜 또는 싯 포지션을 선택적으로 실행할 수 있다. 그러나 플라잉 스핀의 랜딩 포지션과는 반드시 달라야 함 주니어: 미리 정해진 싯 또는 카멜 포지션만 수행이 허용 됨 SP5. Spin combination with change of foot The spin combination must include all three basic positions (sit, camel, upright or any variation thereof) and only one change of foot with not less than six (6) revolutions on each foot. The change of foot may be executed in the form of a step over or a jump. The change of foot and the change of position may be made either at the same time or separately. 콤비네이션 스핀은 반드시 세가지 기본 포지션(싯, 카멜, 업라이트 또는 이들의 variation)을 모두 포함해야 하고 체인지 풋은 1회만 허용되며, 각 발로 최소 6회전 이상이어야 함. 체인지 풋은 스텝 오버 또는 점프 형태로 수행되어야 할 것임. 체인지 풋과 포지션 변경은 동시 또는 별개로 수행 가능 SP6. Flying spin Senior: Any type of flying spin is permitted with landing position different than in the Spin in one Position; A minimum of eight (8) revolutions in the landing position which may be different from the flying position. Junior: Only the prescribed "Flying" position or its variation is permitted. A minimum of eight (8) revolutions in the landing position which must be the same as the flying position. In the flying sit spin changing foot on landing is permitted. Senior & Junior: No previous rotation on the ice before the take-off is permitted. A step over must be considered by the Judges in the Grade of Execution. The flying position must be attained in the air. The required eight (8) revolutions can be executed in any variation of the landing position. 시니어: 모든 유형의 플라잉 스핀에서 단일 포지션 스핀과는 다른 랜딩 포지션이 허용된다 랜딩 포지션은 최소 8회전이며 플라잉 포지션과 달라도 된다 주니어: 미리 정해진 플라잉 포지션 또는 이의 variation만 허용됨. 랜딩 포지션은 최소 8회전이며 플라잉 포지션과는 반드시 동일해야 함. 플라잉 싯스핀에서의 랜딩시의 체인지 풋 허용 시니어/주니어: 테이크 오프전에 빙면에서의 선행 회전은 용인되지 않음. 스텝 오버는 저지의 GOE에 반드시 고려됨. 플라잉 포지션은 반드시 공중에서 이뤄져야 함. 필수 8회전은 랜딩 포지션의 어떠한 variation에서건 수행 가능함 010. Aug. 2010 / ver 1.1 10 of 39
SP7. Free Skating A well balanced Free Skating program for Men and Ladies (Senior and Junior) must contain maximum of 3 spins, one of which must be a spin combination, one a flying spin or a spin with flying entrance and one a spin with only one position. All Spins must be of a different character (must have different abbreviations). Any Spin with the same abbreviation as one executed before will be deleted by computer (but will occupy a spinning box). If no one of the performed spins has a flying entrance, or if no one is a spin in one position, or no one is a spin combination, the third executed spin will be automatically deleted by the computer. The spins must have a required minimum number of revolutions: six (6) for the flying spin and the spin with only one position and ten (10) for the spin combination, the lack of which must be reflected by Judges in their marking. These minimum numbers of required revolutions must be counted from the entry of the spin until its exit (except final wind-up in Spins in one position and Flying spins). In the spin combination the change of foot is optional and the number of different positions is free. (주니어/시니어) 남싱/여싱의 프리스케이팅에는 최대 3개의 스핀을 반드시 포함해야 하는데, 하나는 콤비네이션 스핀, 또 하나는 플라잉 또는 플라잉으로 도입하는 스핀 그리고 나머지 하나는 단일 포지션 스핀임. 모든 스핀은 완전히 다른 종류여야 함 (반드시 다른 약어를 지녀야 함 [프로토콜상에서 다른 종류로 표기되어야 함을 의미]). 이전에 수행되었던 동일한 약어의 스핀은 컴퓨터에 의해 삭제됨 (그러나, 스핀 항목의 자리를 잡아 먹게 됨) 수행된 스핀 가운데 플라잉 엔터런스가 없거나, 단일 포지션이 없거나 또는 콤비네이션 스핀이 없는 경우, 세 번째에 수행된 스핀이 컴퓨터에 의해 자동 삭제됨. 스핀은 다음과 같은 최소 요구 회전 수를 지님: 플라잉과 단일 포지션 스핀의 경우 6회전이며, 콤비네이션 스핀의 경우 10회전임. 회전 부족은 심판의 채점에 반영됨. 최소 요구 회전 수는 스핀의 도입에서부터 (단일 포지션 및 플라잉 스핀의 최종 마무리는 제외하고)종료 시까지 카운트 된다. 콤비네이션 스핀에서 체인지 풋은 생략가능하며 각 포지션의 개수도 자유임. 010. Aug. 2010 / ver 1.1 11 of 39
Level features 1) A difficult variation in a basic or (for spin combinations only) in an intermediate position 2) Another difficult variation in a basic position which must be significantly different from the first one and: spin in one position with change of foot on different foot than the first one spin combination without change of foot in different position than the first one spin combination with change of foot on different foot and in different position than the first one 3) Change of foot executed by jump 4) Backward entrance/difficult variation of flying entrance/landing on the same foot as take-off or changing foot on landing in a Flying Sit Spin 5) Clear change of edge in sit (only from backward inside to forward outside) or camel 6) All 3 basic positions on both feet 7) Both directions immediately following each other in sit or camel spin 8) At least 8 rev. without changes in pos./variation, foot or edge (camel, sit, layback, difficult upright), counts twice if repeated on another foot Additional features for the Layback spin: 9) One change of position backwards-sideways or reverse, at least 3 rev. in each position (counts also if the Layback spin is a part of any other spin) 10) Biellmann position after layback spin (SP after 8 revolutions in layback spin) Backward entry, change of edge and any type of difficult spin variation count as features that can increase the Level only once per program (in the first spin they are attempted); The following requirements are mandatory for Levels 2 4 both in Short Program and Free Skating: a) for Spin Combinations with change of foot all 3 basic positions; b) for Spins with change of foot at least one basic position on each foot. In any spin with change of foot the maximum number of features attained on one foot is two (2). 1) 기본 포지션 또는 (콤비네이션 스핀의 경우에만) Intermediate 포지션에서의 난도 높은 variation 2) 기본 포지션에서의 다른 난도 높은 Variation은 첫 번째와 확연히 달라야 하며 아래를 충족해야 함 단일 포지션 스핀에서 체인지 풋 첫 variation과는 다른 발 체인지 풋이 없는 콤비네이션 스핀 첫 variation과는 다른 포지션 체인지 풋이 있는 콤비네이션 스핀 첫 variation과는 다른 발과 다른 포지션 3) 점프를 이용한 체인지 풋 4) 백 엔터런스/플라잉 엔터런스의 난도 높은 variation/플라잉 싯 스핀에서 테이크 오프와 동일한 발 또는 발을 바꿔서 랜딩 5) 싯 스핀(백 인사이드에서 포워드 아웃사이드만 해당) 또는 카멜스핀에서의 확실한 에지 변경 6) 세가지 기본 포지션 모두를 양 발로 수행 [오른발/왼발 각 발로 세가지 기본자세를 수행하는 경우를 말함] 7) 싯 또는 카멜 스핀에서 바로 이어지는 양방향 [회전]수행 8) 포지션/Variation, 발 또는 에지의 변화가 없는 최소 8회전(카멜, 싯, 레이백, 난도 높은 업라이트[만 인정]), (발을 바꿔) 다른 발로도 한다면 2회 까지 카운트 레이백 스핀에 대한 추가 항목 9) 백워드에서 사이드웨이 또는 그 반대로의 한번의 포지션 변경, 각 포지션 별 최소 3회전 (레이백 스핀이 다른 스핀의 일부인 경우에도 카운트) 10) 레이벡 스핀 다음의 비엘만 포지션(쇼트 레이백 스핀을 8회전 한 이후) 후방 엔트리, 에지 변경 그리고 각 유형의 난도 높은 스핀 variation은 프로그램 당 한번씩만(시도된 첫 스핀의) Level을 올리는 요소로 카운트됨 아래는 쇼트 및 프리에서의 Level 2 4를 위한 필수 항목들임 a) 체인지 풋이 있는 콤비네이션 스핀: 세 가지 기본 포지션 모두 수행 b) 체인지 풋이 있는 스핀: 각 발로 최소 하나의 기본 포지션 수행 체인지 풋이 포함된 모든 스핀에서 최대한 인정 받을 수 있는 요소의 수는 각 발 당 2개. 010. Aug. 2010 / ver 1.1 12 of 39
Positions SP8. Basic Positions Clarifications There are 3 basic positions: camel, sit and upright positions. Intermediate positions are all other positions. Camel: free leg backwards with the knee higher than the hip level, however Layback, Biellmann and similar variations are still considered as upright spins. Sit: the upper part of the skating leg at least parallel to the ice. Upright: any position with extended or almost extended skating leg (a slight bend of the knee is allowed) which is not a camel position. 세 개의 기본 포지션: 카멜, 싯 그리고 업라이트. 나머지 포지션들은 Intermediate 포지션임 카멜: 무릎을 엉덩이보다 위로한 상태로 프리 레그를 뒤로 [뺀 자세]. 반면, 레이백, 비엘만 그리고 유사 Variation들은 업라이트 스핀으로 간주됨. 싯: 스케이팅 레그의 상부 4 가 적어도 빙면과 평행을 이뤄야 함 업라이트: 카멜 외에 스케이팅 레그를 거의 쭉 뻗은 자세(무릎을 약간 구부려도 무방). SP9. Intermediate positions All the other positions not fulfilling the requirements of any basic position. Spin Combination: The number of revolutions in intermediate positions is counted in the total number of revolutions; intermediate positions can be considered as difficult variations in accordance with the definition of such positions, but going to one of these positions is not considered as a change of position which can only be from one basic position to another basic position. Spin in one position and Flying Spin: Intermediate positions are allowed, counted in the total number of revolutions required by the Rules, but are not valid for Level features. 기본 포지션의 필수요건을 충족하지 못하는 다른 포지션 전체를 의미. 콤비네이션 스핀: Intermediate 포지션의 회전 수는 전체 회전 수에 카운트 됨; Intermediate 포지션은 해당 포지션에 대한 정의에 따라 난도 높은 variation으로 간주되나 Intermediate 포지션으로의 진행은 포지션 변경으로 간주되지는 않는다. 포지션.변경은 기본 포지션에서 다른 기본 포지션으로 바뀔 때 만을 의미. 단일 포지션 스핀과 플라잉 스핀: Intermediate 포지션이 허용되며, Rule에서 요구하는 전체 회전수로 카운트되나 Level요소는 될 수 없다. 4 스케이팅 레그의 상부: 무릎을 기준으로 상/하부를 나누며, 장딴지는 하부, 허벅지는 상부가 됨 010. Aug. 2010 / ver 1.1 13 of 39
SP10. Spin with no change of position A spin with no change of position, in which another basic position is executed with more than two (2) revolutions, does not fulfil the requirements of a spin with no change of position and will be identified as a spin combination. However, the concluding upright position at the end of the spin (final wind-up) is not considered to be another position independent of the number of revolutions, as long as in such a final wind-up no additional feature is executed (change of edge, variation of position etc.). and the revolutions executed in it are not to be counted in the required number of revolutions. 다른 기본 포지션이 최소 2회전 이상 수행된 상황에서 포지션 변화가 없는 스핀 은 포지션 변경이 없는 스핀의 요건을 충족하지 못하고 콤비네이션 스핀 으로 식별 될 것이다. 그러나, 스핀 마지막의 최종 업라이트 포지션(final wind-up)은 그런 최종 마무리(wind-up)에서 추가적인 요소(에지 변경, 포지션의 variation 등)가 시도되지 않는 한 회전 수와는 관계 없이 다른 포지션으로 간주되지 않고 해당 포지션에서 수행된 회전 수는 요구된 회전수로 카운트되지 않는다. SP11. Less than 2 revolutions in every basic position SP12. Less than 2 revolutions in basic positions (spin combination) If a spin does not have at least 2 continuous revolutions in some basic position, no Level has to be given. 기본 포지션에서 최소 2 연속 회전을 수행하지 못한 경우, 해당 스핀은 어떤 Level도 부여되지 않음 A spin combination executed with only 1 position with not less than 2 revolutions (as to the requirements) and in all other positions less than 2 revolutions (not to the requirements) receives Level 1 and the Judges will also reduce the GOE. 콤비네이션 스핀이 단 하나의 최소 2회전 포지션(필수요건 충족)과 2회전 미만의 나머지 포지션들(필수요건 불 충족)로 수행되었다면 Level 1이 부여될 것이며 저지는 GOE 역시 감할 것임. SP13. Less than 3 basic positions (spin combination Short Program) SP14. Spin with one basic position and one intermediate position If a skater performs less than the required 3 basic positions (upright, sit, camel) with not less than 2 revolutions, the Level of the spin combination can not be more than 1 and the Judges will also reduce the GOE. 2회전 이상의 필수 세 가지 기본 포지션(업라이트, 싯, 카멜)을 전부 수행하지 못한 경우 콤비네이션 스핀의 Level은 1이상이 될 수 없고, 저지는 GOE 역시 감할 것임. The Technical Panel will have the right to decide if a spin is a spin combination or a spin in one position or a flying spin with the following guideline: if the spin contains two positions (with any number of revolutions) that are quite different from each other, it s a combination. 테크니컬 패널은 다음 가이드 라인을 근거로 스핀이 콤비네이션인지 단일 포지션인지 아니면 플라잉 스핀인지를 판단할 권리를 지님: 스핀이 서로 확연히 다른 두 개의 포지션(회전수가 얼마건 간에)으로 구성되면 해당 스핀은 콤비네이션 스핀이다. SP15. All three basic positions executed In the spin combination, in order to be counted as a Level feature, all three basic positions must be executed on both feet. 콤비네이션 스핀에서 레벨 항목으로 카운트 되려면 기본 포지션 세 개는 반드시 양 발로 수행 되어야 함 [오른발/왼발 각 발로 세 개를 다해야 함] 010. Aug. 2010 / ver 1.1 14 of 39
Entrance of the spin SP16. Flying entrance Deathdrop, butterfly or any variation of another flying entrance (except the regular flying camel) can be considered as a Level feature. In case the regular flying camel or an obvious step over (instead of a jump) is performed, this entrance cannot be considered as a Level feature. 데쓰드랍, 버터플라이 또는 (일반적인 플라잉 카멜을 제외한) 다른 플라잉 엔터런스의 어떠한 variation도 Level요소로 간주될 수 있음. 일반적인 플라잉 카멜이나 (점프 대신) 명백한 스텝 오버 를 수행하는 경우, 해당 엔터런스는 Level요소로 간주되지 않는다. SP17. Flying Spin: flying entry - position not attained in the air Flying entry is part of the character of the spin and is considered an additional feature except in the case of a flying camel. If an obvious step over (instead of a jump) is performed or the skater does not attain the position in the air, this entrance cannot be considered as a Level feature and in the Short Program the Level can not be more than 1. In Free Skating however just the corresponding Level feature will not be counted, but the other features can still be applied to arrive to a higher Level. 플라잉 카멜의 경우를 제외한 플라잉 엔트리는 해당 스핀의 특성의 일부이며 추가적인 요소로 간주된다. (점프 대신) 명백한 스텝 오버 가 수행되거나 선수가 공중에서 해당 포지션을 수행하지 못하는 경우, 해당 엔터런스는 Level 요소를 인정받지 못하고 쇼트의 경우 Level은 1이상 받을 수 없다. 그러나, 프리의 경우 상응하는 Level요소로 카운트 되지는 못하지만, 다른 나머지 요소들이 인정되어 높은 Level이 될 수도 있다. SP18. Flying Sit Spin: landing on the same foot In a flying sit spin landing on the same foot as take off or changing foot on landing is counted as a Level feature only when the sit position is attained in the air. 플라잉 싯스핀에서 테이크오프 발 또는 반대쪽 발로의 랜딩 은 싯 포지션이 공중에서 만들어 진 경우에 한하여 Level요소로 카운트된다 SP19. Backward entrance A backward entrance includes (but not limited to) a forward-inside three turn in a spin. In order to be counted as a Level feature backward entrance requires the first 2 revolutions on a backward outside edge. The Backward entry counts as a feature that can increase the Level in only one spin in both the Short Program and the Free Skating; while doing that, the first attempt is taken into account. 스핀에서의 후방 엔터런스는 (한정하는 것은 아니지만) 전방 인사이드 쓰리턴이 포함된다 Level요소로 카운트되려면 후방 엔터런스는 후방 아웃 에지 상태에서의 초기 2회전이 필요함 후방 엔트리는 쇼트에서도 프리에서도 단 하나의 스핀에 대해서만 Level 상승 요소로 카운트 가능하다; 수행 시 첫 시도만 평가 됨. 010. Aug. 2010 / ver 1.1 15 of 39
Variations SP20. Simple variation A simple variation of position is a movement of a body part, leg, arm, hand or head, which enhances but does not change the basic position of the main body core. A simple variation does not increase the Level. 포지션의 simple variation이란 신체중심에는 변화가 없는 몸통, 다리, 팔, 손 또는 머리의 움직임만 어느 정도 늘어난 것을 의미함. Simple variation으로는 Level을 올릴 수 없음 SP21. Difficult variation A difficult variation is a movement of a body part/leg/arm/hand/head, which requires more physical strength or flexibility and that has an affect on the balance of the main body core. Only these variations can increase the Level. 포지션의 난도 높은 variation이란 좀 더 많은 체력이나 유연성을 필요로 하거나 신체중심부의 균형에 영향을 주는 신체 부위/다리/팔/손/머리의 움직임을 의미함. 오로지 이러한 variation만이 Level을 올릴 수 있음 SP22. Categories of difficult variations There are 13 categories of difficult variations: For CAMEL POSITION there are 3 categories based on direction of the belly button: - (CF) Camel Forward: with belly button facing forward - (CS) Camel Sideways: with belly button facing sideways - (CU) Camel Upward: with belly button facing upward For SIT POSITION there are 3 categories based on position of free leg: - (SF) Sit Forward: with leg forward - (SS) Sit Sideways: with leg sideways - (SB) Sit Behind : with the leg behind For UPRIGHT POSITION there are 3 categories based on position of torso: - (UF) Upright Forward: with torso leaning forward - (US) Upright Straight or Sideways: with torso straight up or sideways - (UB) Upright Biellmann: in Biellmann position For LAYBACK POSITION there is 1 category - (UL) Upright Layback For INTERMEDIATE POSITION there is 1 category (IP) For INCREASE OF SPEED there is 1 category (IS) For JUMP IN A SPIN there is 1 category (JS) 난도 높은 variation에는 13개 카테고리가 있음. 카멜 포지션에는 배꼽의 방향에 따라 3개의 카테고리로 분류: - (CF) Camel Forward: 배꼽이 전방을 향함 - (CS) Camel Sideways: 배꼽이 측면을 향함 010. Aug. 2010 / ver 1.1 16 of 39
- (CU) Camel Upward: 배꼽이 위를 향함 싯 포지션에는 프리레그의 포지션에 따라 세 개의 카테고리로 분류: - (SF) Sit Forward: 다리가 전방 - (SS) Sit Sideways: 다리가 측면 - (SB) Sit Behind : 다리가 뒤로 레이백 포지션은 하나의 카테고리로 분류: - (UL) Upright Layback Intermediate 포지션(IP)은 단일 카테고리 임 스피드 증가 (IS)는 단일 카테고리 임 스핀에서의 점프는 (JS) 단일 카테고리 임 010. Aug. 2010 / ver 1.1 17 of 39
SP23. Crossfoot spin Crossfoot Spin must be executed on both feet with the weight equally divided on both feet. A Crossfoot Spin is considered as a difficult variation of the Upright position US and will receive, if correctly executed, one feature. It is not required to stay on one foot for three revolutions before the cross. Crossfoot Spin 은 양 발 모두에 동일한 하중을 주고 양 발로 수행해야만 한다. Crossfoot Spin은 업라이트 포지션 US(Upright Straight and Sideways)의 난도 높은 variation으로 간주되며 정확하게 수행되는 경우 하나의 요소로 받아들여진다. Cross에 앞서 한발로 3회전을 유지할 필요는 없음. SP24. Biellmann position Biellmann position is a difficult variation of the Upright position UB when the skater s free leg is pulled from behind to a position higher than and towards the top of the head, close to the spinning axis of the skater. 비엘만 포지션 은 프리레그를 후방에서 머리보다 높이 또는 머리 위로 들어올리고 스핀 축 가까이로 위치 하는 경우 업라이트 포지션 UB[Upright Biellmann]의 난도 높은 variation이라 함 SP25. Windmill Windmill (Illusion) : is considered a difficult variation of an intermediate position IP, it must be done at least 3 times in a row to be counted as a Level feature. 윈드밀(일루전) : Intermediate 포지션 IP의 난도 높은 variation으로 간주되며, Level 요소로 카운트 되려면 최소 3번 연속 수행되어야 함 SP26. Jump on the same foot Within a Spin (JS) In any spin a clear jump within a spin started and landed on the same foot (at least 2 revolutions before and after the jump) will be considered as a difficult variation. This jump must be done from a basic position into the same or another basic position and can be performed even before the required minimum number of revolutions in order to be considered as a difficult variation (both SP & FS). 어떤 스핀에서건, 스핀 내에서 한발로 시작/랜딩 한 명확한 점프는 난도 높은 variation으로 인정된다(점프 전/후에 최소 2회전이 필요) 해당 점프는 반드시 기본 포지션에서 동일 또는 다른 기본 포지션으로 이동하는 도중에 수행되어야 하고 최소 요구 회전 수를 채우기 전에 수행해도 난도 높은 variation으로 인정됨(쇼트와 프리 모두 적용) 010. Aug. 2010 / ver 1.1 18 of 39
SP27. Increase of speed (IS) For camel, sit and layback positions, once the position has been established, a clear increasing of speed will be considered as a difficult variation. Increasing speed counts only in a basic position or while going within a basic position into its variation; it is not valid as a feature if the increase of speed happens while going from one basic position to another basic position. 카멜, 싯 그리고 레이백 포지션의 경우, 일단 포지션이 만들어 진 뒤에 확실하게 속도가 증가하면 난도 높은 variation으로 인정된다. 가속은 기본 포지션에서 또는 기본 포지션에서 해당 포지션의 variation으로 이동하는 경우에만 카운트된다: 가속이 하나의 기본 포지션에서 다른 기본 포지션으로 이동할 때 나타나는 경우 요소로 불인정 SP28. Repetitions Both in Short Program & in Free Skating, if a difficult spin variation of the same category is repeated, this repetition can be counted only when the distribution of the body weight or core is significantly different from the first variation. Once the skater attempts two difficult variations within an above category, he will not receive credit for a further attempt within that category (even if executed on a different foot). 쇼트와 프리 모두에서 동일 카테고리의 난도 높은 스핀의 variation이 반복되는 경우, 이러한 반복은 체중 또는 신체중심의 분산이 처음 variation과 현저히 다른 경우에만 카운트 됨. 선수가 위에서 언급된 카테고리 내에서 두 개의 난도 높은 variation을 시도하는 경우, (발을 바꿔서 수행한다 할지라도) 해당 카테고리에 대한 추가적인 시도는 인정 받을 수 없다. SP29. What is an attempt A difficult variation is considered as attempted when this variation is clearly visible, independent of the fact this variation was counted or not (on whatever grounds). 난도 높은 variation은 해당 variation이 (어떤 기준에서건 간에)카운트가 되었건 말았건 확실히 가시적인 경우에는 시도 된 것으로 고려 SP30. Definition of Types of difficult variations (reference comm. 1611) Two difficult variations are considered to be of different types if they are from different categories (as defined above) or from same category, but with significantly different body weight or core distribution. 두 개의 난도 높은 variation은 그것들이 서로 다른 카테고리(앞에 언급된) 또는 동일 카테고리라 할지라도 체중이나 신체중심의 분포가 명확하게 상이한 경우 다른 유형으로 간주된다. SP31. Two difficult variations in a spin in one position without change of foot & flying spin 체인지 풋과 플라잉 스핀이 없는 단일 포지션 스핀에서의 두 개의 난도 높은 variation Both these variations will be counted as Level features if they both are in basic positions with at least 2 revolutions and fulfill the criteria described above in Repetitions. 두 개의 난도 높은 variation 모두 2회전 이상의 기본 포지션이고 Repetitions 항목에 언급된 규정들을 충족하는 경우 그런 variation들은 Level 요소로 카운트 될 수 있음 010. Aug. 2010 / ver 1.1 19 of 39
SP32. Two difficult variations in a spin combination 콤비네이션 스핀에서의 두 개의 난도 높은 variation Difficult variations count not more than twice. One of the two variations can be in an intermediate position, the other one must be in a basic position. The two variations must be, on different feet, in different positions and fulfill the criteria described above in Repetitions. 난도 높은 variation은 두 번 까지만 점수에 카운트된다. 두 variation 중 하나는 Intermediate 포지션에서 수행 가능하고, 나머지는 기본 포지션에서 수행되어야 한다. 두 개의 variation은 반드시 다른 발로 다른 포지션으로 위 Repetitions 에 언급된 규정을 충족해야 함 Edges and directions SP33. Clear change of edge Clear change of edge can be counted as a Level feature only in Sit (only from backward inside to forward outside edge) or Camel position. Any attempted execution of change of edge other than in camel position or from backward inside to forward outside in sit position will be ignored, not blocking the possibility to credit it elsewhere. The change of edge counts as a feature that can increase the Level only once per Short Program and once per Free Skating Program; while doing that, the first attempt is taken into account. Clear change of edge in order to be counted as a feature for a Level requires at least 2 full rev. on one edge followed by at least 2 full rev. on another edge in the same basic position (sit or camel). A change of edge within an upright or intermediate spinning position does not count for a feature. 깔끔한 에지의 변경은 싯 스핀(백 인사이드에서 전방 아웃에지로만) 또는 카멜 스핀에서만 Level요소로 카운트 될 수 있다. 그 외 스핀에서의 에지 변경은 무시되나, 다른 곳에서 인정될 가능성까지 차단하지는 않는다. Level을 올리는 요소로서의 에지 변경은 쇼트에서 한 번 그리고 프리에서 한 번만 카운트된다; 수행 시 첫 시도만 평가 됨. Level 요소로 인정받기 위해 깔끔한 에지 변경은 동일한 기본 포지션(싯 또는 카멜)에서 한쪽 에지로 2회전을 완전히 수행한 후 이어서 다른 에지로 2회전을 완전히 수행 할 것을 요구한다. 업라이트 또는 Intermediate 스핀 포지션에서의 에지 변경은 요소로 반영되지 않는다. SP34. Spinning in both directions Execution of spins in both directions (clockwise and counter clockwise) (in sit, camel or combination of the two) that immediately follow each other will be rewarded by counting this as an additional feature in all Levels. A minimum of 3 revolutions in each direction is required. A Spin executed in both directions (clockwise and counter clockwise) as above is considered as one Spin. 상호간에 즉시 연결되는 (싯, 카멜 또는 이 둘의 콤비네이션에서) (시계/반 시계) 양 방향 스핀 수행은 모든 Level에서의 추가 요소로 인정되어 카운트 될 것임. 각 방향당 최소 3회전이 요구됨. 위와 같이 (시계/반 시계) 양방향으로 수행된 스핀은 하나의 스핀으로 간주됨 010. Aug. 2010 / ver 1.1 20 of 39
Change of foot SP35. Change of foot (spin in one position and spin combination) To be considered, a change of foot in a spin requires at least three (3) revolutions before and after the change (these revolutions can be in any positions, including intermediate positions). If there are not three (3) revolution before or after the change, this results in the following: Short Program - the spin is not fulfilling the requirements and no Level and value will be given; Free Skating - the second part of the spin will not be called and will not be valid for Level features; the element becomes a spin in one position with no change of foot or a spin combination with no change of foot. 인정을 받기 위해서는 스핀에서의 체인지 풋은 변경 전/후로 최소 3회전이 요구됨 (해당 회전은 Intermediate 포지션을 포함하여 어떤 포지션이건 무관함). 만약 변경 전/후에 3회전이 수행되지 못한 경우라면 아래와 같은 결과가 됨: 쇼트 프로그램 필수조건을 충족하지 못했기 때문에 해당 스핀은 Level 및 점수가 없음 프리 스케이팅 후반부[체인지 풋 이후] 스핀은 콜 되지 않고 Level 요소에도 반영되지 않음; 해당 element는 체인지 풋이 없는 단일 자세 스핀 또는 체인지 풋이 없는 콤비네이션 스핀이 됨. SP36. Staying on the same foot A change of foot in spins means spinning on each foot. A transition in either (air or ice) that uses each foot but the skater remains spinning on the same foot is not considered as a change of foot. 스핀에서 체인지 풋은 각 발로 스핀을 도는 것 을 의미함. 각 발을 사용하기는 하지만 같은 발로 스핀을 유지하는 (공중 또는 빙판)에서의 트랜지션은 체인지 풋으로 간주되지 않는다. SP37. Simple change of foot Does not require significant strength and skill. e.g. a step over, a small hop, a simple hop or jump from or into an upright position. Such a change does not increase the Level. 예를 들면, 스텝 오버, 약간의 hop, 단순한 hop 또는 업라이트 포지션으로부터 또는 업라이트 포지션으로의 점프 같은 그다지 힘이나 기술을 요구하지 않는 사항들을 의미. 그러한 체인지 풋은 Level을 올릴 수 없음 SP38. Change of foot executed by jump 점프에 의한 체인지 풋 Requires significant strength and skill. It must be executed from sit or camel position directly into any basic position. For example: a clear jump over or a toe-arabian or any form of a butterfly. Such a change can increase the Level. 상당한 힘과 기술이 필요함. 반드시 싯 또는 카멜 포지션으로부터 바로 다른 기본 포지션으로 수행되어야 함. 예를 들면: 확실한 점프를 이용한 전환, 토 아라비안 또는 모든 유형의 버터플라이 등과 같은 변화는 Level을 올릴 수 있음. [toe-arabian: 궁금하신 분은 http://www.youtube.com/watch?v=nwqxgcsb5re ] 010. Aug. 2010 / ver 1.1 21 of 39
SP39. Toe Arabian as change of Foot This change of foot is allowed, will be considered as a change of foot executed by jump and will count as a feature only in Free Skating. If performed in Short Program, such change of foot will be considered as an error, will not count as a feature and the GOE will be reduced according to the ISU guidelines for touching the ice with the free foot. 토 아라비안과 같은 체인지 풋도 허용되며, 점프에 의한 체인지 풋으로 간주되고 프리스케이팅에서만 요소로 카운트됨. 쇼트에서 수행하는 경우, 해당 체인지 풋은 실수로 간주되어 요소로 카운트되지 않고, ISU 가이드라인에 의거 Free Foot에 의한 빙면 접촉으로 간주되어 GOE가 감점 됨 SP40. Spin with a second change of foot A second change of foot (if attempted) in a spin with change of foot is not allowed in Short Program (wrong element) and does not count as a feature for a higher Level in Free Skating. 풋 체인지 스핀 내에서 두 번째 발 바꿈(시도하는 경우)은 쇼트에서는 허용되지 않고(부정요소) 프리에서는 높은 Level 요소로 카운트되지 않는다. SP41. Spinning centres too far apart (spin in one position and spin combination) (단일 포지션 스핀과 콤비네이션 스핀에서) 스핀 축들이 지나치게 분리된 경우 If the spinning centres (before and after the change of foot) are too far apart and the criteria of two spins is fulfilled (there is a curve of exit after the first part and the curve of entry into the second part), this results in the following: Short Program - the spin is not fulfilling the requirements and no Level and value will be given; Free Skating - the second part of the spin will not be called and will not be valid for Level features; the element becomes a spin in one position with no change of foot or a spin combination with no change of foot. (체인지 풋 전/후) 스핀축들이 지나치게 분리되었으나 두 개의 스핀 규정은 충족(첫 부분의 종료 커브와 두 번째 부분의 도입 커브가 존재하는 경우)하는 경우 결과는 다음과 같다: 쇼트 프로그램 해당 스핀은 필수요소를 충족하지 못한 바 Level도 점수도 없음; 프리 스케이팅 후반부[체인지 풋 이후] 스핀은 인정되지 않고 Level 요소로도 인정되지 못함; 해당 element는 체인지 풋이 없는 단일 포지션 스핀 또는 체인지 풋이 없는 콤비네이션 스핀으로 판정 SP42. Number of features on one Foot 각 발당 요소의 수 The maximum number of features that a skater can get on one foot is two (2) The features for backward entry or flying entry will be counted in the quota of the foot before the change. The features Change of foot executed by jump, Both directions and All 3 basic positions on both feet will be counted in the quota of the foot after the change. The feature for crossfoot spin will be counted in the quota of the foot on which the cross position was started. 한 발로 얻을 수 있는 Level 요소의 최대치는 두 개임. 후방 entry나 플라잉 entry 같은 요소들은 체인지 풋 이전의 발에 할당하여 카운트 해야 함. 점프에 의한 체인지 풋, 양 방향 스핀 그리고 양 발로 3가지 기본 포지션 모두 의 요소들은 체인지 풋 이후의 발에 할당하여 카운트 해야 함. Crossfoot 스핀의 요소는 해당 포지션이 시작된 발에 할당하여 카운트 해야 함 010. Aug. 2010 / ver 1.1 22 of 39
SP43. Spin in one position with change of foot or spin combination: less than 2 revolutions in a basic position on one foot 체인지 풋 단일 포지션 스핀과 콤비네이션 스핀에서 한 발의 기본 포지션이 2회전 미만 수행된 경우 Short Program: If there are 2 rev. on one foot in a basic position, but less than 2 rev. in a basic position on the other foot, the Spin will have no Level and consequently no value. Free Skating: If a spin has no basic position on one foot, the features from the other foot may still be applied. However the Level can not be higher than 1. 쇼트 프로그램: 기본 포지션에서 한 발로 2회전이 수행되었으나 다른 발로는 기본 포지션의 2회전을 수행하지 못했다면 해당 스핀은 Level도 없고 결과적으로 점수도 없음 프리 스케이팅: 스핀이 한쪽 발에서 기본 포지션 없이 수행되었다 하더라도 다른 발에서 수행된 요소는 여전히 적용될 것임. 그러나 Level은 1 이상 될 수 없음 010. Aug. 2010 / ver 1.1 23 of 39
CAMEL POSITIONS CF CAMEL FORWARD CS CAMEL SIDEWAYS CU CAMEL UPWARD SIT POSITIONS SF SIT FORWARD SS SIT SIDEWAYS SB SIT BEHIND JS JUMP WITHIN A SPIN WITH LANDING ON THE SAME FOOT Jump within a spin will be considered a difficult variation if done from a basic position to the same or another basic position. This variation can be counted twice per program as long as the two executions are with significantly different body weight or core distribution. 스핀내의 점프는 한 기본자세에서 동일 또는 다른 기본자세로 이동하는 도중에 수행되어야 난도 높은 variation으로 인정 됨. 이 variation은 프로그램당 2회까지 카운트 가능하며 두 수행의 체중 혹은 신체중심의 분배가 현저히 달라야 한다 010. Aug. 2010 / ver 1.1 24 of 39
UPRIGHT POSITIONS UF UPRIGHT FORWARD US UPRIGHT STRAIGHT and SIDEWAYS UB UPRIGHT BIELLMANN UL UPRIGHT LAYBACK INTERMEDIATE POSITIONS IP INTERMEDIATE POSITIONS (ALL) INCREASE OF SPEED IS For camel, sit and layback positions once the position has been established, a clear increase of speed will be considered a difficult variation. This variation can be counted twice per program as long as the two executions are with significantly different body weight or core distribution. 카멜, 싯 그리고 레이백 포지션에서 일단 포지션이 형성된 시점에서 스피드의 증가가 명백한 경우 난도 높은 variation으로 고려된다. 이 variation은 프로그램당 2회까지 카운트 되는데 두 수행은 체중 혹은 신체중심의 분배가 현저히 달라야 한다 010. Aug. 2010 / ver 1.1 25 of 39
Jump Elements Rules Solo jump J1. Short Program Short Program of the season 2010 2011 must include 2 solo jumps: - double or triple Axel for Senior & Junior Men and for Senior Ladies, double Axel for Junior Ladies; - a jump immediately preceded by connecting steps and/or other comparable Free Skating movements: Senior Men - any triple or a quadruple jump; Senior Ladies - any triple jump; Junior Men and Ladies - double or triple loop. For Senior Men when a quadruple jump is executed in a jump combination, a different quadruple jump can be included as a solo jump. For Senior & Junior Men and for Senior Ladies when the triple Axel is executed as an Axel jump, it cannot be repeated again as a solo jump or in the jump combination. Solo jumps must be different from the jumps included in the combination. A single spread eagle, spiral/free Skating movement cannot be considered as meeting the requirements of connecting steps and/or other comparable Free Skating movements the lack of which must be considered by the Judges in the GOE. 2010-2011 시즌 쇼트프로그램에는 2개의 단독 점프가 반드시 포함되어야 함 - 남싱 시니어/주니어 그리고 시니어 여싱의 경우 더블/트리플 악셀, 주니어 여싱은 더블 악셀 - 연결 스텝 and/or 두드러진 Free Skating movement에 바로 이어지는 점프 시니어 남싱 트리플/쿼드 점프 뭐든 상관없음 시니어 여싱 트리플 점프 뭐든 상관없음 주니어 남싱/여싱 더블 또는 트리플 룹 시니어 남싱의 경우 콤비네이션 점프로 쿼드를 수행한 경우, 상이한 쿼드를 단독점프로 수행 가능. 시니어/주니어 남싱 그리고, 시니어 여싱의 경우 악셀 점프로 트리플 악셀을 수행한 경우, 단독이나 콤비네이션 점프로 반복 수행 할 수 없음. 단독 점프들은 콤비로 수행된 점프와는 반드시 다른 점프여야 함. 1회의 5 스프레드 이글, 스파이럴/프리스케이팅 동작들은 연결 스텝 and/or 그에 상응하는 프리스케이팅 동작들 의 요구사항을 충족한 것으로 간주될 수 없고 심판들이 GOE에 반드시 반영 할 것임 [높은 GOE를 얻을 수 없음을 의미 - 점프 전 연결 스텝 부족은 GOE 감점 사항] 5 스프레드 이글, 스파이럴/프리스케이팅 동작들이 아무리 점프 바로 앞에 배치되어도 1회에 그치면 GOE 감점이라 는 의미. 점프에 선행되는 동작은 최소 2회 연이어 시행되어야 함 010. Aug. 2010 / ver 1.1 26 of 39
J2. Free Skating Jumping elements are individual jumps, jump combinations and jump sequences. A well balanced Free Skating program must contain 8 jumping elements for Senior & Junior Men and 7 jumping elements for Senior & Junior Ladies one of which must be (or must include) an Axel type jump. Individual jumps can contain any number of revolutions. Of all the triple and quadruple jumps only two (2) can be repeated and these repetitions must be in either a jump-combination or in a jump sequence. A Double Axel can not be included more than two (2) times in total in a Single s Free Program (as a Solo Jump or a part of Combination/Sequence). Triple and quadruple jumps with the same name will be considered as two different jumps. A repeated triple or quadruple solo jump, not included into a jump combination or a jump sequence, will be considered as a part of a not successfully executed jump sequence and counted as a jump sequence with only one jump executed. If three (3) jump combinations or jump sequences (in total) have already been executed, the repeated solo jump will be treated as an additional element and therefore not considered and it will block a jumping box if still available. No triple or quadruple jump can be attempted more than twice. 점프요소에는 단독, 콤비네이션 그리고 시퀀스 점프가 있음. 프리 스케이팅 프로그램은 주니어/시니어 남싱은 반드시 8개의 그리고 주니어/시니어 여싱은 반드시 7개의 점프 요소를 지니며 한 개는 반드시 악셀 타입의 점프여야 함. 각 점프는 몇 바퀴를 돌아도 상관없음. 트리플/쿼드 점프들 가운데 단 2가지만 반복 수행이 가능하며, 반복 수행은 필히 콤비네이션이나 시퀀스 둘 중 하나에 포함되어야 함. 싱글 프리 프로그램에서(단독이건 콤비네이션 또는 시퀀스건) 더블 악셀은 2회 이상 포함될 수 없음. 동일 트리플과 쿼드점프는 별개의 점프로 간주됨. 콤비네이션이나 시퀀스에 포함되지 않은 채로 반복된 트리플/쿼드 단독 점프는 성공적으로 수행되지 못한 시퀀스 점프의 일부로 간주되어 점프가 하나만 수행된 시퀀스점프로 카운트 된다. 콤비네이션 또는 시퀀스 점프가 이미 (총)3개가 수행된 상태에서 반복 수행된 단독 점프는 그냥 여분의 요소로 간주되어 자연히 평가에 고려되지 않고 채점표의 빈 칸이 남아 있다면 칸을 채우게 됨[점프 시도로 간주 됨을 의미]. 어떤 트리플/쿼드도 2번 까지만 수행 될 수 있음 010. Aug. 2010 / ver 1.1 27 of 39
Jump combination J3. General In a jump combination the landing foot of the first jump is the take off foot of the second. The same applies to the third jump. If the jumps are connected with a non-listed jump, the element is called a jump sequence; However half loop (or Euler ) (landing backwards) when used in combinations/sequences is considered as a listed jump with the Value of a single loop. When executed separately, half-loop stays as unlisted jump. 콤비네이션 점프에서 첫 점프의 랜딩 풋은 두 번째 점프의 테이크오프 풋이다. 세 번째 점프의 경우도 동일함. 규정에 없는 점프로 연결된 경우 그 요소는 시퀀스 점프로 콜된다. 그러나, 콤비네이션이나 시퀀스에서 사용된 (뒤를 보고 랜딩 한) 하프룹(또는 오일러)은 싱글 룹의 요소점수를 지닌 규정 점프로 간주된다. 완전 별개로 수행된 경우 하프룹은 전과같이 비 규정 점프임. J4. Short Program Short Program must include a Jump Combination consisting of two jumps: Senior Men- double and triple or two triple or quadruple and a double or triple; other categories - double and triple or two triple; Junior Ladies - double + double combination is also permitted. For Senior Men the jump combination may consist of the same jump or another double, triple or quadruple jump. For Senior Ladies, Junior Men and Ladies the jump combination may consist of the same jump or another double or triple jump. For all categories the jumps included must be different than the solo jump. No change of foot or turn is allowed at any time between the two jumps, which must directly follow one another (except for touching down the non-tracing foot in toe jumps). 쇼트 프로그램은 두 개의 점프로 구성된 하나의 콤비네이션을 반드시 포함해야 함: 시니어 남싱 2회전과 3회전의 조합, 3회전과 3회전의 조합 또는 4회전과 2 또는 3회전의 조합 그 외 2회전과 3회전의 조합 또는 3회전과 3회전의 조합 주니어 여싱 2회전끼리의 조합도 허용됨. [참고: 요소간의 순서는 자유: 예] 2회전과 3회전의 조합 시 2+3, 3+2 모두 무방] 시니어 남싱의 경우 콤비네이션 점프는 동일 점프나 다른 더블,트리플,쿼드로 구성가능. 시니어 여싱과 주니어 여싱/남싱의 경우 콤비네이션 점프는 동일 또는 다른 더블,트리플 점프로 구성가능. 모든 부문에서 콤비네이션 점프는 [다른 두 개의]단독 점프와는 상이한 점프로 구성해야 함. 두 점프 사이에 발을 바꾸거나 턴을 하는 것은 허용되지 않으며 바로 연이어 수행 되야 함 (토/토 점프에서, 궤적을 그리지 않는 발이 닿는 경우는 제외 [토를 찍어야 하기 때문]) J5. Free Skating A jump combination may consist of the same or another single, double, triple or quadruple jump. There may be up to three jump combinations or jump sequences in the Free Program. One jump combination could consist of up to three (3) jumps, the other two up to two (2) jumps. 콤비네이션 점프는 동일 또는 다른 싱글/더블/트리플 또는 쿼드로 구성 가능하다. 프리에서는 콤비네이션 점프 또는 시퀀스를 3개까지 구성 할 수 있다. 하나의 콤비네이션 점프는 세 개의 점프로 나머지 둘은 두 개의 점프로 구성 가능 010. Aug. 2010 / ver 1.1 28 of 39