Eco System 구축을통한 E Book 사업발전방향 2011. 4. 28 SK Telecom 조용보
Content I. Introduction II. e Book 환경 III. ebook Eco System IV. Interactive e Book V. Q&A 1
Major Contents 4 대 Contents 4 대 Contents Digital 화 1970대 1990 후반 2000 초반 2000 후반 2
Major Contents Digital Contents 변화 PC 콘솔 Online 소리바다멜론, P2P itunes Good Download Amazon? 3
e Book 환경 - 미국 Global e Book 시장전망 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 92억 $ 39억 $ 30억 $ 2010 2011 2014 아마존에서전자책이종이책을추월 - 전자책이페이퍼백 ( 대중용판본 ) 보다 15% 많이판매됨 1) 미국 14 개대형출판사의 10 년 1 월 ~11 월의전자책판매액은 3 억 9200 만불 로전년동기대비 2.7 배증가 2) - 매출비중도 09 년 3.3% 10 년 10% 1) 아마존 10 년 4 분기실적발표 2) 미국출판협회, 한국경제신문 4
e Book 환경 - 한국 태동기 교보문고 E Book 매출현황 일 7 백만원 일 12 백만원 43% 그러나 '10 년 10 월 '11 년 1 월 Smart Phone 으로읽는것은불편 성장의한계존재 5
e Book 환경 - 한국 고객의구매패턴변화 아이패드 아이폰 책 / 잡지방송영화 Tablet PC 구입후구매가늘어난 Content 1) 1) The Nielsen Company ( 10.10) 1) 전체아이폰 / 패드이용자중해당 Content 이용자비중 6
e Book 환경 - 한국 Tablet PC 이후 e Book 소비패턴 자료 : 로아그룹컨설팅 7
e Book 환경 - 한국 Tablet PC 이후 e Book 소비패턴 판매경로스마트폰 Tablet 전자책단말기 2010 년 141.8 40 21.6 2011 년 297 480 14.4 2012 년 360 1200 15.8 2013 년 414 2600 18.0 1) 자료 : 로아컨설팅그룹, 2011.3 8
e Book 환경 -Value Chain Value Chain 종이책시장 작가출판사총판서점고객 종이책시장에서는오프라인서점과인터넷서점이주도 Value Chain ebook 시장 인터넷작가출판사 MCP 고객서점 Device e Book 시장에서는제작과정의증가로 Value Chain 이늘어남 기획 편집 책 만들기 Device 포팅 MCP 영업 9
e Book 환경 -Value Chain 기획 편집 책 만들기 Device 포팅 MCP 영업 Paper Book 이외의 Cost 발생 그리고 Device 추가및 OS Update 에따른 Upgrade Cost 발생 10
e Book Eco System 출판사와고객이모두만족할만한방법이없을까? 출판사 : 출판및 e Book 제작 / 운영비용감소고객 / 유통사 : 다양한컨텐츠의공급 Platform 을통한 Eco System 구축 11
e Book Eco System 플랫폼비즈모델 인터넷작가출판사 MCP 고객서점 Device ebook 제작 /Pipeline 플랫폼 P Book과동일환경의제작환경조성 Device/Version 대응은플랫폼이제공 플랫폼이 Pipeline 역할도수행출판사는투자비용없이제작전념 12
e Book 디지털콘텐츠장점 디지털콘텐츠의장점은? 저장, 휴대, 가격 3D 저장, 휴대, 가격? 13
e Book 장점 생산자관점 : 재고부담, 유통비, 등등의생산에대한 사업적이점 14
e Book 디지털콘텐츠장점 소비자관점의장점 : 무게, 컨텐츠가격, -> 생산자에비해사용자가치는낮다. 그래서되냐안되냐는논쟁이존재 So, 우리는추가가치를제공해야함 15
Interactive e Book What is Chrome OS? We want to take this opportunity to explain why we're excited about the project and how it is a fundamentally different model of computing. First, it's all about the web. All apps are web apps. The entire experience takes place within the browser and there are no conventional desktop applications. This means users do not have to deal with installing, managing and updating programs. Second, because all apps live within the browser, there are significant benefits to security. Unlike traditional operating systems, Chrome OS doesn't trust the applications you run. Each app is contained within a security sandbox making it harder for malware and viruses to infect your computer. Furthermore, Chrome OS barely trusts itself. Every time you restart your computer the operating system verifies the integrity of its code. If your system has been compromised, it is designed to fix itself with a reboot. While no computer can be made completely secure, we're going to make life much harder (and less profitable) for the bad guys. If you dig security, read the Chrome OS Security Overview or watch the video. Most of all, we are obsessed with speed. We are taking out every unnecessary process, optimizing many operations and running everything possible in parallel. This means you can go from turning on the computer to surfing the web in a few seconds. Our obsession with speed goes all the way down to the metal. We are specifying reference hardware components to create the fastest experience for Google Chrome OS. There is still a lot of work to do, and we're excited to work with the open source community. We have benefited hugely from projects like GNU, the Linux Kernel, Moblin, Ubuntu, WebKit and many more. We will be contributing our code upstream and engaging closely with these and other open source efforts. Google Chrome OS will be ready for consumers this time next year. Sign up here for updates or if you like building your operating system from source, get involved at chromium.org. Lastly, here is a short video that explains why we're so excited about Google Chrome OS 16
Interactive e Book 17
Interactive e Book Interactive e Book Multi Media The element! Wired Sports illustrated Communi -cation Cross Over 18
Interactive e Book Interactive e Book 은출판시장의미래 그러나 어떻게만들고얼마나비용이발생할까? 19
Interactive e Book 제작환경 비용 기획 방법? Eco System 20
Interactive e Book e Book eco system 출판사 기획 편집 책 만들기 Device 포팅 MCP 영업 모든작업은플랫폼에서 21
Interactive e Book 차별화된가치 고객 : Inter-communication 비용절감 출판사 제작난이도 : App 편집가능한 Tool 개발이아닌편집으로 e Book 제작 22
Q&A Q&A Contact 조용보 SK 텔레콤 e Book TF 장 Yongbo.cho@sk.com 23