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300 구보학보 12집. 1),,.,,, TV,,.,,,,,,..,...,....,... (recall). 2) 1) 양웅, 김충현, 김태원, 광고표현 수사법에 따른 이해와 선호 효과: 브랜드 인지도와 의미고정의 영향을 중심으로, 광고학연구 18권 2호, 2007 여름

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272 石 堂 論 叢 49집 기꾼이 많이 확인된 결과라 할 수 있다. 그리고 이야기의 유형이 가족 담, 도깨비담, 동물담, 지명유래담 등으로 한정되어 있음도 확인하였 다. 전국적인 광포성을 보이는 이인담이나 저승담, 지혜담 등이 많이 조사되지 않은 점도 특징이다. 아울

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2 동북아역사논총 50호 구권협정으로 해결됐다 는 일본 정부의 주장에 대해, 일본군 위안부 문제는 일 본 정부 군 등 국가권력이 관여한 반인도적 불법행위이므로 한일청구권협정 에 의해 해결된 것으로 볼 수 없다 는 공식 입장을 밝혔다. 또한 2011년 8월 헌 법재판소는

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퍼스널 토이의 조형적 특성에 관한 고찰

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6 영상기술연구 실감하지 못했을지도 모른다. 하지만 그 이외의 지역에서 3D 영화를 관람하기란 그리 쉬운 일이 아니다. 영화 <아바타> 이후, 티켓 파워에 민감한 국내 대형 극장 체인들이 2D 상영관을 3D 상영관으로 점차적으로 교체하는 추세이긴 하지만, 아직까지는 관

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목 차 1. 서론 1.1. 문제 제기 및 연구 목적 1.2. 연구 대상 및 연구 방법 2. 교양 다큐 프로그램 이해 3. 롤랑바르트 신화론에 대한 이해 3.1. 기호학과 그 에 대하여 3.2. 롤랑바르트 신화 이론 고찰 4. 분석 내용 4.1. 세계테마기행 에 대한 기

Page 2 of 5 아니다 means to not be, and is therefore the opposite of 이다. While English simply turns words like to be or to exist negative by adding not,


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14 경영관리연구 제6권 제1호 ( ) Ⅰ. 서론 2013년 1월 11일 미국의 유명한 경영전문 월간지 패스트 컴퍼니 가 2013년 글로벌 혁신 기업 50 을 발표했다. 가장 눈에 띄는 것은 2년 연속 혁신기업 1위를 차지했던 애플의 추락 이었다. 음성 인식

목차 1. 서론 1.1. 연구의 배경 및 목적 1.2. 연구의 내용 및 방법 2. 제품스타일 분석 2.1. 제품이미지 2.2. 미래지향적 스타일 3. 신세대 감성분석 3.1. 라이프스타일 3.2. 광고전략 3.3. 색채에 따른 제품구매 분석 4. 결론 *참고문헌 ( )

328 退溪學과 韓國文化 第43號 다음과 같은 3가지 측면을 주목하여 서술하였다. 우선 정도전은 ꡔ주례ꡕ에서 정치의 공공성 측면을 주목한 것으로 파악하였다. 이는 국가, 정치, 권력과 같은 것이 사적인 소유물이 아니라 공적인 것임을 강조하는 것으로 조선에서 표방하는 유

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232 도시행정학보 제25집 제4호 I. 서 론 1. 연구의 배경 및 목적 사회가 다원화될수록 다양성과 복합성의 요소는 증가하게 된다. 도시의 발달은 사회의 다원 화와 밀접하게 관련되어 있기 때문에 현대화된 도시는 경제, 사회, 정치 등이 복합적으로 연 계되어 있어 특

발간사 반구대 암각화는 고래잡이 배와 어부, 사냥하는 광경, 다양한 수륙동물 등 약 300여점의 그림이 바위면에 새겨져 있는 세계적 암각화입니다. 오랜 기간 새겨진 그림들 가운데 고래를 잡는 배와 어부모습은 전 세계적으로 유례를 찾기 힘들 정도로 그 중요성과 가치가 큽

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A Review on Promotion of Storytelling Local Cultures - 265 -

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27 Abstract A Review on Promotion of Storytelling local cultures Park, Duk-kyu The human race has lived listening to and enjoying many stories such as fables, myth, scriptures, folktales, fairy tales and romances. These stories acquired in time elaborate forms and became beautiful narrative literatures like novels. In late 20th century the existing narrative forms partnered with other communication environments and have been expanded to movies, drama, cartoon, musical and animation. Recently these diversified story forms have been more extensively developed into a story genre called storytelling. Storytelling now became an important topic not only in the cultural industry but also in public relations of companies and administration of local communities. Especially storytelling, backed by advancement of digital games on the internet, has intensified its usage among people. In this regard storytelling has become a main focus as the cultural industry met its explosive development. Culture contents can produce industrial demand by a single story, but by inter-utilizing it with other contents their values eventually will increase in explosive proportions. This series of process through a medium like storytelling is call OSMU (One Source Multi Use). And quite recently, the OSMU concept is being expanded into that of MSMU (Multi Source Multi Use). A local culture is the identity of a local society, and at the same time - 291 -

28 a practical resource for the local economy. Therefore, various methods should be devised to maximize its value. Today storytelling that is utilized in public relations and product advertisements could provide a direction in development and cultivation of local cultures. First of all, local folktales and legends could be good source contents for storytelling of local cultures. Also, places and geographical names associated with their local cultures have a value of concreteness and realism; so they could be an important fortune. Lives and works of local celebrities and artists can be better utilized in storytelling local cultures. Also indigenous products can be made effective brands of the localities. It may also be very productive in storytelling local cultures to intentionally develop and create certain symbols, even if they are not specially related to the localities. As in the case of brand storytelling of companies as well as products, utilizing stories of personal experiences of users(visitors) is another way of storytelling that enhances effectiveness of publicity. Writing activities in the local culture contexts are a foundation to storytelling of local cultures. Those who have stories of experiences or are in charge of planning of local cultures are recommended to express their culture experiences by telling, writing and then storytelling. A local culture is an archetypal(original) space, and at the same time a place of concrete practice to create new culture contents. Writing of local cultures is a base to their storytelling, which should be a driving force to create and develop culture in general. - 292 -

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