제 5 강 : 스포츠와미디어의관계 (5) 미디어의스포츠의존 & 수용자론
The media depend on sport 1) Sports occupy big portion of media contents TV: Contents War among Channels Sport programs have been a major content in TV programming Year/Period KBS 1TV KBS 2TV MBC TV Ave. 1962-80 6.0 - - 6.0 1965-80 - 5.6-5.6 1981 18.0 19.7 18.9 19.0 1982 21.2 32.2 25.6 27.0 1983 27.5 26.3 30.2 28.2
TV sport programming (%) Year KBS 1 & 2 TV MBC TV SBS TV Average 1990 9.5 17.4-13.5 1991 8.2 11.3-9.8 1992 9.5 15.4 15.5 13.5 1993 8.0 7.0 6.5 7.3 7.2 1994 12.2 2.1 8.6 7.8 7.7 1995 8.8 3.4 4.3 7.9 6.1 - - - - - - 1998 5.7 5.9 6.1 12.3 7.5 1995 3.3 4.7 3.9 8.5 5.1
Internet Portal Sites
2) Sports make contribution to the profit increase of media industry TV sport programs: Lower cost of production compared to drama, news, shows > increasing the profit of TV media industry Production cost: Drama > News > Shows > Education > Sports > Movie (Why do TVs program movies in the holiday seasons?), but today? High rating > Increasing the sales of advertisements accompanied in the program > Increasing the profits Soccer A Matches: 20-35% but other sports ratings? 2005 Matches Korea: Saudi Arabia (28.4%)/World Cup Preliminary Event Korea: Japan (27.5%)/East Asian Football Match 2002 FIFA Korea/Japan World Cup Setting the record of highest TV ratings: 62-73% > Big money came from the revenue of TV ads sales
TV ratings of 2002 World Cup by game and country Country Game Rating(%) Sharing(%) Audience Korea: Portugal 62.7 Korea Korea: Italy 72.4 Korea: Spain 66.6 Korea: Germany 69.1 Japan Japan: Russia 51.2 62.3 England England: Argentina 43.0 86.0 24.0 Italy Italy: Korea 42.6 89.0 23.6 Spain Spain: Irland 26.6 81.0 10.5 Brazil Brazil: China 35.2 88.0 52.4 China China: Brazil 33.0 92.8 330.0
Newspapers/Internet Newspaper sport section induces the sport/leisure related advertisement Ads on sport pages of newspapers Ads on sport pages of portal sites
3) Sports contribute to the development of media industry - Cable & Satellite TVs
TV s Killer Contents?
Park Ji Sung s & Park Chan Ho s Game Days (Ratings of MBC ESPN & Xports on 2005. 8. 13 & 20)
Choi Hong Man s K-1 WGP Match
4) Sports change the TV live coverage schedules 박주영인기 허걱 ~ TV 중계바꿔? ( 스포츠조선, 2005. 05. 02) K-1TV 어린이날프로야구중계관행깨고서울 - 전북전생중계
Continued 박주영태풍 ' 이 ' 안방그라운드 ' 도점령했다. 공중파 KBS-1TV 는오는 5 일 ( 어린이날ㆍ목요일 ) 전주월드컵경기장에서열리는전북 - 서울전을생중계하기로전격결정했다. 통상어린이날엔프로야구를생중계하는것이관행이었다. 가장큰이유는역시박주영 (20 ㆍ FC 서울 ) 이다. KBS 가 5 월 5 일중계일정을확정한것은 4 월 28 일이다. KBS-2TV 가 4 월 27 일광주 - 서울전을생중계한바로다음날이다. 당시박주영은결승골로 3 경기연속골을기록했다. 올시즌공중파 K- 리그중계는 ' 박주영드라마 ' 로바뀐지오래다. 프로축구관계자들은 " 요즘엔박주영이뛰는경기와그렇지않은경기로나뉜다 " 고할정도다. KBS 의한관계자는 " 어린이날축구중계는기억이안날정도로오래간만이다. 딱잘라말하긴그렇지만박주영말고다른이유가있겠는가 " 라고반문했다. 한정된프로스포츠공중파중계에서 ' 박주영몫 ' 이늘면야구등다른스포츠가영향을받을수밖에없다. ' 슈퍼루키 한명이프로스포츠전체판도를좌지우지하고있다.
미디어효과이론 : 수용자론 (1) 강효과이론 : 피하주사이론 : 기계적자극 - 반응이론 행태주의 ( 자극 - 반응 ), 탄환이론, 동질적수용자 (homogeneous audience/crowd) 탄환이론에따른미디어속의개인 개인은미디어에서선택된정보에만노출되어정보의진위를검토할수없는존재. 수용자는미디어의메세지를그대로받아드리는수동적존재. 매스미디어가전달한메세지에따라태도나행동양식을쉽게변화시키는존재 전통사회와달리고립되고원자화된존재
미디어효과이론 : 수용자론 (2) 소효과이론 수용자의상황에따라효과가다름, 이질적수용자 (heterogeneous audiences) 중효과이론 미디어영향력인정, 수용자의선택 / 의지 / 수용성다양 (heterogeneous & active audiences/public) 미디어는 무엇을알린다 보다는 무엇을생각할까 를제공 ( 미디어의제와공중의제가같을수도.. 다를수도, Media agenda & Public agenda)
피하주사이론
미디어효과이론 : 수용자론 (3) 강효과이론 : 쏠림현상 ( 국수주의, 어린이..) Encoding( 부호화 / 투입 ) = Decoding( 해독 / 해석 ) 소효과이론 : 개성존중 Encoding Decoding by Personal Characteristics 중효과이론 : 개성, 선호, & 의식존중 Encoding Decoding by Personal Characteristics Preference, & Consciousness Different decoding practices: Dominant/Negotiated/Oppositional
Encoding=Decoding
TV & Internet s Effects?
Agenda setting: The process whereby the mass media determine what we think and worry about
Framing Framing tells us how and why to think about an issue. To frame means to communicate in a way that leads audiences to see something in a certain light or from a particular perspective Aspects that are not included in the frame do not come to the audience's attention. Framing determines where the audience puts its attention
제 6 강 : 미디어스포츠이론 미디어의스포츠의존
미디어스포츠에대한이론적접근들 * 기능주의적접근 (functionalism) * 문화연구 (cultural studies) * 정치경제학 (political economy)
미디어스포츠에대한이론적접근 : 기능주의론 Media Sports Politics Sports Economy Interrelated Parts Culture Family Education Religion
기능주의론 미디어가사회체계의유지와발전을위해수행하는일은무엇인가 / 무엇을수행해야하는가? 미디어의기능 Information Interpretation Entertainment 미디어의스포츠콘텐츠의사회적기능과역할 사회적합의유도및형성 사회통합역할 : 갈등조정역할 스포츠스타에관한미디어담론 : Hard work to be successful For whom? & 어떤사회적의미를던지는가?
Roles of the Media Producing Maintaining Reproducing Reinforcing Shared Values/ Beliefs/Ideas Dominant Ideologies? Class/Gender/Race 보수 / 진보 Status Quo( 현상유지, 恒常性 ) Keep going on the same old street
미디어스포츠에대한이론적접근 : 문화연구 기존미디어연구의비판에서출발 행태주의 ( 자극 > 반응 )- 미디어효과연구 ; 단선적인미디어내용의전달관점 기능주의 : 미디어내용에대한편협적인, 측정가능한, 단기간의개인적태도나행동적영향에초점 미디어 ( 사회제도로서, 문화영역으로서, 텍스트로서 ) 는경쟁적혹은적대적사회집단간의상징적투쟁의장 미디어텍스트 & 담론 : 현존하는사회의권력을유지하고재생산하는역할, or 그러한권력에도전하는장으로서의역할 권력은문화적의미화과정 ( 텍스트생산, 담론생산 ) 에개입
미디어스포츠에대한이론적접근 : 문화연구 문화연구 미디어텍스트의상징적의미의생산과재생산에관심 : media text as a site of struggles b/w contending discourses (b/w different groups, classes, races,.) 미디어 : 지배집단의헤게모니확장수단 & 피지배집단의도전의장 수용자의다양한해독 (decoding) 가능 : 지배적인헤게모니입장, 반대적 / 저항적입장, 협상적입장 (Human agency > Social structure) 미디어콘텐츠의의미 : not given, produced/maintained/ reproduced/challenged, 비강제적방식으로작용, 은연중 / 무의식중에수용하도록 특정집단의 preferred meaning 이강하게작용
Cyborg? White men can t jump (like this)!!
Which photo is your preferred one? The meaning struggles between as an athlete and as a semi-porno model(?)
의미와이미지를둘러싼경쟁과갈등 Between athlete and model(semi-porno) Between sporting images and non-sporting images Between real body appearance and ideal body appearance Non-sportization of women in sport (attractive female athletes) Digital manipulation of women s bodies Female athletes should be pretty & attractive for media s frequent attention (Male athletes?)
Conflicts/tensions between ideal and real body images https://www.youtube.com/watch?v=cvv-kmx6uoq
흑인선수 : 이미지 & 의미 흑곰, 검은갈매기, 검은탱크, 흑나비 / 흑진주 리즈 & 파스코 incidents: 가해자 = 흑인, 피해자 = 한국인? http://www.todayhumor.co.kr/board/view.php?no=6 8191&table=baseball
언어적텍스트 (Male vs. Female) Metaphor: 상징적 / 함축적 / 사회적의미 물개, 마린보이 vs. 인어 인간탄환 vs.???? vs. 요정 헤라클래스 vs. 피오나, 역도요정, 로즈란 철인 vs. 수퍼우먼??(gender-neutral) vs. 女??(gender-specific) PGA vs. LPGA Bear vs. Teddy Bear (Pink Spiders/Cool cats ) Rams vs. Lady Rams (Ewe)
미디어스포츠에대한이론적접근 : 정치경제학 정치경제학적접근 Media as industry: 미디어의경제적관행 Media as industrial processes vs. as cultural processes 미디어표현 : 자본주의상품, 미디어내용의생산과정에결정적영향을주는경제적요인과기업적과정에초점 관심 : 미디어시장구조, 소유권, 광고 탈문화연구주의 : 텍스트초점 / 미시적초점에서탈피 미국적시각 문화연구 : 영국적시각 ( 공영방송체제 )
미디어스포츠에대한이론적접근 : 정치경제학 미디어, 수용자, 광고기업 기업으로서미디어 소비자로서수용자 : Audiences as consumers 광고주 ( 기업 ) 의힘부여 미디어스포츠 상업화 콘텐츠 = 상품 (high rating, number of visitors/hits ) 상품으로서 sporting body: athlete s body as commodity - 수용자의시선을이끌어야
Media Contents: Articles, Editorials Photographs Video Media Economy: Profit Revenue Corporations
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