50F (116.7 91.0 cm), Acrylic on canvas, 2009
정 김이산 답 정답없는선택김이산의작품세계의핵심은동양사상의근본인불영원성이다. 이세상의어느존재도영원하지않으며변화없이는존재자체가불가능하다. 자연의성질은항상변화하는유동성과 외부에적응하는탄력성, 창조성을바탕으로한다. 역설적이지만불확실하고지속적으로변 화하는불균형을통해세상의균형이이루어진다. 한전아트센터갤러리기획초대전 2 0 1 1. 5. 1 7 ( T u e ) 5. 2 5 ( W e d ) O p e n i n g P M 5 : 0 0 진화는미리정해진궁극적인체계와특정한지향성을바탕으로이루어지지않는다. 진화는생명이자연에서접하는수많은우연과현상속에서끊임없이정답없는선택을지속하면서일어난다. 없 는 그세계속의일부로살아가는인간도신비로운생명의영역을경험하고적응해간다. 우리인생에서도매순간새로운선택을해야만한다. 그러나우리삶이그러하듯우리선택도어느것이최선이며정답인지는사실아무도알수없다. 정작정답은존재하지않는다. 침팬지와인간의유전자는 98.7% 가동일하다. 많은유전자의일치에도불구하고이두종이 한전아트센터갤러리제 2 관 엄청난차이를보이는것은동일한유전자를사용하는방식에서확연한차이를보이기때문 1 3 7-0 7 0 서울시서초구쑥고개길 3 4 ( 서초동 1 3 5 5 ) 이 다. 전화 0 2-2 1 0 5-8 1 9 0 ~ 2 w w w. k e p c o. c o. k r / g a l l e r y 김이산은인간의이기심과어리석음으로멸종해가는침팬지의모습에인간의초상을투영한 다. 얻는것이있으면반드시잃는것이있는불완전한인간성에대해표현하고질문한다. 우리는아주미미한존재이면서도가장소중한존재다. 유전법칙에지배받고외부세상의통 선 이전시는기업의사회적책임을다하기위해 택 제를받는우리가할수있는선택과의지는사실아주작은부분에지나지않는다. 그러나이작은선택과의지는우리가어떻게사용하느냐에따라삶과세상을긍정적이고자유롭게변화시킬수있는가능성과힘을가지고있다. 김이산의작품은함께세상을바라보고생각 한국전력의문화 예술지원사업으로이루어집니다. 할수있는열린길을보여준다.
N o R i g h t A n s w e r s At the heart of Ysan Kim s works lies impermanence, which is the root of Eastern philosophy. Nothing that exists in this world is permanent, and existence itself is not possible without changes. Nature s character is formed by its constant flux, as well as by its flexibility and creativity to adapt with the exterior world. Perhaps a paradox, but it is by the uncertain and the constantly changing imbalance that universal equilibrium is formed. Evolution does not happen by any pre-determined ultimate system or by any specific intention. Evolution happens while continuous choices with no correct answers are made in the midst of numerous coincidences and phenomena that life encounters in nature. Humans who purposefully live within that world experience and become accustomed to the sacred territory of life. In our lives, too, we always have to make new choices at each moment. Yet, just as our lives are so, nobody knows whether our choices were the best or correct ones. I n f a c t, t h e r e a r e n o r i g h t a n s w e r s. A chimpanzee s genes are 98.7 % identical to that of humans. Despite the vast number of identical genes, the tremendous disparity seen between these two species demonstrates the f a c t h o w d i f f e r e n t l y t h e i d e n t i c a l g e n e s e v o l v e. Ysan Kim reflects on the human portrait seen through the extinction of chimpanzees due to human egoism and foolishness. Where something is gained there always is something lost this incompleteness of humanity is expressed and questioned. Our existence is at the same time most insignificant and most precious. Defined by the laws of genetics and regulated by the exterior world, the capacity of our choices and will is only a fragment of the whole picture. Nevertheless, how we use our will and ability to choose, brings about the possibility and power to make changes for a more positive and free life and world. Ysan Kim s works give us an open road of opportunity to view and contemplate the w o r l d t o g e t h e r. 80F (145.5 112.0 cm), Acrylic on canvas, 2008
1965 서 울 출 생 1989 파 리 국 립 고 등 순 수 미 술 학 교 졸 업 1990 파 리 국 립 고 등 응 용 미 술 학 교 수 료 1965 B o r n i n S e o u l 1989 Graduated l Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris 1990 Studied l Ecole Nationale Supérieure des Art Décoratif de Paris 개인전 2011 한전아트센터내한전갤러리초대전, 서울 2006 북테마파크초대전, 성남문화재단, 성남 2005 설치전시, Saint Pierre le vieux 교회, 스트라스부르그, 프랑스설치전시, Saint Marien 교회, 그라이프스발트, 독일 2004 M B C M 갤 러 리 초 대 전, 대 구 Altes Rathaus 갤러리초대전, 인츠링엔, 독일 2001 L e s p a c e R e g a r d, 파 리 2000 M A N I F, 서 울 1998 M A N I F, 서 울 1997 진아트센터 진화랑 초대전, 서울 A G F A 1 0 0주년기념전시, 쾰른, 독일 1994 진아트센터 진화랑 초대전, 서울 1992 L e s c a l i e r 갤 러 리, 파 리 단체전 2008 T o x i c G a l l e r y, 룩셈부르크 2003 진아트센터 한 일 친선전, 서울 2002 진 아 트 센 터 3 0 년 기 념 전, 서 울 2000 진 화 랑 그 룹 전, 서 울 멜 버 른 아 트 페 어, 멜 버 른, 호 주 1999 V I S I O N V I, 갤러리 상, 서울 1996 서 울 국 제 미 술 제 초 대 전, 서 울 F I A C, 진 화 랑. 파 리 1995 화 랑 미 술 제, 진 화 랑, 서 울 S I A C, 아미화랑, 스트라스부르그, 프랑스 김이산 박승규 2 인전, 아미화랑, 서울 1994 N I C A F, 진화랑, 요코하마, 일본 1993 L E S P A C E J E M M A P E S, 파리 1989 파리국립고등미술학교우수졸업생전시, 파리 중 국 문 화 원, 파 리 1987 사 비 니 문 화 원, 프 랑 스 김 이 산 SOLO 2011 K E P C O A r t P l a z a, S e o u l EXHIBITIONS 2006 Book Thema Park, Seongnam Cultural Foundation, Seongnam, Korea 2005 Saint Pierre le vieux Church, Strasbourg, France saint Marien Church, Greifswald, Germany 2004 M B C M G a l l e r y, D a e g u, K o r e a gallery Altes Rathaus, Inzlingen, Germany 2001 L E s p a c e R e g a r d, P a r i s 2000 M A N I F, S e o u l 1998 M A N I F, S e o u l 1997 J e a n A r t G a l l e r y, S e o u l AGFA, Memory of 100 Years, Mediapark, Köln, Germany 1994 J e a n A r t G a l l e r y, S e o u l 1992 G a l l e r y E s c a l i e r, P a r i s GROUP 2008 T o x i c G a l l e r y, L u x e m b o u r g EXHIBITIONS 2003 Korea/Japan Contemporary Art,( Jean Art Gallery ), Seoul 2002 Memory of 30 Years, ( Jean Art Gallery ), Seoul 2000 J e a n A r t G a l l e r y, S e o u l Melbourne Art Fair 2000, Melbourne, Australia 1999 VISION VI, ( Sang Gallery ), Seoul 1996 Seoul International Contemporary Art Fair, Seoul F I A C, ( J e a n A r t G a l l e r y ), P a r i s 1995 Seoul Art Fair 95, ( Jean Art Gallery ), Seoul siac 95, ( Jean Art Gallery ), Strasbourg, France ysan Kim/Seung Kyu Park Duo Exhibition,( Ami Gallery ), Seoul 1994 NICAF 94, ( Jean Art Gallery ), Yokohama, Japan 1993 L E s p a c e J e m m a p e s, P a r i s 1989 E. N. S. B. A, P a r i s c h i n e s e, C u l t u r a l C e n t e r, P a r i s 1987 S a v i g n y C u l t u r a l C e n t e r, F r a n c e Ysan Kim 소장 2008 T O X I C G A L L E R Y, 룩셈부르크 2004 M B C M 갤 러 리, 대 구 1997 A G F A, 쾰 른, 독 일 1994 국 립 현 대 미 술 관, 과 천 한 림 미 술 관, 서 울 PUBLIC 2008 T o x i c G a l l e r y, L u x e m b o u r g COLLECTIONS 2004 M B C M G a l l e r y, D a e g u, K o r e a 1997 A G F A, K ö l n, G e r m a n y 1994 The National Museum of Modern Art, Seoul h a n l i m M u s e u m, S e o u l 저서 2004 똑똑똑그림책, 현암사 경력 1994-1995 문화체육부해외문화사절역임 MOBILE + 8 2 1 0 7 6 5 7 3 6 3 3 e-mail k i m y s a n @ h a n m a i l. n e t design by Lee Ki-joon
60F (130.3 97.0 cm), Acrylic on canvas, 2010