<35345FC0CCB6FBB1B85FB8F4C0D4B0A82E687770>

Size: px
Start display at page:

Download "<35345FC0CCB6FBB1B85FB8F4C0D4B0A82E687770>"

Transcription

1 몰입감향상을위한 VR 영상콘텐츠의시청각유도와구성요소에관한연구 이랑구 *, 정진헌 ** 동국대학교영상대학원멀티미디어학과박사과정 *, 동국대학교영상대학원멀티미디어학과교수 ** A Study on Visual and Auditory Inducement of VR Image Contents and the Inducement Components of for Immersion Improvement Lang-Goo Lee *, Jean-Hun Chung ** Dept. of Multimedia, Graduate School of Digital Image and Contents, Dongguk University, Doctor's course * Dept. of Multimedia, Graduate School of Digital Image and Contents, Dongguk University, Professor ** 요약 2016년을기점으로 VR 시장이급속도로성장하고있으며, 현재 VR 시장에서가장중요한이슈로떠오르고있는것은 VR 콘텐츠이다. 사용자의몰입감과상호작용을최대한충족시킬수있는제작기법과좀더다양한 VR 콘텐츠가필요하기때문이다. 본연구는 VR 콘텐츠중 VR 영상콘텐츠를중심으로몰입감을지속할수있게하고향상할수있는시청각유도의구성요소들을국내외사례분석을통해시청각유도의올바른방향성을찾아보았다. 그결과시청각유도의시각적 청각적구성요소로는촬영, 편집, 조명, 스티칭, 그래픽, 이펙트, 성우내레이션, 더빙, 등장인물의음성, 배경음악및효과음등이있었고, 다시기술적 내용적요소로는촬영기법, 편집기법, 조명, 스티칭, 그래픽과이펙트, 사운드및효과음, 미장센중심의연극적연출, 등장인물의대사및내레이션, 등장인물과오브제의움직임등으로나타났으며, 더불어향후 VR 영상콘텐츠는몰입감을향상할수있는시청각적구성요소들과함께기술적 내용적인구성요소들이필요하며지속적인연구가병행되어야할것이다. 주제어 : VR 콘텐츠, 몰입감, 시청각유도, VR 영상콘텐츠, 시각적 청각적구성요소, 기술적 내용적구성요소 Abstract Since 2016, the VR market has been on the rapid growth. The most critical and arising issue in the VR market is VR contents. That is because it is necessary to develop making techniques and various VR contents to satisfy users' immersion and interaction as much as possible. Therefore, this study focused on VR image contents, conducted domestic and foreign cases of the components of visual and auditory inducement to keep and improve immersion, and thereby tried to find a right direction of visual and auditory inducement. As a result, the visual and auditory components of visual and auditory inducement were found to be photographing, edition, lighting, stitching, graphics, effect, voice actor's narration, dubbing, character voice, background sound, and sound effect; its technical and content components were found to be photographing technique, edition technique, lighting, stitching, graphics and effect, sound and sound effect, and theatric direction based on Mise-en-Scene, lines and narration of characters, and movements of characters and objets. For VR image contents, not only visual and auditory components, but technical and content components are necessary to improve immersion. In the future, it will be necessary to continue to research them. Key Words : VR Contents, Immersion, Visual and Auditory Inducement, VR Image Contents, Visual and Auditory Components, Technical and Content Components Received 26 September 2016, Revised 28 October 2016 Accepted 20 November 2016, Published 28 November 2016 Corresponding Author: JeanHun Chung C The Society of Digital Policy & Management. All rights reserved. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial (Dongguk Univ. Dept. of Graduate School of Digital Image and License ( which Contents. Professor) permits unrestricted non-commercial use, distribution, and evengates@gmail.com reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. ISSN: Journal of Digital Convergence 495

2 몰입감향상을위한 VR 영상콘텐츠의시청각유도와구성요소에관한연구 1. 서론 1.1 연구배경및목적 2016년은 VR(virtual reality) 시장의원년으로불리고있다. 일반인이사용할수있는 VR 관련제품과콘텐츠등이올해를기점으로대거쏟아지고있기때문이다. VR 즉가상현실기술은매우오래된기술이지만이렇게갑자기부상한이유는대중화가될만한 ICT 기술및인프라가마련되었기때문이다 [1]. 세계적인 ICT 기업들과스타트업기업들이대거참여하고있는상황이며, 대표적으로구글, 삼성, LG, HTC, 애플, 소니, 마이크로소프트, 페이스북이인수한오큘러스외그밖의기업등이 VR 디바이스와플랫폼그리고 VR 콘텐츠를대거출시했거나출시를기다리고있다. 마크저커버그페이스북 CEO는 2015년 7월페이스북실적발표자리에서 영상콘텐츠의다음흐름은명백하게몰입형콘텐츠가될것 이라고밝히기도했다 [2]. 이미디바이스를생산한기업에서는자체앱과플랫폼을통해수많은콘텐츠를제작하여보유하고있으며, SNS 기반의웹플랫폼의대표격인페이스북과유튜브채널에도수백개의콘텐츠가올라와공개되고있다. 이처럼 VR 시장에서현재가장중요한이슈는 VR 콘텐츠라할수있다. VR 콘텐츠는기존의동영상콘텐츠보다강력한몰입감과현장감, 그리고상호작용을불러일으키는게최대장점이다. 이장점들을최대한향상할수있는 VR 콘텐츠의연구개발이앞으로 VR 시장에서더욱더필요하게된것이다. 본연구는 VR 콘텐츠의가장큰특징중하나인몰입감을지속할수있게하고최대한향상할수있는시청각유도의구성요소들은어떤것이있고, 어떻게사용되었는지 VR 영상콘텐츠의사례를중심으로분석하여시청각유도의올바른방향성을찾아보고제언하는것이목적이다. 1.2 연구범위본연구의범위로는 VR 시장의현황및 VR 관련콘텐츠, 그리고선행연구등을참고하고이를토대로 VR 콘텐츠의몰입감을향상하기위한시청각유도의구성요소들은무엇이있고, 어떻게사용되었는지국내외 VR 영상콘텐츠의사례를통해연구를진행하였다. 또한, 시청각유도를위한구성요소들의특징과함께기술적 내 용적인요소로사용된공통점을찾아보았다. 2. 이론적배경 2.1 VR 콘텐츠 VR 산업은콘텐츠, 플랫폼, 네트워크, 디바이스이렇게네가지영역으로구성된다. VR 콘텐츠는생산자에의해만들어지며, 사용자들에게도달하기위해서플랫폼에올려지고, 네트워크를통해확산되어디바이스를통해사용자들이볼수있게된다. VR 콘텐츠는디바이스중하나인 HMD(Head mounted Display) 라고불리는두부장착교시장치를이용하여볼수있는데, 가상으로구현된화면과음향등을통해수용자는마치눈에보이는화면속구현된가상현실에있는것처럼느끼게되도록만들어진콘텐츠를말한다 [3]. 즉, VR 콘텐츠의가장큰특징은몰입감과상호작용성이라할수있다. VR 콘텐츠의유형은크게체험형 VR, 게임 VR, 앱 VR 등이있다. 또세부적으로나누면, 체험형 VR은엔터테인먼트, 헤리티지, 경험지식기반유형으로나뉘며, 게임 VR은방향전환과터치패드이용에따라두가지로분류되고, 앱 VR은 360도영화, 사진, 시사, 다큐멘터리, 정신장애치료등사용자가 VR 콘텐츠를제작하거나공유할수있는프로슈머 VR 플랫폼으로분류된다 [4]. 2.2 몰입감몰입 ( 沒入 ) 의사전적의미는 깊이파고들거나빠짐 이다 [5]. 몰입이란, 다른외부적자극으로부터방해받지않고모든정신이한곳으로집중되는상태또는느낌이라고할수있는데, 물아일체 ( 物我一體 ), 무아지경 ( 無我之境 ), 황홀경 ( 恍惚境 ) 등과비슷한의미를가진다 [6]. 몰입 (Flow) 이론은시카고대학의심리학교수미하이칙센트미하이 (Mihaly Csikszentmihalyi) 가사람들이어떠한일에집중되었을때마치물이흐르듯몰입한다는말로 Flow라고정의하였다. 이는현재의경험을통해스스로최적의경험을느꼈다고생각할때, 사람들은자신의경험을긍정적으로평가하고, 이를통해행복감이나즐거움을느낀다는것이다. [Fig. 1] 과같은함수관계에서보는바와같이미하이칙센트미하이는과제, 그리고실력의함수관계에따른몰입경험의질을걱정, 불안, 496 Journal of Digital Convergence 2016 Nov; 14(11):

3 A Study on Visual and Auditory Inducement of VR Image Contents and the Inducement Components of for Immersion Improvement 각성, 몰입, 자신감, 느긋함, 권태, 무관심등 8단계로분석하고있는데최적의몰입경험은과제와실력과같은두변수가모두높을때나타나며, 몰입경험 (Experience) 은학습으로이어지는현상임을알수있다. 또한, 이러한몰입경험이이전단계 (antecedents), 진입단계 (threshold), 경험단계 (experiences) 를거친후상호연결적으로발전하여, 피드백작용까지불러일으킨다고강조하였다 [7]. <Table 1> Classification of human Classificat ion Sensory organs Special Vision, Hearing, Taste, Smell, Vestibular Sense Skin Touch, Pressure, Warmth, Cooling, Pain Deep Kinesthetic sense, Position sense, Deep Pressure sense, Deep pain sense Visceral Organic sense(sense of hunger, nausea, etc.), Visceral pain Source : Dong-hyeon Kim[8], p. 3. Somesthetic Source : [Fig. 1] Quality of Experience according to the functional relation between task and skill 2.3 시청각의이해시청각이란말그대로시각과청각을의미하며, 일반적으로인간의오감이란시각, 청각, 미각, 후각, 촉각을일컫는다. 가상현실을현실로착각하도록하기위해서는감각기관별로가상과현실을동기화시켜야하고, 감각기관간의다중감각동기화가동시에이루어져야한다. 인간의감각의분류에대한도쿄대학 Hirose 교수의정의는 <Table 1> 과같다. 가상현실기술의문제점으로항상대두되는것이이용자가일정기간이지나면멀미나구토증세를호소하는것이다. 이는가상과현실의동기화또는다중감각동기화중어느한쪽이결여되어뇌에서거부반응을일으키기때문이다 [8] 시각몰입감에최대한빠지기위한가상현실 (VR) 시스템에는반드시인체감각기관의특징인시각, 청각, 후각, 미각, 촉각등이갖춰져야하며, 이중에서도인간이 70 80% 의정보를획득하는데필요한감각기관인시각이가장중요하다 [9]. 인간이시각 (Light Sense) 적으로가상을현실처럼느끼는요소중의하나가입체시 (Stereoscopic Vision) 이고, 인간의망막에투영되는영상은기본적으로 2차원이다. 그럼에도불구하고인간이사물을보고입체감을느끼는것은생리적단서와경험적단서의원리때문이다. 도쿄대학 Hirose 교수는그의저서버추얼리얼리티에서생리적단서로는수정체의초점조절, 폭주운동, 양안시차, 단안운동시차가있고, 경험적단서로는망막상의크기, 선원근법, 섬세함, 대기원근법, 겹쳐짐, 음영이있다고정의하였다 [10]. 이러한시각적원리를통해인간은 3차원공간으로지각하는것이다 청각인간의청각 (Auditory Sense) 에서가상현실구현의가장중요한기술은 3D 사운드, 즉 3차원입체음향이다. Hirose 교수는청각적임장감을부여하는요소를첫째, 실제공간과유사한음장효과. 둘째, 음원의 3차원공간에서의정위. 셋째, 음원의품질로정의하였다 [11]. 이중음원정위 (Sound localization) 가가장중요하다. 이것은 3차원공간상에서음원을어떤특정위치에놓이도록제어하여마치그곳에서소리가발생하는것처럼들리게한다. 음원정위는두귀간시차 (Interaural Time Difference, ITD) 와두귀간의레벨차 (Interaural Intensity Difference, ITD), 그리고공간단서 (spectralcues) 등에 Journal of Digital Convergence 497

4 몰입감향상을위한 VR 영상콘텐츠의시청각유도와구성요소에관한연구 의하여이루어진다. 가상현실구현에서필요로하는입체음향이란음의시간정보에공간정보를부가하여음향을입체화하는것으로, 실제음이발생한공간으로부터분리되어있는인간이 3차원적으로동일한공간을공유하고있는것처럼느껴방향감, 거리감및공간감을제공하는음향을말한다 [12]. 3. 연구방법 3.1 연구대상및방법본연구의대상으로는 VR 콘텐츠장르중게임을제외한비교적몰입도가높다고판단되는드라마와영화로한정하고, 국내외 VR 콘텐츠중에서 2015년 9월 5일국내지상파방송 MBC가제작하여자체앱과유튜브채널플랫폼에공개한국내최초 VR 액션드라마 빛나거나미치거나 VR [13] 과 2016년 4월 18일구글에서 VR 콘텐츠제작과파이프라인의연구를목적으로제작한 VR 영화 HELP [14] 를연구대상으로선정하였다. 연구방법으로는관련자료연구와 HMD(Head mounted Display) 를사용하여본연구대상을반복적으로시청하며, 빛나거나미치거나 VR 과 HELP 에사용된시청각유도의구성요소들과각콘텐츠의특징이무엇인지를찾아보았다. 그리고몰입감향상을위한시청각유도의구성요소들을다시기술적 내용적요소로각각나누어세부적으로비교 분석하여공통점을도출해보았다. 3.2 연구문제 [ 연구문제 1] 빛나거나미치거나 VR 과 HELP 의시청각유도의구성요소와특징은무엇인가? [ 연구문제 2] 빛나거나미치거나 VR 과 HELP 의시청각유도의기술적 내용적요소는무엇인가? 4. 연구결과 4.1 시청각유도구성요소분석본연구대상인 빛나거나미치거나 VR 과 HELP 의시청각유도의구성요소와특징을분석한결과는 <Table 2> 와같다. <Table 2> Components and Characteristics of Audio-Visual Shine or Be Mad VR Classification HELP Fixed, jimmy jib, drone, Drone, wire, long take, wire, electronic tilt up one take, shooting shooting Editing replaced by blocking Implication of the plot of characters based on parts of Low lighting previous TV drama, Visual Smooth stitching jump cut elements 3D characters and CGI Partly rough stitching Natural light and strong lighting 2D graphic and special effects Narration and dubbing by voice actor Background music and sound effects Audio elements Voice of characters Surround sound effect and background music 시각적요소먼저 빛나거나미치거나 VR 의시각적요소분석결과, 촬영부분에는고정식, 지미집 (Jimmy Jib), 드론 (drone), 와이어 (wire), 전동틸업 (tilt up) 등의기법들이사용되었고, 편집부분에는기존 TV 드라마의일부영상을사용하여줄거리를암시하는편집과점프컷 (jump cut) 기법을사용하였다. 또한, VR 콘텐츠에서가장중요하다고여겨지는스티칭 (Stitching)[15] 부분은일부매끄럽지못하게나타난것으로확인되었으며, 조명부분에는자연광과밝은조명을사용하였고, 마지막으로그래픽과이펙트부분에는 2D 컴퓨터그래픽과특수효과 (Special Effects) 를사용한것으로나타났다. 다음으로 HELP 의시각적요소분석결과, 촬영부분에는드론 (drone), 와이어 (wire), 롱테이크 (long take), 원테이크 (one take) 촬영기법등이사용되었고, 편집부분에는등장인물의블로킹으로대체한기법이사용되어특별함을나타냈다. 조명부분에는전체적으로어두운조명으로분위기를이끌어갔으며, 스티칭부분은손색없을정도의매끄러움을확인할수있었다. 마지막으로그래픽과이펙트부분에는가상캐릭터를사용한 3D 컴퓨터그래픽과컴퓨터그래픽 (CGI) 을사용한것으로나타났다 청각적요소 빛나거나미치거나 VR 의청각적요소분석결과, 성 498 Journal of Digital Convergence 2016 Nov; 14(11):

5 A Study on Visual and Auditory Inducement of VR Image Contents and the Inducement Components of for Immersion Improvement 우내레이션과더빙, 배경음악과일반적인효과음이사용된것으로나타났으며, HELP 의청각적요소분석결과는등장인물의음성과배경음악및서라운드효과음이사용된것으로나타났다. 두 VR 콘텐츠의공통적인청각적요소로는성우내레이션과더빙을제외한배경음악과효과음이일치하게나타났으며, 시각적요소와더불어몰입감을유도하는장치로사용된것으로나타났다. 4.2 기술적 내용적요소분석 본연구대상인 빛나거나미치거나 VR 과 HELP 에서나타난시청각유도의시각적요소와청각적요소를다시기술적 내용적요소로나누어분석한결과는 [Fig. 2] 와같다. [Fig. 2] Technical and content-related elements of audio-visual induction 기술적요소 빛나거나미치거나 VR 과 HELP 의시청각유도를위해사용된기술적인요소분석결과로는촬영기법, 편집기법, 조명, 스티칭, 그래픽및이펙트, 사운드및효과음이있는것으로나타났다 내용적요소 빛나거나미치거나 VR 과 HELP 의시청각유도를위해사용된내용적인요소분석결과로는스토리텔링, 미장센중심의연극적연출기법, 등장인물의대사및내레이션, 그리고등장인물과오브제의움직임이있는것으로나타났다. 5. 결론본연구에서는 VR 영상콘텐츠를중심으로몰입감향상을위한시청각유도의구성요소들을사례분석을통해알아보았다. 분석결과먼저 빛나거나미치거나 VR 과 HELP 의공통적인시각적요소로는촬영, 편집, 조명, 스티칭, 그래픽및이펙트가있었으며, 청각적요소로는성우내레이션및더빙, 등장인물의음성, 배경음악및효과음등이있었다. 그리고다시기술적요소로는촬영기법, 편집기법, 조명, 스티칭, 그래픽과이펙트, 사운드및효과음으로나눌수있었으며, 내용적요소로는미장센중심의연극적연출, 등장인물의대사및내레이션, 등장인물과오브제의움직임등으로나타난것을확인할수있었다. 결과적으로 VR 콘텐츠의몰입감향상을위해서는먼저시각과청각을통한시청각유도가필요하며, 세부적으로 VR 콘텐츠의특화된기술적 내용적요소가필요하다는것을도출할수있었다. 더불어청각적인요소로써몰입감향상을위해서는헤드트랙킹을접목한 3D 입체사운드가필요하다고판단된다. 본연구는좀더다양한장르의 VR 콘텐츠의표본분석이한계점으로남았으나향후 VR 영상콘텐츠는 VR 콘텐츠의특성중하나인몰입감을최대한향상하고지속하기위한시청각유도의구성요소들이필요하다는방향으로연구가진행되었다. 본연구를기반으로 VR 영상콘텐츠의몰입감향상을위한시청각유도의다양한장치와기법에관한연구가지속하기를희망한다. REFERENCES [1] Bu-yeon Jeong, Actual Conditions and Suggestions of (VR) Ecosystem, Korea Association for Telecommunications Policies, Vol.28, No.7, Serial No. 621, pp. 2, [2] View&idxno= [3] Chang-hoon Kang, Flow of next generation broadcast video, Present and Future of VR contents, The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 14, No. 2, pp. 15, [4] Jeong-yeop Han, A Study on the Type of VR Journal of Digital Convergence 499

6 몰입감향상을위한 VR 영상콘텐츠의시청각유도와구성요소에관한연구 Content Design Founded on Mobile Detachable HMD, Journal of the Korea Institute of the spatial design, Vol. 37, No. 0, pp , [5] [6] Tang gun, Dong-min Joh, Jeong-pyo Hong, Gwang-su Joh, A Study on the User Interest of Basic Emotional Image in Character Design, Journal of Digital Design, Vol. 24, No. 1, pp. 80, [7] Sun-ae Oh, Ji-yeon Gong, Sun-ae Oh, The Study on the Environmental Elements of Exhibitions Applied the Flow Theory in the Museum, Journal of Digital Design, Vol. 11, No. 3, pp , [8] Dong-hyeon Kim, The Past, Present, and Future of VR Technology, Weekly Technology Trends, Serial No. 1749, pp. 3-4, [9] Digital Contents Strategy Team, Virtual Reality, National IT Industry Promotion Agency, Chinese Digital Contents Trend eeport, Vol. 6, pp. 3, [10] Dong-hyeon Kim, The Past, Present, and Future of VR Technology, Weekly Technology Trends, Serial No. 1749, pp. 4, [11] Dong-hyeon Kim, The Past, Present, and Future of VR Technology, Weekly Technology Trends, Serial No. 1749, pp. 6, [12] Moon-seok Oh, Moon-seok Kim, The Study on the Development of Virtual System Associated with stereo Graphic, Korea Design Forum, Vol. 13, pp , [13] [14] [15] %83%81 [16] Ki-Deok Park, Jean-Hun Chung, A study on the Image Augmented Reality Card using Augmented Reality, Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 12, No. 8, pp , [17] Chan-Yeub Lee, A Study on Solution of Impeachment Evidence in Criminal Proceedings for Employ by the Convergence, Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 5, pp , 이랑구 (Lee, Lang Goo) 2012년 2월 : 한국방송통신대학교미디어영상학과 (BA) 2015년 2월 : 홍익대학교영상대학원영상디자인학과 (MFA) 2016년 3월 ~ 현재 : 동국대학교영상대학원멀티미디어학과박사과정 관심분야 : VR, Contents Design, 3D Computer Graphic, Broadcast Graphic Design langgoolee@gmail.com 정진헌 (Chung, Jean Hun) 1992년 2월 : 홍익대학교미술대학시각디자인학과 (BFA) 1999년 11월 : 미국 Academy of Art University Computer Arts(MFA) 2001년 3월 ~ 현재 : 동국대학교영상대학원멀티미디어학과교수 관심분야 : VR, Contents Design, 입체영상, 3D Computer Graphic, Computer Animation, Visual Effects 등. evengates@gmail.com 500 Journal of Digital Convergence 2016 Nov; 14(11):

<353420B1C7B9CCB6F52DC1F5B0ADC7F6BDC7C0BB20C0CCBFEBC7D120BEC6B5BFB1B3C0B0C7C1B7CEB1D7B7A52E687770>

<353420B1C7B9CCB6F52DC1F5B0ADC7F6BDC7C0BB20C0CCBFEBC7D120BEC6B5BFB1B3C0B0C7C1B7CEB1D7B7A52E687770> Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society Vol. 13, No. 2 pp. 866-871, 2012 http://dx.doi.org/10.5762/kais.2012.13.2.866 증강현실을 이용한 아동교육프로그램 모델제안 권미란 1*, 김정일 2 1 나사렛대학교 아동학과, 2 한세대학교 e-비즈니스학과

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering 한국정보통신학회논문지(J. Korea Inst. Inf. Commun. Eng.) Vol. 19, No. 5 : 1031~1039 May. 2015 정보보호 산업의 경제적 파급효과 및 기여도 분석 김방룡 1 홍재표 2* Economic

More information

1. KT 올레스퀘어 미디어파사드 콘텐츠 개발.hwp

1. KT 올레스퀘어 미디어파사드 콘텐츠 개발.hwp Journal of Next-generation Convergence Information Services Technology Vol.4, No.1, June (2015), pp. 1-8 차세대컨버전스정보서비스기술논문지 KT 올레스퀘어 미디어파사드 콘텐츠 개발 Media Fasade Contents Development of KT Olleh Square 김동조

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA The e-business Studies Volume 17, Number 6, December, 30, 2016:237~251 Received: 2016/11/20, Accepted: 2016/12/24 Revised: 2016/12/21, Published: 2016/12/30 [ABSTRACT] Recently, there is an increasing

More information

<30312DC1A4BAB8C5EBBDC5C7E0C1A4B9D7C1A4C3A52DC1A4BFB5C3B62E687770>

<30312DC1A4BAB8C5EBBDC5C7E0C1A4B9D7C1A4C3A52DC1A4BFB5C3B62E687770> Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering 한국정보통신학회논문지(J. Korea Inst. Inf. Commun. Eng.) Vol. 19, No. 2 : 258~264 Feb. 2015 ID3 알고리즘 기반의 귀납적 추론을 활용한 모바일 OS의 성공과 실패에 대한

More information

08김현휘_ok.hwp

08김현휘_ok.hwp (Regular Paper) 21 3, 2016 5 (JBE Vol. 21, No. 3, May 2016) http://dx.doi.org/10.5909/jbe.2016.21.3.369 ISSN 2287-9137 (Online) ISSN 1226-7953 (Print) a), a) An Audio Coding Technique Employing the Inter-channel

More information

THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE Nov.; 26(11),

THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE Nov.; 26(11), THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE. 2015 Nov.; 26(11), 985991. http://dx.doi.org/10.5515/kjkiees.2015.26.11.985 ISSN 1226-3133 (Print)ISSN 2288-226X (Online) Analysis

More information

30이지은.hwp

30이지은.hwp VR의 가상광고에 나타난 그래픽영상 연구 -TV 스포츠 방송을 중심으로- A study of the graphic image that is presented in Virtual Advertising of VR(Virtual Reality) - Focused on TV Sports broadcasts - 이지은(Lee, ji eun) 조일산업(주) 디자인 실장

More information

감각형 증강현실을 이용한

감각형 증강현실을 이용한 대한산업공학회/한국경영과학회 2012년 춘계공동학술대회 감각형 증강현실을 이용한 전자제품의 디자인 품평 문희철, 박상진, 박형준 * 조선대학교 산업공학과 * 교신저자, hzpark@chosun.ac.kr 002660 ABSTRACT We present the recent status of our research on design evaluation of digital

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA The e-business Studies Volume 17, Number 4, August, 30, 2016:319~332 Received: 2016/07/28, Accepted: 2016/08/28 Revised: 2016/08/27, Published: 2016/08/30 [ABSTRACT] This paper examined what determina

More information

THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE. vol. 29, no. 10, Oct ,,. 0.5 %.., cm mm FR4 (ε r =4.4)

THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE. vol. 29, no. 10, Oct ,,. 0.5 %.., cm mm FR4 (ε r =4.4) THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE. 2018 Oct.; 29(10), 799 804. http://dx.doi.org/10.5515/kjkiees.2018.29.10.799 ISSN 1226-3133 (Print) ISSN 2288-226X (Online) Method

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA The e-business Studies Volume 17, Number 6, December, 30, 2016:275~289 Received: 2016/12/02, Accepted: 2016/12/22 Revised: 2016/12/20, Published: 2016/12/30 [ABSTRACT] SNS is used in various fields. Although

More information

국내 디지털콘텐츠산업의 Global화 전략

국내 디지털콘텐츠산업의 Global화 전략 Digital Conents Contents Words, Sound, Picture, Image, etc. Digitizing : Product, Delivery, Consumption NAICS(, IMO Digital Contents Digital Contents S/W DC DC Post PC TV Worldwide Digital Contents

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA 한국소음진동공학회 2015추계학술대회논문집년 Study of Noise Pattern and Psycho-acoustics Characteristic of Household Refrigerator * * ** ** Kyung-Soo Kong, Dae-Sik Shin, Weui-Bong Jeong, Tae-Hoon Kim and Se-Jin Ahn Key Words

More information

(JBE Vol. 23, No. 1, January 2018). (VR),. IT (Facebook) (Oculus) VR Gear IT [1].,.,,,,..,,.. ( ) 3,,..,,. [2].,,,.,,. HMD,. HMD,,. TV.....,,,,, 3 3,,

(JBE Vol. 23, No. 1, January 2018). (VR),. IT (Facebook) (Oculus) VR Gear IT [1].,.,,,,..,,.. ( ) 3,,..,,. [2].,,,.,,. HMD,. HMD,,. TV.....,,,,, 3 3,, 1 : : (Deokwoo Lee: Recent Advances in Virtual and Augmented Reality for Broadcast Production: Focused on In-depth Interviews) (Special Paper) 23 1, 2018 1 (JBE Vol. 23, No. 1, January 2018) https://doi.org/10.5909/jbe.2018.23.1.11

More information

<BFA9BAD02DB0A1BBF3B1A4B0ED28C0CCBCF6B9FC2920B3BBC1F62E706466>

<BFA9BAD02DB0A1BBF3B1A4B0ED28C0CCBCF6B9FC2920B3BBC1F62E706466> 001 002 003 004 005 006 008 009 010 011 2010 013 I II III 014 IV V 2010 015 016 017 018 I. 019 020 021 022 023 024 025 026 027 028 029 030 031 032 033 034 035 036 037 038 039 040 III. 041 042 III. 043

More information

<5B313132385D32303039B3E220C1A634B1C720C1A632C8A320B3EDB9AEC1F628C3D6C1BE292E687770>

<5B313132385D32303039B3E220C1A634B1C720C1A632C8A320B3EDB9AEC1F628C3D6C1BE292E687770> 디지털 영상에서의 자막추출을 이용한 자막 특성 분석에 관한 연구 이세열 * 요약 본 연구는 방송 프로그램 제작에 있어서 중요한 역할을 담당하고 있는 영상 자막의 특성과 영상 커 뮤니케이션 기능적인 관점에서 나타나고 있는 현상을 살펴본다. 다양한 방송 프로그램에서 활용되고 있는 디지털 영상 자막의 기능은 단순하게 간략한 정보를 전달하는 기능적인 역할을 수행하였다.

More information

공연영상

공연영상 한국영화 배급시장의 문제점과 개선방안에 대한 고찰 143 144 한국영화 배급시장의 문제점과 개선방안에 대한 고찰 - 독과점 배급시장을 중심으로 김황재* 23) I. 머리말 II. 한국 영화산업의 배급시장 1. 배급의 개념 2. 한국 영화산업 배급시장의 변화 3. 메이저 배급사의 배급시장 4. 디지털 배급 시스템 III. 한국영화 배급시장의 문제점 1. 독과점

More information

À±½Â¿í Ãâ·Â

À±½Â¿í Ãâ·Â Representation, Encoding and Intermediate View Interpolation Methods for Multi-view Video Using Layered Depth Images The multi-view video is a collection of multiple videos, capturing the same scene at

More information

04_이근원_21~27.hwp

04_이근원_21~27.hwp 1) KIGAS Vol. 16, No. 5, pp 21~27, 2012 (Journal of the Korean Institute of Gas) http://dx.doi.org/10.7842/kigas.2012.16.5.21 실험실의 사례 분석에 관한 연구 이근원 이정석 한국산업안전보건공단 산업안전보건연구원 (2012년 9월 5일 투고, 2012년 10월 19일

More information

<30312DC1A4BAB8C5EBBDC5C7E0C1A4B9D7C1A4C3A528B1E8C1BEB9E8292E687770>

<30312DC1A4BAB8C5EBBDC5C7E0C1A4B9D7C1A4C3A528B1E8C1BEB9E8292E687770> Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering 한국정보통신학회논문지(J. Korea Inst. Inf. Commun. Eng.) Vol. 18, No. 11 : 2593~2599 Nov. 2014 오픈소스 모바일 UI컴포넌트 선정 절차 프레임워크 손효정 1 이민규 2 성백민

More information

09김정식.PDF

09김정식.PDF 00-09 2000. 12 ,,,,.,.,.,,,,,,.,,..... . 1 1 7 2 9 1. 9 2. 13 3. 14 3 16 1. 16 2. 21 3. 39 4 43 1. 43 2. 52 3. 56 4. 66 5. 74 5 78 1. 78 2. 80 3. 86 6 88 90 Ex e cu t iv e Su m m a r y 92 < 3-1> 22 < 3-2>

More information

Analyses the Contents of Points per a Game and the Difference among Weight Categories after the Revision of Greco-Roman Style Wrestling Rules Han-bong

Analyses the Contents of Points per a Game and the Difference among Weight Categories after the Revision of Greco-Roman Style Wrestling Rules Han-bong Analyses the Contents of Points per a Game and the Difference among Weight Categories after the Revision of Greco-Roman Style Wrestling Rules Han-bong An 1 & Kyoo-jeong Choi 2 * 1 Korea National Wrestling

More information

04서종철fig.6(121~131)ok

04서종철fig.6(121~131)ok Development of Mobile Applications Applying Digital Storytelling About Ecotourism Resources Seo, Jongcheol* Lee, Seungju**,,,. (mobile AIR)., 3D.,,.,.,,, Abstract : In line with fast settling trend of

More information

(JBE Vol. 23, No. 5, September 2018) (Regular Paper) 23 5, (JBE Vol. 23, No. 5, September 2018) ISSN

(JBE Vol. 23, No. 5, September 2018) (Regular Paper) 23 5, (JBE Vol. 23, No. 5, September 2018)   ISSN (JBE Vol. 23, No. 5, September 2018) (Regular Paper) 23 5, 2018 9 (JBE Vol. 23, No. 5, September 2018) https://doi.org/10.5909/jbe.2018.23.5.636 ISSN 2287-9137 (Online) ISSN 1226-7953 (Print) a), a) The

More information

인문사회과학기술융합학회

인문사회과학기술융합학회 Vol.5, No.5, October (2015), pp.471-479 http://dx.doi.org/10.14257/ajmahs.2015.10.50 스마트온실을 위한 가상 외부기상측정시스템 개발 한새론 1), 이재수 2), 홍영기 3), 김국환 4), 김성기 5), 김상철 6) Development of Virtual Ambient Weather Measurement

More information

패션 전문가 293명 대상 앙케트+전문기자단 선정 2010.1 Fashionbiz CEO Managing Director Creative Director Independent Designer

패션 전문가 293명 대상 앙케트+전문기자단 선정 2010.1 Fashionbiz CEO Managing Director Creative Director Independent Designer READY-TO-WEAR Fashionbiz 2010.1 패션 전문가 293명 대상 앙케트+전문기자단 선정 2010.1 Fashionbiz CEO Managing Director Creative Director Independent Designer READY-TO-WEAR Fashionbiz 2010.1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 9 2010.1 Fashionbiz

More information

02양은용

02양은용 The filial piety of Won-Buddhism in the tradition of filial piety Yang, Eun-Yong Dept. of Korean Culture, Wonkwang University Keyword : Filial piety, Fourfold Grace, the grace of parents, Xiao Jing (),

More information

<B1B3B9DFBFF83330B1C7C1A631C8A35FC6EDC1FDBABB5FC7D5BABB362E687770>

<B1B3B9DFBFF83330B1C7C1A631C8A35FC6EDC1FDBABB5FC7D5BABB362E687770> 교육발전연구 Journal of Educational Development 2014. Vol. 30, No. 1, pp. 89~110 융합인재교육(STEAM)을 통한 시각적 문해력 효과 연구: 인포그래픽 동영상 만들기를 중심으로 강인애 1), 이재경 2), 남미진 3) 요 약 본 연구는 융합인재(STEAM)교육으로 구안된 인포그래픽(infographic) 영상

More information

Journal of Educational Innovation Research 2019, Vol. 29, No. 1, pp DOI: * Suggestions of Ways

Journal of Educational Innovation Research 2019, Vol. 29, No. 1, pp DOI:   * Suggestions of Ways Journal of Educational Innovation Research 2019, Vol. 29, No. 1, pp.65-89 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.29.1.201903.65 * Suggestions of Ways to Improve Teaching Practicum Based on the Experiences

More information

< C0CCB6FBB1B85F333630A2AA2E687770>

< C0CCB6FBB1B85F333630A2AA2E687770> Journal of Digital Convergence Vol. 16. No. 2, pp. 335-341, 2018 ISSN 1738-1916 https://doi.org/10.14400/jdc.2018.16.2.335 360 o 카메라영상의효율적인스티칭기법에관한연구 이랑구 1, 정진헌 2* 1 동국대학교영상대학원멀티미디어학과박사과정, 2 동국대학교영상대학원멀티미디어학과교수

More information

,.,..,....,, Abstract The importance of integrated design which tries to i

,.,..,....,, Abstract The importance of integrated design which tries to i - - The Brand Touchpoint Analysis through Corporate Identity Typeface of Mobile Telecommunication Companies - Focusing on and - : Lee, Ka Young Dept. Lifestyle Design, Dankook University : Kim, Ji In Dept.

More information

표현의 자유

표현의 자유 49 정보 인권과 민주주의를 위한 입법 과제 장여경* 오병일* 정민경* 1) 목 차 I. 문제 제기 1. 정보화 정책의 주요 문제점과 과제 2. 대안으로서 정보인권 II. 표현의 자유 1. 개념 2. 입법 과제 III. 프라이버시권 1. 개념 2. 입법 과제 IV. 정보문화향유권 1. 개념 2. 입법 과제 V. 정보접근권과 인터넷 망중립성 1. 개념 2. 입법

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA The e-business Studies Volume 17, Number 6, December, 30, 2016:3~20 Received: 2016/12/04, Accepted: 2016/12/27 Revised: 2016/12/27, Published: 2016/12/30 [ABSTRACT] This study aims to comprehensively analyze

More information

1 : 360 VR (Da-yoon Nam et al.: Color and Illumination Compensation Algorithm for 360 VR Panorama Image) (Special Paper) 24 1, (JBE Vol. 24, No

1 : 360 VR (Da-yoon Nam et al.: Color and Illumination Compensation Algorithm for 360 VR Panorama Image) (Special Paper) 24 1, (JBE Vol. 24, No 1: 360 VR (Da-yoon Nam et al.: Color and Illumination Compensation Algorithm for 360 VR Panorama Image) (Special Paper) 24 1, 2019 1 (JBE Vol. 24, No. 1, January 2019) https://doi.org/10.5909/jbe.2019.24.1.3

More information

<32382DC3BBB0A2C0E5BED6C0DA2E687770>

<32382DC3BBB0A2C0E5BED6C0DA2E687770> 논문접수일 : 2014.12.20 심사일 : 2015.01.06 게재확정일 : 2015.01.27 청각 장애자들을 위한 보급형 휴대폰 액세서리 디자인 프로토타입 개발 Development Prototype of Low-end Mobile Phone Accessory Design for Hearing-impaired Person 주저자 : 윤수인 서경대학교 예술대학

More information

<31362DB1E8C7FDBFF82DC0FABFB9BBEA20B5B6B8B3BFB5C8ADC0C720B1B8C0FC20B8B6C4C9C6C32E687770>

<31362DB1E8C7FDBFF82DC0FABFB9BBEA20B5B6B8B3BFB5C8ADC0C720B1B8C0FC20B8B6C4C9C6C32E687770> Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society Vol. 13, No. 4 pp. 1525-1531, 2012 http://dx.doi.org/10.5762/kais.2012.13.4.1525 저예산 독립영화의 구전 마케팅을 위한 스마트폰 모바일 애플리케이션 모델 개발 연구 김혜원 1* 1 청운대학교

More information

<31325FB1E8B0E6BCBA2E687770>

<31325FB1E8B0E6BCBA2E687770> 88 / 한국전산유체공학회지 제15권, 제1호, pp.88-94, 2010. 3 관내 유동 해석을 위한 웹기반 자바 프로그램 개발 김 경 성, 1 박 종 천 *2 DEVELOPMENT OF WEB-BASED JAVA PROGRAM FOR NUMERICAL ANALYSIS OF PIPE FLOW K.S. Kim 1 and J.C. Park *2 In general,

More information

<BCF6BDC3323030392D31385FB0EDBCD3B5B5B7CEC8DEB0D4C5B8BFEEB5B5C0D4B1B8BBF3BFACB1B85FB1C7BFB5C0CE2E687770>

<BCF6BDC3323030392D31385FB0EDBCD3B5B5B7CEC8DEB0D4C5B8BFEEB5B5C0D4B1B8BBF3BFACB1B85FB1C7BFB5C0CE2E687770> ... 수시연구 2009-18.. 고속도로 휴게타운 도입구상 연구 A Study on the Concept of Service Town at the Expressway Service Area... 권영인 임재경 이창운... 서 문 우리나라는 경제성장과 함께 도시화가 지속적으로 진행되어 지방 지역의 인구감소와 경기의 침체가 계속되고 있습니다. 정부의 다각 적인

More information

,,,,,, 167711 1),,, (Euripides) 2),, (Seneca, LA) 3), 1) 1573 17 2) 3 3 1 2 4

,,,,,, 167711 1),,, (Euripides) 2),, (Seneca, LA) 3), 1) 1573 17 2) 3 3 1 2 4 Journal of Women s Studies 2001 Vol 16 123~142 Racine s Phèdre, a Tragic Woman (Jung, Hye Won, ) 17 (Racine) (Phèdre),,,,,,,, 1 2 3 ,,,,,, 167711 1),,, (Euripides) 2),, (Seneca, LA) 3), 1) 1573 17 2) 3

More information

09권오설_ok.hwp

09권오설_ok.hwp (JBE Vol. 19, No. 5, September 2014) (Regular Paper) 19 5, 2014 9 (JBE Vol. 19, No. 5, September 2014) http://dx.doi.org/10.5909/jbe.2014.19.5.656 ISSN 2287-9137 (Online) ISSN 1226-7953 (Print) a) Reduction

More information

AT_GraduateProgram.key

AT_GraduateProgram.key Art & Technology Graduate Program M.A.S (Master of Arts & Science) in Art & Technology Why Art Tech Graduate Program? / + + X Why Sogang? - Art/Design + Technology 4 Art & Technology Who is this for? (

More information

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 2, pp DOI: * Review of Research

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 2, pp DOI:   * Review of Research Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 2, pp.79-102 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.27.2.201706.79 * Review of Research Trends on Curriculum for Students with Severe and multiple

More information

THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE Dec.; 27(12),

THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE Dec.; 27(12), THE JOURNAL OF KOREAN INSTITUTE OF ELECTROMAGNETIC ENGINEERING AND SCIENCE. 2016 Dec.; 27(12), 1036 1043. http://dx.doi.org/10.5515/kjkiees.2016.27.12.1036 ISSN 1226-3133 (Print) ISSN 2288-226X (Online)

More information

20(53?)_???_O2O(Online to Offline)??? ???? ??.hwp

20(53?)_???_O2O(Online to Offline)??? ???? ??.hwp O2O(Online to Offline)서비스 전략방향 연구 - 모바일 사용자 경험 디자인(UX Design)을 중심으로 - O2O(Online to Offline) Service Strategy Research -Focusing on Mobile UX Design- 주저자 김 형 모 Kim, Hyung-mo BK21플러스 다빈치 창의융합인재양성사업단 BK21Plus

More information

11이정민

11이정민 Co-Evolution between media and contents in the Ubiquitous era - A Study of the Format of Mind-Contents based on Won-Buddhism - Lee, Jung-min Korean National University of Arts : Keyword : Ubiquitous, Convergence,

More information

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI: * A Analysis of

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI: * A Analysis of Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp.99-117 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.28.1.201803.99 2015 * A Analysis of the Characters and Issues about the 2015 Revised Social

More information

Kor. J. Aesthet. Cosmetol., 및 자아존중감과 스트레스와도 밀접한 관계가 있고, 만족 정도 에 따라 전반적인 생활에도 영향을 미치므로 신체는 갈수록 개 인적, 사회적 차원에서 중요해지고 있다(안희진, 2010). 따라서 외모만족도는 개인의 신체는 타

Kor. J. Aesthet. Cosmetol., 및 자아존중감과 스트레스와도 밀접한 관계가 있고, 만족 정도 에 따라 전반적인 생활에도 영향을 미치므로 신체는 갈수록 개 인적, 사회적 차원에서 중요해지고 있다(안희진, 2010). 따라서 외모만족도는 개인의 신체는 타 RESEARCH ARTICLE Kor. J. Aesthet. Cosmetol., 20-40대 여성의 외모만족도가 미용관리태도에 미치는 영향 홍수남 1, 김효숙 2 * 1 건국대학교 뷰티사이언스디자인학과, 2 건국대학교 의상디자인과 Effects of Extrinsic Body Satisfaction on Beauty Management Behavior of

More information

<30345F283439372D353034295F313135375FC0CCB5BFC8F15FB5B5B7CEC5CDB3CEC0C720B0BBB1B8BACE20B0E6B0FCBCB3B0E8B0A120C5CDB3CE20B3BBBACEC1B6B8ED2E687770>

<30345F283439372D353034295F313135375FC0CCB5BFC8F15FB5B5B7CEC5CDB3CEC0C720B0BBB1B8BACE20B0E6B0FCBCB3B0E8B0A120C5CDB3CE20B3BBBACEC1B6B8ED2E687770> J of Korean Tunn Undergr Sp Assoc 15(5)497-504(2013) eissn: 2287-4747 http://dx.doi.org/10.9711/ktaj.2013.15.5.497 pissn: 2233-8292 도로터널의 갱구부 경관설계가 터널 내부조명에 미치는 영향에 관한 연구 이미애 1 ㆍ이동희 2 * 1 아이라이트 대표이사 2

More information

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 3, pp DOI: NCS : * A Study on

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 3, pp DOI:   NCS : * A Study on Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 3, pp.157-176 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.28.3.201809.157 NCS : * A Study on the NCS Learning Module Problem Analysis and Effective

More information

①국문지리학회지-주성재-OK

①국문지리학회지-주성재-OK Development of the Korean Film Industry and Its Spatial Characteristics: Gangnam Region of Seoul as A New Cluster in A New Renaissance?* Sungjae Choo** : Abstract This study aims to explain the emergence

More information

인문사회과학기술융합학회

인문사회과학기술융합학회 Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology Vol.6, No.2, February (2016), pp. 325-332 http://dx.doi.org/10.14257/ajmahs.2016.09 한국의 대학운영제도 변화를 위한 K-MOOC 활용방안에

More information

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 3, pp DOI: (NCS) Method of Con

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 3, pp DOI:   (NCS) Method of Con Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 3, pp.181-212 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.27.3.201709.181 (NCS) Method of Constructing and Using the Differentiated National Competency

More information

1. 2. 2 1. 2 2. 2 3. 3. 3 3 1. 3 2. 3 3. 4. 4 1. : 4 2. : (KSVD) 4 3. : 88 5. 36

1. 2. 2 1. 2 2. 2 3. 3. 3 3 1. 3 2. 3 3. 4. 4 1. : 4 2. : (KSVD) 4 3. : 88 5. 36 , 1965 1994: 3 1965 (Konstfackskolan). 1996. (, 2004) :, (, 2010), 20 (, 2005), :,, (, 2005), 02: (, 2008), (KDF, 2009), (, 2011), (, 2011). ( _, 2011 3 ), : ( 前 史 ) (, 102, 2012). 35 1. 2. 2 1. 2 2. 2

More information

아트앤플레이군 (2년제) Art & Play Faculty 95 교육목표 95 군 공통(네트워크) 교과과정표 96 드로잉과 페인팅 Drawing & Painting Major Track 97 매체예술 Media Art Major Track 98 비디오 & 사운드 Video & Sound Major Track 99 사진예술 PHOTOGRAPHIC ART Major

More information

도비라

도비라 광고학연구 : 제24권 5호(2013년) The Korean Journal of Advertising, Vol.24, No.5 (2013). pp.99 116 대학생 광고공모전이 광고업계 취업에 미치는 영향: 대학생과 실무자의 인식 비교를 중심으로 차 유 철 우석대학교 광고이벤트학과 교수, 언론학박사 이 희 복 상지대학교 언론광고학부 교수, 언론학박사* 신

More information

<B9AEC8ADB0E6C1A6BFACB1B820C1A63137B1C720C1A633C8A3283135303131332033C2F720BCF6C1A4BABB292E687770>

<B9AEC8ADB0E6C1A6BFACB1B820C1A63137B1C720C1A633C8A3283135303131332033C2F720BCF6C1A4BABB292E687770> 한국문화경제학회 문화경제연구 제17권 제3호, 2014년 12월, pp.189~223 드라마 제작 영유 기업들의 변화와 성장: 상장기업을 중심으로 7년간의 사업현황 검토 김 훈 * 김 정 훈 ** 목 차 Ⅰ. 서 론 Ⅱ. 국내 엔터테인먼트 시장규모 및 제작시장 현황 Ⅲ. 상장기업 경영 현황 조사결과 Ⅳ. 결론 및 시사점 한국 드라마산업은 한류를 이끄는 주요산업으로

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA The e-business Studies Volume 17, Number 6, December, 30, 2016:21~34 Received: 2016/12/04, Accepted: 2016/12/27 Revised: 2016/12/19, Published: 2016/12/30 [ABSTRACT] With the development of the Internet,

More information

인문사회과학기술융합학회

인문사회과학기술융합학회 Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology Vol.5, No.4, August (2015), pp.631-648 http://dx.doi.org/10.14257/ajmahs.2015.08.77 보육의 위기적 현상과 재난안전관리의 문제점 조망

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA 논문 10-35-03-03 한국통신학회논문지 '10-03 Vol. 35 No. 3 원활한 채널 변경을 지원하는 효율적인 IPTV 채널 관리 알고리즘 준회원 주 현 철*, 정회원 송 황 준* Effective IPTV Channel Control Algorithm Supporting Smooth Channel Zapping HyunChul Joo* Associate

More information

,. 3D 2D 3D. 3D. 3D.. 3D 90. Ross. Ross [1]. T. Okino MTD(modified time difference) [2], Y. Matsumoto (motion parallax) [3]. [4], [5,6,7,8] D/3

,. 3D 2D 3D. 3D. 3D.. 3D 90. Ross. Ross [1]. T. Okino MTD(modified time difference) [2], Y. Matsumoto (motion parallax) [3]. [4], [5,6,7,8] D/3 Depth layer partition 2D 3D a), a) 3D conversion of 2D video using depth layer partition Sudong Kim a) and Jisang Yoo a) depth layer partition 2D 3D. 2D (depth map). (edge directional histogram). depth

More information

歯1.PDF

歯1.PDF 200176 .,.,.,. 5... 1/2. /. / 2. . 293.33 (54.32%), 65.54(12.13%), / 53.80(9.96%), 25.60(4.74%), 5.22(0.97%). / 3 S (1997)14.59% (1971) 10%, (1977).5%~11.5%, (1986)

More information

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI: A study on Characte

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI:   A study on Characte Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp.381-404 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.28.1.201803.381 A study on Characteristics of Action Learning by Analyzing Learners Experiences

More information

대한한의학원전학회지24권6호-전체최종.hwp

대한한의학원전학회지24권6호-전체최종.hwp 小兒藥證直訣 의 五臟辨證에 대한 小考 - 病證과 處方을 중심으로 1 2 慶熙大學校大學校 韓醫學科大學 原典學敎室 ㆍ 韓醫學古典硏究所 白裕相1,2*1)2) A study on The Diagnosis and Treatment Using The Theory of Five Organs in Soayakjeungjikgyeol(小兒藥證直訣) 1 Dept. of Oriental

More information

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp DOI: * A Research Trend

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp DOI:   * A Research Trend Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp.295-318 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.28.4.201812.295 * A Research Trend on the Studies related to Parents of Adults with Disabilities

More information

<35335FBCDBC7D1C1A42DB8E2B8AEBDBAC5CDC0C720C0FCB1E2C0FB20C6AFBCBA20BAD0BCAE2E687770>

<35335FBCDBC7D1C1A42DB8E2B8AEBDBAC5CDC0C720C0FCB1E2C0FB20C6AFBCBA20BAD0BCAE2E687770> Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society Vol. 15, No. 2 pp. 1051-1058, 2014 http://dx.doi.org/10.5762/kais.2014.15.2.1051 멤리스터의 전기적 특성 분석을 위한 PSPICE 회로 해석 김부강 1, 박호종 2, 박용수 3, 송한정 1*

More information

14.이동천교수님수정

14.이동천교수님수정 28 6 2010 12 pp 547~554 3D Stereo Display of Spatial Data from Various Sensors 1) 2) 3) 4) Abstract Visualization requires for effective analysis of the spatial data collected by various sensors. The best

More information

사단법인 커뮤니케이션디자인협회 시각디자인학회

사단법인 커뮤니케이션디자인협회 시각디자인학회 소도시 공공디자인 기본계획의 실효성 및 지속성 제고에 관한 연구 - 고성군을 중심으로 - Study on Public Design Master Plan to enhance the effectiveness and sustainability - Focusing on Goseong-Gun - 주저자 김정범 Kim, Jungbum 경동대학교 디자인학과 교수 Professor

More information

300 구보학보 12집. 1),,.,,, TV,,.,,,,,,..,...,....,... (recall). 2) 1) 양웅, 김충현, 김태원, 광고표현 수사법에 따른 이해와 선호 효과: 브랜드 인지도와 의미고정의 영향을 중심으로, 광고학연구 18권 2호, 2007 여름

300 구보학보 12집. 1),,.,,, TV,,.,,,,,,..,...,....,... (recall). 2) 1) 양웅, 김충현, 김태원, 광고표현 수사법에 따른 이해와 선호 효과: 브랜드 인지도와 의미고정의 영향을 중심으로, 광고학연구 18권 2호, 2007 여름 동화 텍스트를 활용한 패러디 광고 스토리텔링 연구 55) 주 지 영* 차례 1. 서론 2. 인물의 성격 변화에 의한 의미화 전략 3. 시공간 변화에 의한 의미화 전략 4. 서사의 변개에 의한 의미화 전략 5. 창조적인 스토리텔링을 위하여 6. 결론 1. 서론...., * 서울여자대학교 초빙강의교수 300 구보학보 12집. 1),,.,,, TV,,.,,,,,,..,...,....,...

More information

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 1, pp DOI: * The

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 1, pp DOI:   * The Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 1, pp.243-268 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.27.1.201703.243 * - 2001 2015 - The Research Trends on Peer Counseling in Elementary and

More information

¹æ¼Û±â¼ú-pdf-Äõ¼öÁ¤

¹æ¼Û±â¼ú-pdf-Äõ¼öÁ¤ Broadcast Technical Research Contents 9 11 13 29 38 48 62 75 77 79 80 97 119 I 11 12 I I 13 14 I I 15 16 I I 17 18 I I 19 20 I I 21 22 I I 23 24 I I 25 26 I I 27 28 I I 29 30 I I 31 32 I I 33 34

More information

KBS-¹æ¼Û±â¼ú¿¬±¸-1Àå-º°

KBS-¹æ¼Û±â¼ú¿¬±¸-1Àå-º° Broadcast Technical Research Contents 5 7 12 27 31 33 47 56 62 73 75 79 93 I 7 8 I I 9 10 I I 11 12 I I 13 14 I I 15 16 I I 17 18 I I 19 20 I I 21 22 I I 23 24 I I 25 26 I I 27 28 I I 29 30 I I 33

More information

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp DOI: A Study on Organizi

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp DOI:   A Study on Organizi Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp.441-460 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.28.4.201812.441 A Study on Organizing Software Education of Special Education Curriculum

More information

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 2, pp DOI: : Researc

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 2, pp DOI:   : Researc Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 2, pp.251-273 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.27.2.201706.251 : 1997 2005 Research Trend Analysis on the Korean Alternative Education

More information

본문

본문 Handover Gateway System: A Cell-edge Performance Booster for Next Generation Cellular Mobile Network Eui Chang Jung, Hyun Seok Ryu, Chung G. Kang Dept of Computer Electrical Engineering, Korea University

More information

<36C8A3B3EDB9AE5B31305B315D2E323020BCF6C1A45D2E687770>

<36C8A3B3EDB9AE5B31305B315D2E323020BCF6C1A45D2E687770> 기업옥의 파드디자인에 관한 연구 A Study on Facade design of an office building 문혜정 / 홍익대학교 공간디자인전공 석과정 Moon Hye jeong / School of Spatial Design, Hongik University moons81@nate.com 김주연 / 홍익대학교 산업디자인학과 Kim Joo yun/ Dept.

More information

디지털포렌식학회 논문양식

디지털포렌식학회 논문양식 ISSN : 1976-5304 http://www.kdfs.or.kr Virtual Online Game(VOG) 환경에서의 디지털 증거수집 방법 연구 이 흥 복, 정 관 모, 김 선 영 * 대전지방경찰청 Evidence Collection Process According to the Way VOG Configuration Heung-Bok Lee, Kwan-Mo

More information

11¹ÚÇý·É

11¹ÚÇý·É Journal of Fashion Business Vol. 6, No. 5, pp.125~135(2002) The Present State of E-Business according to the Establishment Year and the Sales Approach of Dongdaemun Clothing Market Park, Hea-Ryung* and

More information

38이성식,안상락.hwp

38이성식,안상락.hwp 동영상UCC의 활성화에 따른 영상디자인의 대중화 현상에 관한 연구 A Study on Development of Public Relationship of UCC Animation in Social Network 주저자: 이성식 (Lee, Sung Sik) (주)펄슨앤커뮤니케이션 공동저자: 안상락(An, Sang Lak) 한국재활복지대학 광고홍보과 논문요약 Abstract

More information

<3135C8A3B3EDB9AE303333312DBCF6C1A42E687770>

<3135C8A3B3EDB9AE303333312DBCF6C1A42E687770> 기업파티 공간연출 분석에 관한 연구 -국내 기업파티 사례 중심으로- A Study on the Analysis of Space Display for Company Party -Focusing on the parties of domestic companies- 백승범 / 100-스타일 대표 Paik Seung beom / 100-style President 김주연

More information

<B8F1C2F72E687770>

<B8F1C2F72E687770> Transactions of the KSNVE, 23(12) : 1056~1065, 2013 23 12, pp. 1056~1065, 2013 http://dx.doi.org/10.5050/ksnve.2013.23.12.1056 ISSN 1598-2785(Print), ISSN 2287-5476(Online) A Study on the Improvement Plan

More information

Lumbar spine

Lumbar spine Lumbar spine CT 32 111 DOI : 10.3831/KPI.2010.13.2.111 Lumbar Spine CT 32 Received : 10. 05. 23 Revised : 10. 06. 04 Accepted : 10. 06. 11 Key Words: Disc herniation, CT scan, Clinical analysis The Clinical

More information

Microsoft Word - 1-차우창.doc

Microsoft Word - 1-차우창.doc Journal of the Ergonomics Society of Korea Vol. 28, No. 2 pp.1-8, May 2009 1 하이브리드 환경하의 인간기계시스템 제어실 평가에 관한 연구 차 우 창 김 남 철 금오공과대학교 산업시스템공학과 A Study of the Evaluation for the Control Room in Human Machine

More information

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 4, pp DOI: * A Study on Teache

Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 4, pp DOI:   * A Study on Teache Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 4, pp.149-171 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.27.4.201712.149 * A Study on Teachers and Parents Perceptions on the Introduction of Innovational

More information

DBPIA-NURIMEDIA

DBPIA-NURIMEDIA 박건수 *, 서태영 **, 김종욱 *** ". 요약 Abstract The induction melting furnace using electric generator has been introduced since 1920s, and it began to be widely applied to industrial applications due to increasing

More information

Àå¾Ö¿Í°í¿ë ³»Áö

Àå¾Ö¿Í°í¿ë ³»Áö Disability & Employment 55 Disability & Employment 56 57 Disability & Employment 58 59 Disability & Employment 60 61 Disability & Employment 62 63 Disability & Employment 64 65 Disability & Employment

More information

27 2, 17-31, , * ** ***,. K 1 2 2,.,,,.,.,.,,.,. :,,, : 2009/08/19 : 2009/09/09 : 2009/09/30 * 2007 ** *** ( :

27 2, 17-31, , * ** ***,. K 1 2 2,.,,,.,.,.,,.,. :,,, : 2009/08/19 : 2009/09/09 : 2009/09/30 * 2007 ** *** ( : 27 2, 17-31, 2009. -, * ** ***,. K 1 2 2,.,,,.,.,.,,.,. :,,, : 2009/08/19 : 2009/09/09 : 2009/09/30 * 2007 ** *** (: dminkim@cau.ac.kr) 18 한국교육문제연구제 27 권 2 호, 2009. Ⅰ. (,,, 2004). (,, 2006).,,, (Myrick,

More information

03-ÀÌÁ¦Çö

03-ÀÌÁ¦Çö 25 3 (2004 9 ) J Korean Oriental Med 2004;25(3):20-31 1), 2), 3) 1) 2) 3) Grope for a Summary Program about Intellectual Property Protection of Traditional Knowledge (TK)etc. Discussed in WIPO Hwan-Soo

More information

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI: * A Study on the Pe

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI:   * A Study on the Pe Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp.405-425 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.28.1.201803.405 * A Study on the Perceptions and Factors of Immigrant Background Youth

More information

10¿ÀÁ¤ÁØ

10¿ÀÁ¤ÁØ A Study on Sustainability of Ecotourism Destination* Jeong-Joon Oh** Abstract : Ecotourism has been considered as sustainable tourism since it has been believed to preserve the environment of a tourist

More information

퍼스널 토이의 조형적 특성에 관한 고찰

퍼스널 토이의 조형적 특성에 관한 고찰 문화상품으로서의 게임 캐릭터 개발 브랜드화 전략 연구 -용쟁화투 사례 분석- Studies of game character development and strategies of making brand name as a cultural item 이 승 환 동양대학교 Contents 논문요약 Abstract 1. 서론 1-1. 연구배경 및 목적 한 온라인 커뮤니티를

More information

03이경미(237~248)ok

03이경미(237~248)ok The recent (2001-2010) changes on temperature and precipitation related to normals (1971-2000) in Korea* Kyoungmi Lee** Hee-Jeong Baek*** ChunHo Cho**** Won-Tae Kwon*****. 61 (1971~2000) 10 (2001~2010).

More information

,,,.,,,, (, 2013).,.,, (,, 2011). (, 2007;, 2008), (, 2005;,, 2007).,, (,, 2010;, 2010), (2012),,,.. (, 2011:,, 2012). (2007) 26%., (,,, 2011;, 2006;

,,,.,,,, (, 2013).,.,, (,, 2011). (, 2007;, 2008), (, 2005;,, 2007).,, (,, 2010;, 2010), (2012),,,.. (, 2011:,, 2012). (2007) 26%., (,,, 2011;, 2006; ,,.. 400,,,,,,.,,, -, -, -., 3.. :, Tel : 010-9540-0640, E-mail : sunney05@hanmail.net ,,,.,,,, (, 2013).,.,, (,, 2011). (, 2007;, 2008), (, 2005;,, 2007).,, (,, 2010;, 2010), (2012),,,.. (, 2011:,, 2012).

More information

06_ÀÌÀçÈÆ¿Ü0926

06_ÀÌÀçÈÆ¿Ü0926 182 183 184 / 1) IT 2) 3) IT Video Cassette Recorder VCR Personal Video Recorder PVR VCR 4) 185 5) 6) 7) Cloud Computing 8) 186 VCR P P Torrent 9) avi wmv 10) VCR 187 VCR 11) 12) VCR 13) 14) 188 VTR %

More information

<31325F3134335FB1E8B9CCC1A42CBFF8C0B1B0E62CB1E8B9CCC7F62E687770>

<31325F3134335FB1E8B9CCC1A42CBFF8C0B1B0E62CB1E8B9CCC7F62E687770> 143 패션쇼에 나타난 퓨처리즘 메이크업의 특징에 관한 고찰 (2000 년대 초반을 중심으로 ) 김 미 정 / 원 윤 경 / 김 미 현 한성대학교 예술대학원 / 충청대학 피부미용학부 / 동명대학교 뷰티디자인학과 Abstract The Characters of Futurism Make up by Observation of 21's Century Fashion

More information

정진명 남재원 떠오르고 있다. 배달앱서비스는 소비자가 배달 앱서비스를 이용하여 배달음식점을 찾고 음식 을 주문하며, 대금을 결제까지 할 수 있는 서비 스를 말한다. 배달앱서비스는 간편한 음식 주문 과 바로결제 서비스를 바탕으로 전 연령층에서 빠르게 보급되고 있는 반면,

정진명 남재원 떠오르고 있다. 배달앱서비스는 소비자가 배달 앱서비스를 이용하여 배달음식점을 찾고 음식 을 주문하며, 대금을 결제까지 할 수 있는 서비 스를 말한다. 배달앱서비스는 간편한 음식 주문 과 바로결제 서비스를 바탕으로 전 연령층에서 빠르게 보급되고 있는 반면, 소비자문제연구 제46권 제2호 2015년 8월 http://dx.doi.org/10.15723/jcps.46.2.201508.207 배달앱서비스 이용자보호 방안 정진명 남재원 요 약 최근 음식배달 전문서비스 애플리케이션을 이용한 음식배달이 선풍적인 인기를 끌면서 배달앱서비스가 전자상거래의 새로운 거래유형으로 떠오르고 있다. 배달앱서비스는 소비자가 배달앱서비스를

More information

09È«¼®¿µ 5~152s

09È«¼®¿µ5~152s Korean Journal of Remote Sensing, Vol.23, No.2, 2007, pp.45~52 Measurement of Backscattering Coefficients of Rice Canopy Using a Ground Polarimetric Scatterometer System Suk-Young Hong*, Jin-Young Hong**,

More information

12¾ÈÇö°æ 1-155T304®¶ó153-154

12¾ÈÇö°æ1-155T304®¶ó153-154 Journal of Fashion Business Vol. 8, No. 4, pp.141~155(2004) A Research for the hair Style Image making Chart Manufacturing Depends on Fashion Feeling + - through the analysis of the actress hair styles

More information

UPMLOPEKAUWE.hwp

UPMLOPEKAUWE.hwp 시청공간을 넘어 새롭게 소통하기 - 인터넷 기반의 를 중심으로 - New Communication beyond Viewing Space - Focused on Social Television based on Internet - 주저자 오종서 Oh, Jongsir 동서대학교 방송영상전공 조교수 Assistant Professor of Dongseo University

More information

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp DOI: * A S

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp DOI:   * A S Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp.461-487 DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.28.4.201812.461 * - 2008 2018 - A Study on the Change of Issues with Adolescent Problem

More information