아시아전통복식의조형적특성과미적가치비교연구 서봉하 A Comparative Study on Characteristics and Aesthetic Value of Asian Traditional Costumes - Emphasis on Buddhist, Hindu and Islamic Costumes - Bong-Ha Seo Associate Professor, Department of Stylist, Yong-In Songdam College A variety of traditional costumes have been developed in Asia due to different natural and cultural environments and they are still worn by people in many areas. Traditional costumes in Asia have been formed under the influence of various ideologies, as well as technology and social structure. Three Asian religions(buddhism, Hinduism and Islam), which have undeniably strong influence on traditional Asian cultures, have great effects on the styles of traditional costume in each region of Asia. The purpose of this study is to compare the characteristics and aesthetic values of traditional Asian costumes. To do this, the author used images of traditional costumes, which were taken in person by the author, in each region of Asia as reference. Unlike the traditional costumes in the West, which expose the body shape, traditional Asian costumes have nonstructural features in construction, form and wearing rules. They are also decorated with religious symbols and other ornaments, which is different from functional and non-decorative modern clothes. Each traditional Asian costume has unique characteristics. The costume under the influence of Buddhism shows the beauty of concealment that features trans-spatiality and abundant silhouette. On the other hand, the Hindu costume shows the beauty of symbolization represented by very colorful and complex ornaments, while costume in the Islam regions shows the beauty of restraint with clothes that wrap up the body in accordance with its strict religious discipline. Asian religions also represent philosophy, culture as well as an ethnic group. They have influenced entire Asian cultures including the arts, aesthetics and social structure and decided the style of costumes. Key words: Asian costume( ), Asian religion( ), folk costume( ), traditional costume( ). Corresponding author: Bong-Ha Seo, e-mail: cartrip@naver.com
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服飾 第64卷 6號 <그림 2> 가사를 착용한 몽골의 승려, 몽골 울란바토르의 간단사 - 저자촬영, 2010. 07. 17 <그림 3> 전통의례 재현 행사에서 한복을 착용한 여인, 서울 경복궁 - 저자촬영, 2008. 05. 03 <그림 4> 향을 피우는 도교 신도, 중국 쓰촨성의 도교 사원 - 저자촬영, 2007. 08. 09 <그림 5> 전통 혼례식의 신랑 신부, 일본 교토의 야사카 신사 - 저자촬영, 2011. 11. 26-54 -
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服飾 第64卷 6號 <그림 6> 금박 사리를 착용하고 헤나를 한 혼례식 신부, 인도 구와하티 - 저자촬영, 2011. 04. 30 <그림 7> 신성한 의식으로써의 공연, 인도 마주리섬의 힌두 사원 - 저자촬영, 2011. 04. 22 <그림 8> 힌두 성직자인 브라만의 푸자, 인도 바라나시 갠지스 강가 - 저자촬영, 2005. 01. 22 <그림 9> 사원의 의식에 참여한 무희들, 인도네시아 발리의 힌두 사원 - 저자촬영, 2011. 07. 29-56 -
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服飾 第64卷 6號 <그림 10> 차도르를 입은 여인, 이란 테헤란 그랜드 바자르 - 저자촬영, 2010. 01. 14 <그림 11> 장신구를 고르는 여인들, 시리아 다마스쿠스의 시장 - 저자촬영, 2011. 01. 16 <그림 12> 아랍지방 전통의 흰색 장옷을 입은 남자, 오만 니즈와 - 저자촬영, 2011. 01. 10 <그림 13> 키마르와 안면 가리개를 한 여인의 앞모습, 방글라데시 문시건즈 - 저자촬영, 2008. 01. 21-58 -
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