조선시대민화 ( 화조도 ) 를응용한바디아트제작 이유림 김유승 소황옥 + + The Study of Body Art Using Folk Paintings (Paintings of Flowers and Birds) in the Chosun Dynasty You Rim Lee Yu Seung Kim Hwang Oak Soh+ Doctoral course, Dept. of Design, Chung-Ang University Master Course, Dept. of Design, Chung-Ang University Professor, Dept. of Fashion Design, Chung-Ang University+ In addition to the current emphasis on the importance of cultural identity to protect culture, there have been continuous efforts to restore and artistically express traditional culture in diverse areas. As practical paintings that enhanced the beauty and emotional vibrancy of ordinary people's lives by representing the traditional culture of our nation, folk paintings are based on the theme of flowers and birds as materials of nature most familiar to humans. These admiring paintings of flowers, trees, grass, insects, and animals on a canvas, depending on seasonal changes, not only contain the shamanistic meanings of people's hopes, but also provide symbolic meaning through the external beauty of numerous flowers and birds as art according to our love of nature. The objective of this study is to suggest the ability of creative works to produce a formative and modern image through pictorial and air-brush techniques in body art production, based on the images of beauty shown in folk paintings of flowers and birds in the late Chosun Dynasty. Through this study, it would therefore be possible to widely inform the traditionality and aesthetic value of folk paintings, and also to practically utilize them in diverse areas. Key words: body art( ) folk drawing( ), painting of flowers and birds( ) Corresponding author: Hwang Oak Soh, e-mail: oaksoh@cau.ac.kr
. 1. 2. - 127 -
. 1. ( ) 2. - 128 -
- 129 -
- 130 -
. ( ) (Body Art) - 131 -
- 132 -
. 1. 2. - 133 -
6 1 服飾 第 8卷 號 <Table 6> Explanation of Study of Body Art Ⅰ Subject Illustration ie Lotus, Fish, Turtle, Indian Kingfisher e h i ue Symbolic re i Meaning T c nq of Exp ss on Mot v Picturesque technique, air brush technique 표현하였고 바디의 곡선을 이용하여 여성스럽고 우아한 느낌을 주었다. 석괴는 모란과 대비되는 색 을 사용하여 입체적이고 강한 선을 표현하여 남자 Pleasant and relaxed life 의 이미지를 부각시켰다. 봉황은 상징적인 의미답 게 절도 있고 근엄하게 표현하였고 색상 또한 원 색대비로 강하게 채색하여 장식적인 표현을 주었 <Table 7> Explanation of Study of Body Art Ⅱ Subject Illustration ie Mot v Phoenix, Royal foxglove tree, An oddly shaped stone Technique of Symbolic Expression Meaning Picturesque Couple unity, technique, the king's air brush kingdom and the technique people's union - 134 -
조선시대 민화(화조도)를 응용한 바디아트제작 다. 오동나무와 모란, 석괴의 내재적 의미는 현대 사회와 남과 여 즉, 인간들로 해석하였고 그것을 배경으로 서로를 바라보고 있는 화려한 봉황의 모 습은 서로의 마음과 음양화합 또는 부부화합, 나라 의 왕과 국민의 조합의 상징적 의미를 두는 현대 의 인간에 내면적인 모습으로 재해석하였다. 3) 작품 Ⅲ 작품 Ⅲ의 운치가 빼어나고 격조가 높은 매화 는 희망, 재생, 지조를 상징하는 꽃으로 겨울이 채 가시기도 전에 봄의 도래를 알리듯 피어나는 꽃이 매화이다. 암수가 서로 다정하게 마주만 보아도 자손이 생기고 품위 또한 일품인 학과 소나무의 관계적 의미는 장수를 상징한다. 우리 민족은 학 을 귀하고 상서로운 새로 인식하였을 뿐만 아니라 학과 같은 높고 청아한 경지를 동경하고 이상향으 로 생각하여 정통회화에서도 많이 그려졌지만, 민 화에서도 서민들의 이러한 염원을 담아 많이 그려 졌다(Jo, 1989). 본 작품의 의도는 회화적 기법과 에어브러시 기법을 사용하여 매화의 작지만 강인 <Table 8> Explanation of Study of Body Art Ⅲ Subject Illustration 한 상징적 의미를 표현하기 위해 하늘과 구름 배 경을 대비 색으로 사용하여 아름답게 표현하였고 학의 자태에 자연스러움은 바디 라인과 굴곡에 따 라 표현하였다. 석괴 역시 매화의 아름다움과 대 비되는 색을 사용하여 차가운 느낌을 표현하고 소 나무는 자연의 원색을 사용하여 나무와 조화를 이 루도록 표현하였다. 푸른 하늘 아래 힘찬 생명력 과 재생의 힘의 상징인 매화와 건강과 행복 염원 의 상징인 소나무 아래에 학 두 마리는 긴 목을 꼿꼿이 세우고 깃털을 뒤로 뻗으며 서로를 마주하 고 있다. 이는 생명력과 건강, 행복의 염원아래 서 로를 동경하고 이상향을 생각하는 인간의 모습을 표현하여 재해석하였다. 4) 작품 Ⅳ 작품 Ⅳ의 길상적인 상징의 나비는 화조도의 다른 주제들과 어우러져 사랑, 행복, 기쁨, 부부화 합 등의 의미로 미술품이나 민속품, 현대에는 혼 수품 등에 폭넓게 사용되고 있다. 화조도에서 나 비는 색상의 무늬가 화려하여 아름다움을 상징하 a a e e ri Technique of Expression er, Pine tree, Crane Symbolic Meaning J p n s Ap cot Flow ie Mot v Picturesque technique, Life and health, air brush happiness, utopia technique - 135 -
. - 136 -
Reference - 137 -
- 138 -