불교와사회 13 권 2 호 (2021), pp The Journal of Buddhism and Society Vol.13 No.2(2021), pp 자장관련연구의성과와

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216 동북아역사논총 41호 인과 경계공간은 설 자리를 잃고 배제되고 말았다. 본고에서는 근세 대마도에 대한 한국과 일본의 인식을 주로 영토와 경계인 식을 중심으로 고찰하고자 한다. 이 시기 대마도에 대한 한일 양국의 인식을 살펴볼 때는 근대 국민국가적 관점에서 탈피할

泰 東 古 典 硏 究 第 24 輯 이상적인 정치 사회의 구현 이라는 의미를 가지므로, 따라서 천인 합일론은 가장 적극적인 경세의 이론이 된다고 할 수 있다. 권근은 경서의 내용 중에서 현실 정치의 귀감으로 삼을 만한 천인합일의 원칙과 사례들을 발견하고, 이를 연구하여

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아니라 일본 지리지, 수로지 5, 지도 6 등을 함께 검토해야 하지만 여기서는 근대기 일본이 편찬한 조선 지리지와 부속지도만으로 연구대상을 한정하 기로 한다. Ⅱ. 1876~1905년 울릉도 독도 서술의 추이 1. 울릉도 독도 호칭의 혼란과 지도상의 불일치 일본이 조선

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp DOI: * A Research Trend

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_ _ Reading and Research in Archaeology. _ Reading and Research in Korean Historical Texts,,,,,. _Reading and Research in Historical Materials from Ko

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272 石 堂 論 叢 49집 기꾼이 많이 확인된 결과라 할 수 있다. 그리고 이야기의 유형이 가족 담, 도깨비담, 동물담, 지명유래담 등으로 한정되어 있음도 확인하였 다. 전국적인 광포성을 보이는 이인담이나 저승담, 지혜담 등이 많이 조사되지 않은 점도 특징이다. 아울

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p 19; pp 32 37; 2013 p ㆍ 新 興 寺 大 光 殿 大 光 殿 壁 畵 考 察 ; : 2006

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27 2, * ** 3, 3,. B ,.,,,. 3,.,,,,..,. :,, : 2009/09/03 : 2009/09/21 : 2009/09/30 * ICAD (Institute for Children Ability

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장양수

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Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 4, pp DOI: 3 * The Effect of H

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328 退溪學과 韓國文化 第43號 다음과 같은 3가지 측면을 주목하여 서술하였다. 우선 정도전은 ꡔ주례ꡕ에서 정치의 공공성 측면을 주목한 것으로 파악하였다. 이는 국가, 정치, 권력과 같은 것이 사적인 소유물이 아니라 공적인 것임을 강조하는 것으로 조선에서 표방하는 유

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, ( ) 1) *. 18..,.,. I.. (2002), 35.69% %, 38.1%, 34.74%, 35.45%, 37.54%, 37.6%, 44.07%, 34.54%, 41.78%, 37.9%, 35.8%, 37.11%, 38.4

현대영화연구

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저작자표시 - 비영리 - 변경금지 2.0 대한민국 이용자는아래의조건을따르는경우에한하여자유롭게 이저작물을복제, 배포, 전송, 전시, 공연및방송할수있습니다. 다음과같은조건을따라야합니다 : 저작자표시. 귀하는원저작자를표시하여야합니다. 비영리. 귀하는이저작물을영리목적으로이용할

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강의지침서 작성 양식

230 한국교육학연구 제20권 제3호 I. 서 론 청소년의 언어가 거칠어지고 있다. 개ㅅㄲ, ㅆㅂ놈(년), 미친ㅆㄲ, 닥쳐, 엠창, 뒤져 등과 같은 말은 주위에서 쉽게 들을 수 있다. 말과 글이 점차 된소리나 거센소리로 바뀌고, 외 국어 남용과 사이버 문화의 익명성 등

2009;21(1): (1777) 49 (1800 ),.,,.,, ( ) ( ) 1782., ( ). ( ) 1,... 2,3,4,5.,,, ( ), ( ),. 6,,, ( ), ( ),....,.. (, ) (, )

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YI Ggodme : The Lives and Diseases of Females during the Latter Half of the Joseon Dynasty as Reconstructed with Cases in Yeoksi Manpil (Stray Notes w

2 동북아역사논총 50호 구권협정으로 해결됐다 는 일본 정부의 주장에 대해, 일본군 위안부 문제는 일 본 정부 군 등 국가권력이 관여한 반인도적 불법행위이므로 한일청구권협정 에 의해 해결된 것으로 볼 수 없다 는 공식 입장을 밝혔다. 또한 2011년 8월 헌 법재판소는

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Journal of Educational Innovation Research 2017, Vol. 27, No. 4, pp DOI: * A Study on Teache

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274 한국문화 73

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212 영상기술연구 세대라고 할 수 있다. 이 뉴 뉴웨이브 세대란 60년대 일본의 영화사에서 과거세대와는 단 절된 뉴웨이브 의 흐름이 있었는데 오늘날의 뉴웨이브 세대를 뛰어넘는다는 의미에서 뉴 뉴웨이브 세대로 불린다. 뉴 뉴웨이브 세대 감독들의 경향은 개인적이고 자유분

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Journal of Educational Innovation Research 2016, Vol. 26, No. 1, pp.1-19 DOI: *,..,,,.,.,,,,.,,,,, ( )

서론

이용석 박환용 - 베이비부머의 특성에 따른 주택유형 선택 변화 연구.hwp

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퇴좈저널36호-4차-T.ps, page Preflight (2)

Page 2 of 5 아니다 means to not be, and is therefore the opposite of 이다. While English simply turns words like to be or to exist negative by adding not,

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지능정보연구제 16 권제 1 호 2010 년 3 월 (pp.71~92),.,.,., Support Vector Machines,,., KOSPI200.,. * 지능정보연구제 16 권제 1 호 2010 년 3 월

Transcription:

불교와사회 13 권 2 호 (2021), pp. 37-68 The Journal of Buddhism and Society Vol.13 No.2(2021), pp. 37-68 https://doi.org/10.33521/jbs.2021.13.2.37 자장관련연구의성과와과제 신선혜 * 목차 Ⅰ. 머리말 Ⅱ. 자장의생애와입당행적 Ⅲ. 자장의정치, 외교적역할 Ⅳ. 자장의사상과신앙경향 Ⅴ. 맺음말참고문헌 * 호남대학교교양학부조교수 37

불교와사회제 13 권 2 호 국문초록 ( ).,. - -, ( ) - -,, -.,.,,.,.,, ( ),.,. 38

자장관련연구의성과와과제,.,.,. 주제어 : 자장 ( 慈藏 ), 오대산 ( 五臺山 ), 계율 ( 戒律 ), 화엄 ( 華嚴 ), 계단 ( 戒壇 ), 수계 ( 受戒 ) Ⅰ. 머리말, ( ).,.,. ( ),, ( ) ( ), ( )-,. 39

불교와사회제 13 권 2 호 645 ( ) ( ), 668 ( ) ( ), 9 9 ( ) ( ). ( ), ( ),,. ( ) 1).,,,.,,,,. 1307 ( ) ( ) ( ), ( ) ( ) ( ) 1). 1 1 ; 1 1 ; 3 3 ; 3 4 ; 3 4 ; 3 4 ; 3 4 ; 3 4 ; 3 4 ; 4 5 ; 5 6. 40

자장관련연구의성과와과제. -,.,, ( )., ( ) 9 (, 1935).,. ( ) ( ). ( ) ( ). ( )..,. ( ),. 41

불교와사회제 13 권 2 호 Ⅱ. 자장의생애와입당행적 ( ) ( ).,. ( ) 80 2), ( ) 25, 3) (, 650-655) 4). 576-655 (, 2012: 16-24) 610-650 (, 1992: 7-9), 594-655 ( ( ), 2017: 370-375)., ( ) ( ) 50, (, 596 667) (, 1965, 1980, 1983), ( ) 70 (, 1957, 1977: 173-174) 2) ( 24 ). 3) ( ). 4) ( 64 ). 42

자장관련연구의성과와과제. 5) 650 ( ). 6) 649 ( ), 7),., (, 2012: 99). 80, 25 ( ) ( ) 8) (, 1983;, 1989)., 9) 5) (2012: 19) ( )(2017: 363-364). 6) 㓛 ( 4 5 ). 7) 3. 8) 25 12-3 (, 2007: 13), (, 2012: 83-84). 43

불교와사회제 13 권 2 호. 10) ( ), 8, 9 ( ) ( ) ( ) (, 1992: 252-253;, 2012: 79-80). ( ) ( ). 11) ( ) ( ) (, 2012: 80-81; ( ), 2015: 127),, ( ),. (, 1990: 7; ( ), 2015: 127).. (, 1992: 3; ( ), 2015: 128-129). 9) ( 24 ); 䘮 寕 ( 4 5 ); ( ). 10) ( ). 11) 㑹 ( 1 1 ). 44

자장관련연구의성과와과제. ( ) ( ). ( ). 12)., 13)... 14).,. 9 ( ),. 15) 12) 寕 菒 ( 4 5 ). 13) 4 5. 14) 3 4 ; 3 4 ; 3 4 ; 4 5. 15) ( 4 5, 45

불교와사회제 13 권 2 호. ( ) (, 1957, 1958;, 1992). ( ), ( ) (, 1992;, 1997).. ( ) 80 ( 80 )., 80 795-798, 799 ( ) (, 1988, 1990: 27). 16) 636 638, 638 636 (, 1992: 258).. ( ) ( ) ( ) ( ). (, 2003: 23-28;, 2015: 84). 16) 60, 80 ( ( ), 1994: 15). 46

자장관련연구의성과와과제 ) ( ) ( ) (, 1997: 15-21), ( ) ( ) (, 2016: 52-53). ( ) ( ). 17),, ( ( ), 2015)., ( ) 16 (642). ( ) ( ) (, 2015)., 8 (, 2015: 225;, 2015: 345). 17) (, 1987), 8 8 (, 2007: 150-154).,. (1988); (1992); (1997); (1997); (2012); (2015). 47

불교와사회제 13 권 2 호..,. 643 3 3 ( ), ( ). 630-645 ( ) 20 ( ), 642. 18) 642. 19).. Ⅲ. 자장의정치, 외교적역할 642 8, ( ) 18) 29 ;, 2007,, (, 1988: 7;, 2016: 46). 19), 639-641 ( ( ), 2016: 270). 48

자장관련연구의성과와과제. ( ). 643 3,. ( ). 9,. ( ) ( ), ( ) (, 1986: 72).,. ( ), 9, ( ). ( ) 9 (, 1992: 244-245)., 9. (, 2004: 169).. 9, ( ) ( ) 49

불교와사회제 13 권 2 호., ( ) ( ).,, ( ). ( ) ( ) ( ). 20),. 21) ( ), ( ). (, 1992: 40-42;, 2017: 22;, 2019: 18-20).,, 9 ( ), ( ) ( ), 20),,,,,,,. 21) (1995: 86-93); (2012: 52); (2016: 76); (2018: 123); Pankaj Mohan, (2007: 62). 50

자장관련연구의성과와과제 (, 1995, 1999: 44-45). (, 2019: 315-322).,,,. ( ) ( ) 648 649 649. 640, (, 2021: 89-93). ( ) 22). ( ) ( ). 23) 22) ( 4 5 );. 23) (, 2012: 43)., 3 840 7 2 (, 1997: 102-103). 51

불교와사회제 13 권 2 호 ( ), ( ) (, 1989;, 2012: 13-45).,. ( ) ( ) ( ) (, 2008: 94-115). 24),.. 25).. ( ), ( )., 12 ( ) ( ). 26) 24) (1995: 32-33); (1996: 16-17); (2004: 225); (2013: 59-61). 25) ( 64 ). 52

자장관련연구의성과와과제 ( ). ( ) ( ) (, 1999: 41),. ( ). ( ). 27),. ~,.,,. Ⅳ. 자장의사상과신앙경향. ( 26) 4( 12: p.214a-b)(, 1992: 43). 27) (, 1987: 112-116). (, 1992: 43). 53

불교와사회제 13 권 2 호 ), ( ), ( ), ( ).,.. ( ) ( ) ( ), ( ).,, ( ), ( ) ( ). 28). ( ), ( ) ( ) ( ), ( ) (, 1977: 259).,. 29) 28) (, 4, 5, ). 54

자장관련연구의성과와과제. ( ), 30), ( ) ( ) (, 2012: 237-240). ( ) ( )., ( ) ( ) (, 1977: 259;, 1989: 21;, 2012: 91-92). ( ) 31) ( ),., (, 1992: 37;, 2007: 25-27).. 32), 29). (1937). 30) 䧏 (, 4, 5, ). 31) (, 15, ). 55

불교와사회제 13 권 2 호 ( ) ( ),.,. 33), ( ), (, 1982)..,,.. ( ).. 34) ( ) ( ( ), 2007: 344). 32) ( ( ), 2016). 33) ( ). 34) 4 5, 7 7,. 56

자장관련연구의성과와과제,., ( ) 35), 667. 643 20 (, 1941: 56)., 9,.,,. 3 2,, (, 1982: 11). 35),,...., 3..,. 57

불교와사회제 13 권 2 호 ( ) ( ( ), 2007: 343-344).,.,, ( ) ( ). ( ) ( ) ( ),, (, 2007: 4)., ( ). 36), ( ), ( ). ( ) 36) (, 2003),,. 58

자장관련연구의성과와과제 (, 2016: 65-68). ( ). ( ), ( ), ( ), ( ) (, 1983: 514;, 1987: 10-11). ( ) (, 1971; ( ), 1995). 80, ( ). 8. ( ). (, 1992: 18-23).. ( ) - -, ( ). 59

불교와사회제 13 권 2 호,,. ( ( ), 2016: 261-273)., ( ) (, 2016). 37) ( ) (, 2005: 258).,,..,. Ⅴ. 맺음말 90 37) (, 2018). 60

자장관련연구의성과와과제 (, 1992: 1-3).,. - -, - -,, -.,.,,.,.,, ( ),.,.,., 61

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불교와사회제 13 권 2 호 ABSTRACT Achievements and Challenges of Research Related to JaJang ( 慈藏 ) Sin, Sun-hye Assistant Professor, Honam University Research on JaJang ( ) is progressing toward a rational understanding of mixed historical records and analysis of existing historical records from a new perspective. Within the limitations of not being able to summarize all of the vast research results, this paper selected the issues that are the subject of JaJang's research and suggested the current status of the research, the areas that need reconsideration, and the possibility of interpretation from a different perspective. The issues are broadly divided as follows: The life of JaJang, year of his birth and death, motives of become a Buddhist monk, entering the Tang Dynasty, the Journey to Mt. Odae, his political and diplomatic roles in the history of Silla, tendencies of thought and belief, religious precepts and Hwaeom, etc. The characteristics of the research trend were found for each issue, and different conclusions were drawn depending on whether the JaJang-related sources were trusted or not in the studies related to the life of JaJang and entering 66

자장관련연구의성과와과제 the Tang Dynasty. With the exception of WonHyo and EuiSang, among the Buddhist monks of ancient Korea, JaJang has been recorded in relatively many places. Nevertheless, the fact that researchers cannot agree on the most basic subjects of character research, such as the year of birth and the year of death, means that the historical records are seriously inconsistent with each other and that many of the changed perceptions of the contemporary or later generations are reflected in the historical records. However, it can be understood that this fact proves that JaJang showed that many different traces, and furthermore, research on his status continued until later generations. Studies on JaJang's political and diplomatic roles were also conducted in the direction of rationally interpreting the conflicting records of his trace but at the same time, his status was assessed based on the domestic situation of Silla at the time and the political and ideological changes in China that JaJang grasped through entry into the Tang Dynasty. In particular, at the same time, his traces were compared with the activities of KIM CHUN-CHU, and the view that the ambiguity of JaJang's later records stemmed from his political resignation was mainstream. On the other hand, most of JaJang's research was to identify the trends of his thoughts and belief. Unlike previous studies, there is no conflict between views in this regard, but in particular, in the views that emphasize JaJang's Hwaom Idealism (Flower Garland Sutra), a thorough analysis of historical records became a major research method as it is the basis for his journey to Odaesan after entering the Tang Dynasty. Even though a vast amount of research results have been derived 67

불교와사회제 13 권 2 호 through various approaches, this paper was an opportunity to confirm once again that it is necessary to go back to historical records and examine them closely, and to delve into related contents ranging from evidence to historical records. Key Words: JaJang ( ), Odaesan ( ), Religious Precepts ( ), Hwaeom ( ), A Platform of Receiving the Religious Precepts ( ), Ordination Ceremony ( ) 68