Secret Sunshine, Trauma, Forgiveness 2 Psychoanalysis 2017;28(1):1-11 <> < >

Similar documents
현대영화연구

퇴좈저널36호-4차-T.ps, page Preflight (2)

KIM Sook Young : Lee Jungsook, a Korean Independence Activist and a Nurse during the 이며 나름 의식이 깨어있던 지식인들이라 할 수 있을 것이다. 교육을 받은 간 호부들은 환자를 돌보는 그들의 직업적 소

<BFACBCBCC0C7BBE7C7D E687770>

<30392EB9DAB0A1B6F72CC1A4B3B2BFEE2E687770>

하나님의 선한 손의 도우심 이세상에서 가장 큰 축복은 하나님이 나와 함께 하시는 것입니다. 그 이 유는 하나님이 모든 축복의 근원이시기 때문입니다. 에스라서에 보면 하나님의 선한 손의 도우심이 함께 했던 사람의 이야기 가 나와 있는데 에스라 7장은 거듭해서 그 비결을


7 1 ( 12 ) ( 1912 ) 4. 3) ( ) 1 3 1, ) ( ), ( ),. 5) ( ) ). ( ). 6). ( ). ( ).

(

,,,,,, ),,, (Euripides) 2),, (Seneca, LA) 3), 1) )

11¹Ú´ö±Ô

박 민 철 1. 공격성 aggression 4

DBPIA-NURIMEDIA

07_Àü¼ºÅÂ_0922

새천년복음화연구소 논문집 제 5 권 [특별 기고] 說 敎 의 危 機 와 展 望 조재형 신부 한국천주교회의 새로운 복음화에 대한 小 考 정치우 복음화학교 설립자, 교장 [심포지엄] 한국 초기 교회와 순교영성 한반도 평화통일과 한국 교회의 과제 교황 방한의 메시지와 복음의

Lumbar spine

,,,.,,,, (, 2013).,.,, (,, 2011). (, 2007;, 2008), (, 2005;,, 2007).,, (,, 2010;, 2010), (2012),,,.. (, 2011:,, 2012). (2007) 26%., (,,, 2011;, 2006;

<B1A4B0EDC8ABBAB8C7D0BAB8392D345F33C2F75F E687770>

pdf

04_이근원_21~27.hwp

(5차 편집).hwp

<30322D28C6AF29C0CCB1E2B4EB35362D312E687770>

(2005) ,,.,..,,..,.,,,,,

지난 2009년 11월 애플의 아이폰 출시로 대중화에 접어든 국내 스마트폰의 역사는 4년 만에 ‘1인 1스마트폰 시대’를 눈앞에 두면서 모바일 최강국의 꿈을 실현해 가고 있다

134 25, 135 3, (Aloysius Pieris) ( r e a l i t y ) ( P o v e r t y ) ( r e l i g i o s i t y ) 1 ) 21, 21, 1) Aloysius Pieris, An Asian Theology of Li

Output file


I&IRC5 TG_08권


( ) ) ( )3) ( ) ( ) ( ) 4) 1915 ( ) ( ) ) 3) 4) 285

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI: Parents Perception

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI: A study on Characte

DBPIA-NURIMEDIA

01김경회-1차수정.hwp

<30312DC1A4BAB8C5EBBDC5C7E0C1A4B9D7C1A4C3A52DC1A4BFB5C3B62E687770>

02양은용

Journal of Educational Innovation Research 2016, Vol. 26, No. 2, pp DOI: * The Mediating Eff

야쿠르트2010 3월 - 최종

Journal of Educational Innovation Research 2016, Vol. 26, No. 3, pp DOI: Awareness, Supports

27 2, 17-31, , * ** ***,. K 1 2 2,.,,,.,.,.,,.,. :,,, : 2009/08/19 : 2009/09/09 : 2009/09/30 * 2007 ** *** ( :

본문01

<30345F D F FC0CCB5BFC8F15FB5B5B7CEC5CDB3CEC0C720B0BBB1B8BACE20B0E6B0FCBCB3B0E8B0A120C5CDB3CE20B3BBBACEC1B6B8ED2E687770>

2 재외한인연구 제36호 요 약 문 이 논문은 역사적인 어프로치를 통하여 박열의 해방직후 행적을 실증하고 그가 새로 운 한일관계에서 어떠한 위상을 차지하고 있었는지 파악하고 있다. 1945년 조국해방으로 부터 1949년 박열이 남한에 귀국하기까지를 분석대상 시기로 하며

중국 상장회사의 경영지배구조에 관한 연구

UPMLOPEKAUWE.hwp

?? 1990년대 중반부터 일부 지방에서 자체적인 정책 혁신 을 통해 시도된 대학생촌관 정책은 그 효과에 비자발적 확산 + 대한 긍정적 평가에 힘입어 조금씩 다른 지역으로 수평적 확산이 이루어졌다. 이? + 지방 A 지방 B 비자발적 확산 중앙 중앙정부 정부 비자발적

Hi-MO 애프터케어 시스템 편 5. 오비맥주 카스 카스 후레쉬 테이블 맥주는 천연식품이다 편 처음 스타일 그대로, 부탁 케어~ Hi-MO 애프터케어 시스템 지속적인 모발 관리로 끝까지 스타일이 유지되도록 독보적이다! 근데 그거 아세요? 맥주도 인공첨가물이

원고스타일 정의

<BEEEB9AEB7D0C3D C8A3C7D5BABB283132BFF93330C0CF292E687770>

DBPIA-NURIMEDIA

01....=361.

.. IMF.. IMF % (79,895 ). IMF , , % (, 2012;, 2013) %, %, %


大学4年生の正社員内定要因に関する実証分析

<31332EBEC6C6AEB8B6C4C9C6C3C0BB20C8B0BFEBC7D120C6D0C5B0C1F6B5F0C0DAC0CE20BFACB1B82E687770>

철학탐구 1. 들어가는말,. (pathos),,..,.,.,,. (ethos), (logos) (enthymema). 1).... 1,,... (pistis). 2) 1) G. A. Kennedy, Aristotle on Rhetoric, 1356a(New York :

Àå¾Ö¿Í°í¿ë ³»Áö

,......


DBPIA-NURIMEDIA

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI: * A Analysis of

아태연구(송석원) hwp

3항사가 되기 위해 매일매일이 시험일인 듯 싶다. 방선객으로 와서 배에서 하루 남짓 지내며 지내며 답답함에 몸서리쳤던 내가 이제는 8개월간의 승선기간도 8시간같이 느낄 수 있을 만큼 항해사로써 체질마저 변해가는 듯해 신기하기도 하고 한편으론 내가 생각했던 목표를 향해

- 2 -

A 617

I. A.. ( ).,.,.. ( ) 1), ,.,., ( ),.., YM CA,. ( ) 2), 1), ( :, 1974), p

06_ÀÌÀçÈÆ¿Ü0926

레이아웃 1

2 소식나누기 대구시 경북도 영남대의료원 다문화가족 건강 위해 손 맞잡다 다문화가정 행복지킴이 치료비 지원 업무협약 개인당 200만원 한도 지원 대구서구센터-서부소방서 여성의용소방대, 업무협약 대구서구다문화가족지원센터는 지난 4월 2일 다문화가족의 지역사회 적응 지원을

KISEP Original Articles J Korean Psychoanalytic Society Vol. 10, No. 1, page 121~140, 뭉크의삶과작품세계에대한분석적고찰 * 李炳郁 A Psychoanalytical Stud

J Korean Neuropsychiatr Assoc 2014;53(2):61-71 보험회사의 합리적 선택은 무엇이게 되는가 그리고 그 합리 성을 넘어설 수 있는 원리는 무엇이어야 하는가 보험을 유지하는 또 다른 요소는 사회적 연대 - 이다 사회적 연대는 합리성과 대척

1_2•• pdf(••••).pdf

Kor. J. Aesthet. Cosmetol., 및 자아존중감과 스트레스와도 밀접한 관계가 있고, 만족 정도 에 따라 전반적인 생활에도 영향을 미치므로 신체는 갈수록 개 인적, 사회적 차원에서 중요해지고 있다(안희진, 2010). 따라서 외모만족도는 개인의 신체는 타

09김정식.PDF

DBPIA-NURIMEDIA

철학탐구 1. 존엄사법또는웰다잉법 ,. 1) 7., ),, 1), 2), 3). 1). (POLST) (AD). 2), 1) )

권두 칼럼 쁜 활동과 끊임없이 따라다니는 질투와 감시의 눈길을 피해 스도의 부활을 목격했기 때문이었다. 다시 사신 그리스도를 예수께서 이 집에 오시면 언제나 정성이 가득 담긴 음식을 그들이 눈으로 보고 손으로 만져 보았는데 도무지 아니라고 대접받고 휴식을 취했던 것으로

09구자용(489~500)

歯kjmh2004v13n1.PDF

Pharmacotherapeutics Application of New Pathogenesis on the Drug Treatment of Diabetes Young Seol Kim, M.D. Department of Endocrinology Kyung Hee Univ

498 石 堂 論 叢 50집 이야기의 담론에서 발생하기에 독자의 삶에 깊이 관여한다. 인간은 본 능적으로 재현의 욕구가 있다. 재현된 형상화를 재형상화하면서 독자 는 세계를 이해하고 자신의 삶을 이해한다. 그렇게 삶의 뜻을 다시 풀 어보고 행동을 통해 자기 삶을 새롭게

04 형사판례연구 hwp

< C7CFB9DDB1E22028C6EDC1FD292E687770>

WHO 의새로운국제장애분류 (ICF) 에대한이해와기능적장애개념의필요성 ( 황수경 ) ꌙ 127 노동정책연구 제 4 권제 2 호 pp.127~148 c 한국노동연구원 WHO 의새로운국제장애분류 (ICF) 에대한이해와기능적장애개념의필요성황수경 *, (disabi

49-9분동안 표지 3.3

<32382DC3BBB0A2C0E5BED6C0DA2E687770>

4번.hwp

?

: 4 2. : (KSVD) 4 3. :

<B3EDB9AEC1FD5F3235C1FD2E687770>

Journal of Educational Innovation Research 2018, Vol. 28, No. 1, pp DOI: : A Study on the Ac

p 19; pp 32 37; 2013 p ㆍ 新 興 寺 大 光 殿 大 光 殿 壁 畵 考 察 ; : 2006

27 2, * ** 3, 3,. B ,.,,,. 3,.,,,,..,. :,, : 2009/09/03 : 2009/09/21 : 2009/09/30 * ICAD (Institute for Children Ability

대한한의학원전학회지24권6호-전체최종.hwp

농심-내지

*5£00̽ÅÈ�

00시작 5

현대영화연구

Page 2 of 5 아니다 means to not be, and is therefore the opposite of 이다. While English simply turns words like to be or to exist negative by adding not,

141(26) () ( ( ) () () () ) 2) 1932 ()()3) 2 1) ( ) ( ) () () () 4) ( ) 5) 6) ) ) ( ) () 42 () )

Transcription:

Original Article Psychoanalysis 2017;28(1):1-11 pissn 1226-7503 / eissn 2383-7624 https://doi.org/10.18529/psychoanal.2017.28.1.1 Psychoanalytic Comment on Lee Chang-Dong s Film <Secret Sunshine> Byung-Wook Lee Hanbit Mind Research Institute, Seoul, Korea 이창동의영화 < 밀양 > 에대한분석적논평 이병욱 한빛마음연구소 Lee Chang-Dong s film <Secret Sunshine> made a sensation in Korea for a while, because it deals with very sensitive religious issues of crime and revenge, salvation and repentance, forgiveness and etc. After losing her husband, a young widow Shin-Ae with her only son relocates to a small-town called Milyang for a new start. That place was her husband s old hometown. But one day her son was suddenly kidnapped and murdered by a familiar neighbor. When tragedy struck, one local man Jong-Chan stood by her through all of her struggles and tried to encourage her. But she was driven to despair, and then had religious help from the church. Furthermore she was persuaded to forgive a murderer in prison. When she met him in prison for the sake of forgiveness, he announced to her that he already was forgiven by God, and he looked very happy and overwhelmed with joyful blessed mind. She was shocked to his comment, and fell down. Just after meeting, she was suddenly changed to a defiant attitude toward Christianity, and began to act-out her revengeful mind. As a result she was admitted to psychiatric hospital, and after discharge she returned to her home with cool mind, but Jong-Chan tried to protect and support her endlessly. He was indeed real secret sunshine to her. This story is very painful and impressive because it is not a story about the others, but ourselves. We can simply diagnose her condition as posttraumatic stress disorder, but do we have really helpful means for her? Indeed we have to admit that there is no single or simple resolution. Above all things, she requires well-timed mourning process, and her self-understanding and self-acceptance just before undeserved forgiveness. Her main defense mechanisms are very primitive and immature, those are denial, projection, splitting, projective identification, primitive idealization, rationalization, acting-out and etc. Besides she reveals many hidden minor faults that were indirectly induced to her son s death, those are as-if quality, lie, self-conceit, vanity and etc. Moreover she was not aware that her religious faith was shallow, and then she had not yet qualified for the forgiveness. After all impatient and forced religious intervention without proper therapeutic approach and mourning process resulted in more aggravated conditions. She needs for a safety zone, persistent concerns and care-taking, empathic understanding and sharing in here and now, and proper self-understandings. Psychoanalysis 2017;28(1):1-11 KEY WORDS: Milyang Trauma Forgiveness Loss Mourning. Received: September 12, 2016 Revised: September 26, 2016 Accepted: October 1, 2016 Address for correspondence: Byung-Wook Lee, MD Hanbit Mind Research Institute, 316 Banpo-daero, Seocho-gu, Seoul 06509, Korea Tel: +82-2-536-9775, E-mail: hanvitwooklee@naver.com This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0) which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright c 2017 Korean Association of Psychoanalysis 1

Secret Sunshine, Trauma, Forgiveness 2 Psychoanalysis 2017;28(1):1-11 <> < >

BW Lee http://www.jkapa.org 3 -,

Secret Sunshine, Trauma, Forgiveness 4 Psychoanalysis 2017;28(1):1-11

BW Lee http://www.jkapa.org 5

Secret Sunshine, Trauma, Forgiveness 6 Psychoanalysis 2017;28(1):1-11

BW Lee http://www.jkapa.org 7

Secret Sunshine, Trauma, Forgiveness 8 Psychoanalysis 2017;28(1):1-11 <>

BW Lee http://www.jkapa.org 9

Secret Sunshine, Trauma, Forgiveness 10 Psychoanalysis 2017;28(1):1-11

BW Lee Conflicts of Interest The author has no financial conflicts of interest. REFERENCES Alford CF. What evil means to us. Ithaca: Cornell University Press;1997. Baumeister RF. Evil: inside human violence and cruelty. New York: Henry Holt and Company;1999. Becker E. Escape from evil. New York: Simon & Schuster;1985. Berke JH. The wellsprings of fascism: individual malice, group hatreds, and the emergence of national narcissism. Free Assoc 1996;6:334-350. Bose J. Trauma, depression, and mourning. Contemp Psychoanal 1995; 31:399-407. Bowlby J. Processes of mourning. Int J Psychoanal 1961;42:317-340. Buber M. Good and evil. Upper saddle River, NJ: Prentice Hall;1980. Burch B. Mourning and failure to mourn: an object-relations view. Contemp Psychoanal 1989;25:608-623. Freud S. Beyond the pleasure principle. SE 18. London: Hogarth Press; 1920. p.1-64. Freud S. Mourning and melancholia. SE 14. London: Hogarth Press; 1917. p.243-358. Grand S. The reproduction of evil: a clinical and cultural perpsective. Hillsdale, NJ: Analytic Press;2000. Kim HN. Loss and mourning: letting go and mental development. J Korean Psychoanal Soc 2005;16:142-156. Klein M. Contributions to psychoanalysis, 1921-1945. New York: Mc- Graw-Hill;1964. Klein M. Envy and gratitude. In: Khan M. Envy and gratitude, and other works, 1946-1963. London: Hogarth Press;1975. p.176-235. Kris AO. The lure of hypocrisy. J Am Psychoanal Assoc 2005;53:7-22. Kubler-Ross E. On death and dying. New York: Macmillan;1969. Lansky MR. The impossibility of forgiveness: shame fantasies as instigators of vengefulness in Euripides Medea. J Am Psychoanal Assoc 2005;53:437-464. Lee BW. Antisocial society. J Korean Psychoanal Soc 2005;16:67-81. Lee BW. Psychological insights of Jesus and Freud. Psychoanalysis 2009;20:31-44. Lee MS, Choi HI. The inner world of victims of May 18 Gwang-ju Democratic Movement through the dreams. J Korean Psychoanal Soc 2002;13:153-158. Miller AG. The social psychology of good and evil. New York: Guilford Press;2005. Parkes CM. Bereavement; studies of grief in adult life. New York: International Universities Press;1972. Peck MS. People of the lie: the hope for healing human evil. New York: Touchstone;1983. Pollock GH. On mourning, immortality, and utopia. J Am Psychoanal Assoc 1975;23:334-362. Taylor R. Good and evil. Amherst, NY: Prometheus Books;1999. Wolfenstein M. Loss, rage, and repetition. Psychoanal Study Child 1969; 24:432-460. Yi CJ. A story of a worm. Seoul: Yolimwon;1985. Zimbardo P. The Lucifer effect: understanding how good people turn evil. New York: Random House;2007. http://www.jkapa.org 11